גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר כישלון ההנפקה: הון הטבע בדרך להצפת רווחים של מאות מיליוני שקלים באלקטריאון ובאוגווינד

הון הטבע פועלת למכור למשקיע ירון יעקובי חלק ממניותיה בשתי חברות הטכנולוגיה שאיבדו 50% ויותר משווי השיא שאליו נסקו אשתקד, אך עדיין משקפות לה רווח אדיר על ההשקעה ● העסקה במניות אלקטריאון ב-35% מעל מחיר השוק

האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו
האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו

אחרי כישלון ההנפקה של חברת הון הטבע, שתוכננה להתבצע בבורסה בת"א לפני מספר חודשים, פועלת חברת ההשקעות הפרטית למימוש של שתי החזקותיה הבולטות ברווחים נאים - אולם כאלה שרחוקים עשרות אחוזים משווי השיא אליהם הגיעו בשנה שעברה.

הסחורה המדוברת כוללת מניות של חברות הטכנולוגיה אלקטריאון וירלס ואוגווינד, כשבצד הרוכש ניצב ירון יעקובי, הפעיל בתחום הנדל"ן, בעיקר בארה"ב, ולצד זאת מבצע השקעות בחברות הייטק בישראל, שחלקן הגיעו לבורסה בגל ההנפקות האחרון.

מניות אוגווינד (הפועלת בתחום של פתרונות לאגירת האנרגיה) ואלקטריאון (פיתוח טכנולוגיית "כביש חכם") נהנו אשתקד מהייפ האדיר, ונסקו במאות אחוזים, למרות היקפי פעילות זניחים והפסדים שהן מציגות בשלב הנוכחי של פעילותן. עם זאת, השתיים נחתכו מאז בעשרות אחוזים לעומת שווי השיא שקבעו אשתקד.

הירידות מחקו מאות מיליוני שקלים "על הנייר" משווי השקעותיה של הון הטבע, אולם המכירות שהיא מקדמת כעת, אם ייצאו לפועל כמתוכנן, עדיין צפויות להציף לה רווחי הון עצומים, בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל בסה"כ על השקעותיה באוגווינד ובאלקטריאון, על השקעה של מיליוני שקלים בודדים שביצעה בכל אחת מהשתיים.

מניית אלקטריאון מציגה זינוק של פי 9 (כ-800%) בערכה מאז מוזגה פעילותה לשלד בורסאי במרץ 2018, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל. כל זאת כשבשלב הנוכחי החברה לא מייצרת הכנסות, והפסדיה בשנתיים וחצי האחרונות (2018 עד מחצית 2021) מצטברים ל-55 מילון שקל.

לפני כשנה, עמד שווי השוק של החזקות הון הטבע באלקטריאון על כ-350 מיליון שקל (בעת ששוויה של אלקטריאון זינק למעל 3 מיליארד שקל), אלא שמאז, נחתך שווי המניה בכ-50%, כך ששווי ההחזקות הנוכחי של הון הטבע עומד על כ-170 מיליון שקל "בלבד".

אוגווינד: נסיקה מאז המיזוג לשלד בורסאי

אצל אוגווינד הכיוון דומה. מאז מוזגה פעילותה לשלד בורסאי בדצמבר 2019 היא מציגה נסיקה של כמעט פי 6 בערכה (קרוב ל-500%), שהוביל אותה בשנה שעברה להיסחר בשווי שיא של כ-2.5 מיליארד שקל, ואת החזקותיה של הון הטבע בה לשווי של כ-350 מיליון שקל. מאז ועד כה איבדה מניית אוגווינד קרוב ל-60% מערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי של קצת יותר מ-1 מיליארד שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסות אוגווינד הסתכמו בפחות מ-1.5 מיליון שקל והפסדיה הגיעו ל-18 מיליון שקל, אחרי שבסיכום השנה שעברה הכנסותיה הגיעו ל-10 מיליון שקל וההפסד הסתכם בכ-23 מיליון שקל.

 במסגרת העסקה במניות אלקטריאון צפוי ירון יעקובי לרכוש מידי הון הטבע, כ-2% ממניות החברה תמורת כ-43 מיליון שקל - במחיר המשקף פרמיה של כ-35% על שווי המניה בתחילת יום המסחר (מה שהוביל אותה לקפיצה בשיעור דו-ספרתי). עדכון זה גם חשף שאלקטריאון בוחנת אפשרוית רישום למסחר בחו"ל, באמצעות הנפקה או מיזוג ל- SPAC.

עוד סיכם יעקובי, כי יוכל לרכוש מהון הטבע נתח של עד כ-4.5% נוספים ממניות אלקטריאון תמורת כ-72 מיליון שקל (במחיר דומה למחיר השוק טרם הדיווח על העסקה), כך שהון הטבע, המחזיקה כיום בכ-11% ממניות אלקטריאון, תחדל מלהיות בעלת עניין באלקטריאון, ובכך תממש מניות שבהן השקיעה מיליוני שקלים בודדים בתמורה כוללת של כ-115 מיליון שקל.

