נמל חיפה | בלעדי

בצל החשש הביטחוני: הקבוצה הטורקית בדרך לצאת מהמירוץ על נמל חיפה

בישורת האחרונה של המכרז להפרטת הנמל, רשות החברות הודיעה לקונסורציום הטורקי-אמריקאי על הכוונה לפסול אותו, בכפוף לשימוע: "מחשש לפגיעה בביטחון וביחסי החוץ" • כעת, נותרו רק 4 שחקניות במירוץ

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

המכרז להפרטת נמל חיפה: רשות החברות הממשלתיות הודיעה לאחת הקבוצות המתמודדות, שכוללת חברות טורקיות, כי היא שוקלת: "להפסיק את השתתפות הקבוצה בהליך המכירה משיקולי ביטחון לאומי, על מנת למנוע פגיעה בביטחון המדינה וביחסי החוץ שלה".

במכתב עליו חתום מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, תחת כובעו כממלא מקום מנכ"ל רשות החברות, התבשרו הטורקים ושותפיהם כי פסילת הקונסורציום מהמכרז נבחנת על ידי "הוועדה למכירת מניות המדינה, לאחר קבלת התייחסות גורמי הביטחון והחוץ". הדבר נומק בחברותן בקבוצה של החברות הטורקיות יילפורט וגלובל פורטס. המכתב נשלח אל אלי טילס, איש ספנות וותיק והיזם הישראלי מאחורי השותפות הבינלאומית.
ברשות החברות סירבו להתייחס לנושא בטענה שמוטל עליו חיסיון מטעמי ביטחון המדינה. מאחר שהנמל נחשב לתשתית לאומית חיונית, הפרטתו דורשת הוצאת "צו אינטרסים", שכפוף לאישור גורמי הביטחון.

בשבוע שעבר הממשלה אישרה את הנפקת הצו, אחרי הודעת רשות החברות על פסילת הקבוצה הטורקית-אמריקאית-ישראלית. החשש של גורמי הביטחון נובע כנראה מחברת יילפורט, שנטען כי בעליה, בעל ההון הטורקי רוברט יילדרים, מקורב לנשיא טורקיה ארדואן. מנגד, בקבוצה טוענים כי מדובר בשמועה שקרית.

הפעם הווטו לא מביידן

את טענת המדינה ל"שיקולי ביטחון לאומי" אפשר לקשר ליחסים העכורים בין ישראל לטורקיה של ארדואן. אבל פחות מוסבר החשש שמביעה ישראל מפני "פגיעה ביחסי החוץ שלה", בתרחיש שהטורקים יתמודדו על המכרז ויזכו בו. לא כמו במקרה של התנגדות ארה"ב למעורבות הסינית ברכבת הקלה בתל אביב, הפעם לא נראה שממשל ביידן הוא זה שיטיל וטו על הטורקים (למרות היחסים הרעועים בין ארה"ב לטורקיה).

בחודש הבא תקיים הוועדה למכירת מניות המדינה שימוע לקבוצה הטורקית למחצה. רשות החברות נעתרה לבקשת נציגי הקבוצה להשמיע את טיעוניהם בפני בלינקוב והוועדה. זאת, לאחר שבא כוחה של הקבוצה, עו"ד אמנון אפשטיין, פנה לרשות במכתב לפני עתירה לבית המשפט.

"מהודעת הרשות עולה כי שתי חברות מינוריות בקבוצה, שהינן תאגידי ענק בינלאומיים, הפכו, באופן קפקאי לחלוטין, לאחר כ-18 חודשים של השקעה בהשתתפות בהליך המכירה, לאיום ביטחוני", כתב עורך הדין.

ואולם, הטורקים הם לא בדיוק גורם מינורי בקבוצה וגם התנגדות הוועדה להשתתפותם לא הגיעה בהפתעה. בתחילת ההליך המכרזי נרשמה יילפורט הטורקית כבעלת השליטה בקבוצה המבקשת לקנות את נמל חיפה עם 51% מההחזקות. כבר בשלבים מוקדמים עוררה הקבוצה הסתייגויות מצד המדינה. בקבוצה קיבלו איתותים מהמדינה לפיהן קבוצה בשליטת רוב טורקי לא תאושר כזוכה במכרז רגיש שכזה.

לאחר הרמזים הללו, השותפה האמריקנית בקבוצה, גרייסטון (Graestone Logistics), החליפה את יילפורט כבעלת השליטה בקבוצה, עם 51%. החברה הטורקית ירדה ל-25% בלבד מהחזקות הקונסרציום וגם החברה הטורקית-אנגלית השנייה, גלובל פורטס, ירדה ל-4%. השותף הרביעי הוא טילס, מי שהוביל בעבר את זכיית האחים נקש בהפרטת נמל אילת, המחזיק ב-20% מהקבוצה דרך חברת OceaNow. אבל נראה שהוועדה האמונה על מכירת הנמל לא התרשמה מחילופי הבעלויות הללו.

 
  

יילפורט עצמה מחזיקה בבעלותה 29 נמלי ים, שחלקם מצויים בקרבה לבסיסים ימיים של ציי נאט"ו וארצות הברית. לפיכך, יילפורט נדרשה לקבל את אישור רשויות הביטחון האירופיות והאמריקאיות ועל כן, לטענתה, היא עומדת בסטנדרטים ביטחוניים גבוהים.

מי נשארו בתחרות?

אם הקבוצה אכן תגיע לערכאות משפטיות, המכרז על נמל חיפה, שנמצא בישורת האחרונה אחרי שורה של דחיות, יתעכב פעם נוספת. אם הפסילה תתממש, יישארו ארבע קבוצות במשחק: קבוצה מאיחוד האמירויות בשותפות עם חברת מספנות ישראל; קבוצה בריטית-ישראלית הכוללת את משפחת אונגר, העוסקת בספנות לצד יבוא רכבי קיה לארץ; הקבוצה הישראלית של חברות שפיר וים השיבולים, שהפעילה את מסוף הגרעינים ממגורת דגון; וקבוצה הודית-ישראלית של קרן טנא ו-Adani. בעוד חודשיים המתמודדות צפויות להגיש את הצעותיהן.