האוליטמטום פג: אלפי שוטרים, כבאים ועובדי עירייה שלא התחסנו יוצאים לחל"ת

9,000 עובדי עירייה בניו יורק הוצאו לחל"ת משום שלא התחסנו עד הדד-ליין שהציב ראש העירייה, ביל דה בלאזיו • במקביל, יותר מ-2,000 כבאים יצאו לחופשת מחלה במחאה על המהלך • "אנחנו כופים את ההחלטות האלה על חברי הארגון, והם פועלים בהתאם", אמר ג'יימס מקארתי, ראש איגוד הכבאים בעיר

הפגנת כבאים מחוץ לביתו של ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Jeenah Moon
הפגנת כבאים מחוץ לביתו של ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Jeenah Moon

אלפי שוטרים, כבאים ועובדי עירייה נוספים בניו יורק הוצאו היום (ב') לחל"ת משום שסירבו להוראת ראש העירייה, ביל דה בלאזיו, לקבל לפחות מנת חיסון אחת. נכון לאתמול, יותר מ-20 אלף עובדי עירייה נותרו לא מחוסנים, לפי נתונים שפירסם משרדו של דה בלאזיו.

"9,000 איש נשלחו היום לחל"ת", אמר מיץ' שוורץ, דובר ראש העיר, ל"פוקס ניוז" הבוקר. לדבריו, "השאר נמצאים בשלבים שונים של בדיקת הבקשות שלהם לפטור. הם יכולים לעבוד".

דה בלאזיו צייץ ביום שבת כי 91% מעובדי העירייה התחסנו - זינוק מ-83% בלבד ערב קודם. "יותר ממחצית מהעובדים שטרם התחסנו הגישו בקשות לפטור, והן נמצאות בטיפול", הוסיף בציוץ ביום ראשון. מוקדם יותר היום דה בלאזיו הודה לעובדי העירייה שבחרו להתחסן. "עשיתם את הדבר הנכון, הגנתם על עצמכם, ואתם עוזרים לעיר שלנו להתקדם".

נכון לאתמול בערב, מחלקת המשטרה בניו יורק, שמעסיקה 36,000 שוטרים ו-19,000 עובדים אזרחיים, דיווחה על שיעור התחסנות של 84%, ובמחלקת כיבוי האש התחסנו 80%.

בכירי איגוד הכבאים קראו לראש העירייה לתת להם זמן נוסף כדי להחליט אם לקבל את החיסון או לא. "אנחנו כופים את ההחלטות האלה על חברי הארגון, והם פועלים בהתאם. חלק מהם מקבלים את החיסון, והיו כאלה שפרשו אחרי ששירתו את הציבור בניו יורק במשך יותר מ-25 שנה", אמר ג'יימס מקארתי, ראש איגוד הכבאים בעיר.

יותר מ-2,000 כבאים יצאו לחופשת מחלה

"היינו צריכים קצת זמן, זה הכל", הוסיף מקארתי. "ניסינו לעשות מו"מ על עוד זמן כדי לקבל את ההחלטות האלה".

בתגובה למהלך של העירייה, 2,300 כבאים בניו יורק יצאו לחופשת מחלה. לדברי דה בלאזיו, אין לצעד הזה השפעה על ביטחון הציבור.

נציב מחלקת הכבאות של ניו יורק, דניאל א. ניגרו, קרא להם לשוב לעבודה. "אם אתם חולים - אתם חולים. זו עבודה מסוכנת, אני מבין את זה. אם אתם לא חולים, אני רוצה לראות אתכם בחזרה בעבודה", אמר במסיבת עיתונאים. "ברגע שחברי המחלקה יתעשתו ויפסיקו להשתמש בחופשת מחלה בצורה לא תקינה, הם יכולים לסייע לא רק לתושבי העיר - אלא גם לאחים והאחיות שלהם שמאיישים את היחידות", הוסיף.

תחנות כיבוי האש נותרו פתוחות, אך 18 מתוך 350 צוותי הכיבוי לא פעלו, וביחידות רבות ישנו מחסור בצוות, פירט הנציב. לדבריו, בימים רגילים רק 1,000 כבאים נמצאים בחופשת מחלה - פחות ממחצית מהמספר הנוכחי. "ביקשתי מהם לחשוב על זה מחדש, לזכור את שבועת התפקיד שלהם", סיפר ניגרו, ואמר "זה לא משפיע רק על האנשים שהם משרתים, זה גם משפיע על האחים והאחיות שלהם במחלקה שנאלצים למלא את מקומם".

דה בלאזיו הודיע כי מי שישתמש בצורה לא הולמת בימי המחלה שלו יעמוד בפני השלכות חמורות מאוד. "כשעובד בעירייה מזייף חולי ומסכן חיים של אנשים אחרים, זה דבר רציני, ויהיו לו השלכות".

דרמוט שיאה, מפכ"ל משטרת ניו יורק, אמר כי הרוב המכריע של השוטרים שלא התחסנו ביקשו פטור מסיבות דתיות או רפואיות. "עובדי המשטרה הגיעו לעבודה כמו תמיד, ואין ממש השפעה על המחלקה כרגע", אמר. מוקדם יותר הוא הודיע כי מחלקת המשטרה בעיר מכינה גם תוכניות למחסור בכוח-אדם.