הון הטבע: התחייבות לא לבצע שינוי ביתרת המניות

החלק השני של עסקת מניות אלקטריאון של הון הטבע ויעקובי כפוף להתחייבות הון הטבע שלא לבצע שינוי ביתרת מניותיה עד שנה וחצי ממועד ההסכם, או לחלופין, כאמור, במקרה שבו תבצע אלקטריאון רישום למסחר בחו"ל. 

זמן קצר לאחר הדיווח של אלקטריאון עדכנה אוגווינד על הסכם שנחתם בין הון הטבע לבין יעקובי, בקשר למניות החברה, שגם היא הגיבה לעדכון על עסקה בין הצדדים בעליות נאות.

במסגרת הסכם זה נקבע, כי ב-90 ימים הקרובים הצדדים לא יבצעו מכירה או חלוקה בעין של מניותיהם באוגווינד, וכי לאחר תקופה זו תהיה לכל אחד מהצדדים זכות ראשונה לרכישת מניות, "במחיר למניה שייקבע בהתאם לשער הנעילה של מניית אוגווינד בבורסה בסיום יום המסחר האחרון טרם מועד ההצעה". כיום הון הטבע מחזיקה בכ-14% מהונה של אוגווינד, ויעקובי בכ-6%.

חברת הון הטבע עוסקת בהשקעות ביוזמות טכנולוגיות חדשניות. את החברה ייסדה עו"ד אורית מרום אלבק, ואלקטריאון ואוגווינד הן שתי ההשקעות המרכזיות שלה. בעל המניות הגדול בה כיום הוא איש העסקים היהודי-בריטי וינסנט צ'נגוויז ולצידו מחזיקים בה גם חברת מערכות הלחימה רפאל, אלביט מערכות, ביטוח ישיר, קרן ההון סיכון פרו-סיד ועוד.

בזכות הזינוק במניות אלקטריאון  ואוגווינד, סיכמה הון הטבע את שנת 2020 עם קפיצה של מאות אחוזים ברווח הנקי השנתי שלה, שהגיע ליותר מ-300 מיליון שקל. עם זאת, הירידה במניות שתי החברות הובילה אותה לסכם את הרבעון הראשון של 2021 עם הפסד של קרוב ל-40 מיליון שקל - מגמה שלילית שכנראה נמשכה ברבעונים הבאים.

גם מייסד רשת AM:PM מביע אמון במניית אלקטריאון

מי שהפך לאחרונה לבעל עניין באלקטריאון בעקבות רכישת מניות בבורסה הוא רן בלינקיס, ממייסדי רשת המרכולים AM:PM (שנמכרה בשנת 2006 לדור אלון תמורת כ-150 מיליון שקל).

בלינקיס, דיווחה אלקטריאון, הגיע להחזקה של כ-5% ממניות אלקטריאון, בשווי שוק של כ-80 מיליון שקל. בלינקיס הוא בעל מניות באלקטריאון כבר מזה כשנה וחצי, ולא פוסל המשך הגדלת ההשקעה בה בהמשך.

בלינקיס מספר, כי "את התאווה שלי לבורסה אני מממש בתור משקיע בחברות שאני רואה בהן השקעה אסטרטגית,". לדבריו, "התחלתי להשקיע באלקטריאון אחרי היכרות עם אורן עזר, המנכ"ל והיו"ר ואחד המייסדים, שהוא איש חד וחכם, ואני חושב שלאלקטריאון יש הזדמנות ויכולת להוביל את תחום הטעינה. אני לא רואה ערים כמו תל אביב, ניו יורק ולונדון מתמלאות עמודים וכבלים להטענה, וכשאני מסתכל על אלקטריאון אני חושב שהיא עשויה להיות תחנת הדלק הגדולה בעולם".

מלבד אלקטריאון, ככל הידוע בלינקיס מושקע גם בחברת אגירת האנרגיה אוגווינד (כאמור עוד השקעה מוצלחת של הון הטבע) אולם עיקר עיסוקו כיום הוא פעילות בתחום הנדל"ן, באמצעות חברת "סיטיבוי", המתמקדת בפעילות בתל-אביב ופועלת בתחומי המגורים, המסחר והמשרדים. 

בעלי המניות הבולטים באלקטריאון כיום הם צמד המייסדים, המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, עם החזקה של כ-31% מההון - מחצית כל אחד, בשווי שוק של כרבע מיליארד שקל כל אחד. עוד בין בעלי מניותיה בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם החזקה של קרוב ל-7% וחברת התחבורה דן, (5.5%) אשר איתה חתמה אלקטריאון מוקדם יותר החודש על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה להתקנת מערכת טעינה אלחוטית במסופים ועל גבי כ-200 אוטובוסים.

עוד עדכנה באחרונה אלקטריאון על הפעלה מסחרית של אוטובוס חשמלי הנטען מהכביש תוך כדי נסיעה בפרויקט שלה בשבדיה, ועל קבלת אישור מהרשויות בהולנד לגבי עמידה בתקנים הקשורים לפיתוח המוצר שלה.

עוד כתבות

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה