גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוגש כתב אישום נגד גל הירש בגין עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים

יחד עם הירש מואשמים גם עודד שכנאי ומיכאל בנימיני, שפעלו כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם ● כמו כן, הוגש כתב אישום נפרד נגד יניב אדם בגין עבירות מס במסגרת הסדר טיעון ● עורכי דינו של הירש: "כתב אישום רעוע"

תא''ל במיל' גל הירש / צילום: אזולאי
תא''ל במיל' גל הירש / צילום: אזולאי

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום  (ה') כתב אישום נגד עודד שכנאי, תא"ל (במיל') גל הירש ומיכאל בנימיני בגין עבירות מס. כמו כן, הוגש כתב אישום נפרד נגד יניב אדם בגין עבירות מס במסגרת הסדר טיעון.

על-פי כתב האישום, בין השנים 2009-2007 פעלו שכנאי, הירש, בנימיני ואדם כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם. בין היתר פעלו הנאשמים במסגרת החברות דיפנסיב שילד ישראל בע"מ שהוקמה בישראל; חברות שהוקמו בגיאורגיה וחברות שהוקמו באיי הבתולה הבריטיים. פעילות זו הוסדרה באמצעות שורה של הסכמים שנחתמו בין היתר על-ידי החברות הנזכרות מעלה לבין לקוחות השותפות.

בתקופה זו עסקו הארבעה מול משרד ההגנה בגיאורגיה בייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי. שכנאי והירש ניהלו במשותף את הפעילות בגיאורגיה, בכלל זה ניהולה המקצועי, תכנונה והוצאתה לפועל וכן היו אחראים על הקשר מול משרד ההגנה הגיאורגי והגורמים המקומיים. בנימיני פעל בגיאורגיה לקידום הפעילות המקצועית והאינטרסים של השותפות. אדם היה אחראי, בין היתר, על פיקוח מקצועי, חניכה וליווי של התוכניות שהופעלו במסגרת הפעילות.

על-פי כתב האישום, מפעילותה העסקית של השותפות נצמחו לנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים שלמיליוני שקלים, שזרמו לחשבונות החברות הנזכרות מעלה. את הרווחים חילקו ביניהם הנאשמים בהעברות אל חשבונותיהם האישיים וחשבונות חברות זרות נוספות אשר בשליטתם, בבנקים זרים. כמו כן הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם.

מערך מורכב ומסועף זה של החברות המתואר בכתב האישום, וכן ההסכמים וחשבונות הבנק הרבים בהם נעשה שימוש, נועד, בין היתר, לסייע לנאשמים לקבל את הכספים, לחלקם תוך הסוואת היותם נהנים בהם ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם.

כך, על-פי כתב האישום, בשנים 2009-2007 עודד שכנאי לא דיווח בדוחותיו על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-19.5 מיליון שקל. בשנת 2008 גל הירש לא דווח בדוחותיו האישיים על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-6.1 מיליון שקל, ובשנים 2009-2008 מיכאל בנימיני לא דיווח על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-13.4 מיליון שקל.

על-פי כתב האישום בהסדר שהוגש נגד יניב אדם, בשנים 2009-2007 אדם לא דיווח על הכנסה בסך של כ-3.6 מיליון שקל שנצמחה לחברה באמצעותה פעל בחו"ל, וזאת ללא הצדק סביר.

במסגרת ההסדר עם אדם הוסכם כי אדם יודה בעבירה של מסירת דוח וידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר, והצדדים יעתרו לעונש מוסכם של 6 חודשי עבודות שירות וקנס של 100,000 שקל, זאת לאחר הסדרת חוב המס מול רשות המסים.

כזכור, בעקבות הפתיחה בחקירה נמנע מינויו המתכונן של גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. מלכתחילה, בנוסף לחשד לעבירות מס, החקירה בתיק כללה בראשיתה גם חשדות בגין תשלום שוחד לעובד ציבור זר - חשדות שלא התגבשה בעניינם תשתית ראייתית עוד בשלב החקירה. גם תיק פלילי נוסף נגד הירש נסגר. 

"שש וחצי שנים של עינוי דין" 

פרקליטיו של שכנאי, עורכי הדין ז'ק חן, משה מזרחי, שי אילון ואלדד נח, מסרו: "שש וחצי שנים של עינוי דין שקשה לתאר את נזקיו חלפו מאז נפתחה נגד מר שכנאי ואחרים, חקירה בחשדות שהופרכו כליל. למעלה משנתיים מתקופה ארוכה זו שהה התיק בפרקליטות. עתה הוגש נגדו אישום בגין עבירות מס שנעברו לפי הנטען לפני כ-14 שנים. לא ניתן שלא להתקומם על הקשחת הלב נוכח עינוי הדין הנורא והבחירה להגיש בכל זאת כתב אישום בעבירות מס תוך התעלמות מוחלטת מטענות הגנה מוצקות המגובות בראיות של ממש, לפיהן בתקופה המדוברת היה מר שכנאי תושב חוץ שבאמתחתו גם חוות-דעת מתאימה שעלתה בקנה אחד עם קביעותיהם של מספר פקידי שומה בעינינו. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט שייחשף לחומר הראיות יזכה את מר שכנאי מכל אשמה".

פרקליטיו של יניב אדם, עורכי הדין מיכל רוזן-עוזר, משה מזרחי, ואלדד נח, מסרו: "לאחר שנים ארוכות, הוסכם כי ניתן ליחס ליניב אדם מעשה עבירת מס, שהיא ברף הנמוך של רשלנות. הסכמתו של יניב אדם להסכם מבטאת לקיחת אחריות על אירוע מלפני 14 שנים ואת רצונו לשים את האירוע מאחוריו".

פרקליטיו של תא"ל (במיל') גל הירש, עורכי הדין נבות תל-צור, גיורא אדרת וטל שפירא, מסרו כי "קיבלנו בצער את ההודעה על הגשת כתב אישום נגד תא"ל (במיל') גל הירש בחשד לביצוע עבירת מס. עם קריסת תיקי השוחד שהובילו שלא בצדק לסיכול מינויו של הירש לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל, נותרנו עם כתב אישום רעוע בחשד לעבירת מס בקשר עם אירועים שהתרחשו בשנת 2007, לפני לא פחות מ-14 שנה.

"במשך מספר ישיבות שימוע הצגנו בפני הפרקליטות באריכות ובפירוט ראיות חד-משמעיות לכך שכל דיווחיו של הירש נעשו כדין, וכי שולם מס מלא בגין הכנסותיו, וסברנו כי בכך יסתיים סוף-סוף עינוי הדין הכבד שהוא מנת חלקם של הירש ומשפחתו מאז פתיחת החקירה נגדו, לפני שש שנים, עם מינויו לתפקיד המפכ"ל.

"בנסיבות אלה, הופתענו והתאכזבנו מההחלטה על הגשת כתב אישום, אך מהיכרותנו את העובדות, אנחנו מאמינים כי לאחר שמיעת הראיות והטיעונים בית המשפט יזכה את הירש מכל אשם, והניסיון להצדיק בדיעבד את הפרשה החמורה של סיכול מינויו למפכ"ל לא יצלח".

פרקליטיו של בנימיני, עו"ד עמית חדד, עו"ד רצון דרחי ועו"ד נועה מילשטיין מסרו בתגובה: "היום כבר ברור לכל כי מינויו של גל הירש למפכ"לות עבר 'סיכול ממוקד', ולאחר חקירה חוצת גבולות, התברר ששוחד מעולם לא היה ושהמפכ"לות נלקחה מהירש על לא עוול בכפו. במקום להסיק את המסקנה הנדרשת ולסגור את התיק נגד הירש, פעלה משטרת ישראל בכל מאודה ובנמרצות יתרה לנסות ולאתר ספק עבירת מס משנת 2008 כדי לכסות על ההתנהלות השערורייתית. מיכאל בנימיני, תושב ואזרח גיאורגיה, נקלע שלא בטובתו לאירוע לא לו ואין לנו ספק שלאחר שבית המשפט יבחן את הדברים הוא יקבע שלא היה מקום להגיש נגד בנימיני כתב אישום כלל ועיקר".

*** חזקת החפות: עודד שכנאי, גל הירש, מיכאל בנימיני ויניב אדם לא הורשעו במעשים המיוחסים להם, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות מזנקות, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עולה ב-1.5%, הדאו ב-1% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות, עולה כעת ב-2% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל