הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) פרסמה את תמונת המצב בבטיחות בדרכים לשנת 2020. למרות הסגרים שנאכפו בשנה זו, נהרגו בה 305 אנשים על הכבישים - ירידה של 9% בלבד לעומת הממוצע בשנים 2018 ו-2019. המגמה דומה גם בפצועים קשה (ירידה של 10%) ואף טובה יותר בפצועים קל (ירידה של 27%).
עם זאת, ב-2020 חלה גם ירידה של 14% בנסועה, כלומר סך הקילומטרים שנהגי ישראל גמעו במהלך השנה. כך שעבור משתמשי הכביש, 2020 דווקא הייתה מסוכנת יותר משנים קודמות. בסך-הכול, אחד מכל 150 ישראלים נהרגו או נפצעו בתאונות דרכים במהלך שנת 2020.
עם זאת, ראוי לבחון נתונים אלה גם במבט ארוך-טווח יותר. בשנת 2013 נהרגו 6.1 איש לכל מיליארד ק"מ נסועה, ובשנת 2020 מדובר על 5.7 איש "בלבד" למיליארד ק"מ. מאז שנת 2000 הנסועה השנתית עלתה ב-24%, בזמן שכמות ההרוגים האבסולוטית ירדה ב-41%.
אוכלוסיות פגיעות במיוחד הן צעירים (פי 1.5 משיעורם באוכלוסייה) וקשישים (פי 1.8 משיעורם באוכלוסייה). צעירים אף גורמים ליותר תאונות (פי 1.7 משאר הנהגים), גברים גורמים לפי 3.5 יותר תאונות מנשים, וערבים (משני המינים) גורמים לפי 1.9 תאונות מיהודים.
באשר לשנת 2021, שניר זיידל, מנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מספר: "פתחנו את שבוע הבטיחות בדרכים עם 300 הרוגים מתחילת השנה. מדובר בעליה של כ-19% מהממוצע בתקופה המקבילה בשנים 2018-2020".
זיידל ממפה את תוכניות הרלב"ד להפחתת הקטל בכבישים, הכוללות "הכשרה בסיסית ומתקדמת של רוכבי האופנועים בנושא תפיסת הסיכון, החלת והרחבת תשתיות אזורי מיתון תנועה של 30 קמ"ש בתווך העירוני, שיפור התחבורה הציבורית ופריסת רשת שבילי אופניים במסגרת עיר בטוחה". לדבריו, כל אלה "יוכלו להביא לשיפור משמעותי במצב הבטיחות במדינת ישראל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.