גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקים מרכזיים מתדלקים את ההימורים על הידוק מדיניות מוניטרית כשהאינפלציה עולה בעולם

שוקי אגרות חוב הגיבו לשינויי הכיוון האחרונים של קובעי המדיניות בקנדה ובבריטניה

יהדק את המדיניות המוניטרית? יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Al Drago
יהדק את המדיניות המוניטרית? יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Al Drago

אינפלציה גבוהה ועיקשת בכמה כלכלות עשירות גרמה בשבוע שעבר לניעור של שוקי אגרות החוב, כשמשקיעים החלו לצפות שהבנקים המרכזיים ימהרו להדק מדיניות מוניטרית.

השבוע נשואות כל העיניים אל הפדרל ריזרב האמריקאי, שצפוי להתחיל להפחית בתוכנית רכישות האג"ח, שכיום עומדת על 120 מיליארד דולר בחודש, עד שבהדרגה יפסיק בכך לגמרי ביוני הבא.

השווקים מראים שמשקיעים מהמרים יותר ויותר על כך שהפד יעלה את שיעור הריבית בארה"ב בקיץ הקרוב, לאחר הדיווחים האחרונים על אינפלציה וסימנים מבנקים מרכזיים אחרים שהם נעים לכיוון הידוק המדיניות.

אנגליה הראשונה להעלות ריבית?

ההערכות שהבנק המרכזי של אנגליה יהיה הראשון להעלות שיעורי ריבית גברו בשבועות האחרונים אחרי שנציב הבנק אנדרו ביילי הזהיר ב־17 באוקטובר שהבנק המרכזי "יהיה חייב לפעול" אם עליית מחירי המוצרים והאנרגיה תעלה גם את הציפיות של הבריטים לאינפלציה בעתיד.

האינפלציה השנתית בבריטניה עמדה בספטמבר על 3.1% אבל צפויה לעלות לאזור 5% בחודשים הקרובים, יותר מכפליים מהיעד של הבנק, 2%. פקידים בכירים בבנק ייפגשו על מנת לקבוע את הריבית ביום חמישי. משקיעים בשוקי חוזים עתידיים של שיעורי ריבית קבעו את הסיכוי שהריבית תעלה ב־62%, כך אומרים ב־CME Group.

הבנק של קנדה הפתיע את השווקים בשבוע שעבר כשהפסיק בתוכנית רכישת אג"ח הממשלתית שלו והקדים את מסגרת הזמן שבה הוא עשוי לראשונה להעלות את שיעור הריבית מרמתו הנוכחית, אפס.

בינתיים, הבנק של אוסטרליה, שיש לו פגישת מדיניות ביום שלישי, הימם משקיעים כשבחר לא להגן בשבוע שעבר על היעד של ריבית 0.1% שקבע לתשואת אגרות חוב המבשילות באפריל 2024. משקיעים באג"ח נפטרו מחוב של הממשלה לאחר שפורסם דו"ח האינפלציה שהיה חזק מהמצופה.

הצעד של הבנק האוסטרלי הזין ציפיות שיסיים את התוכנית, המכונה "שליטה בעקומת התשואה" בפגישה השבוע. "אם כן, זה יהיה שינוי כיוון מפתיע", אמר בן ג'רמן, כלכלן בג'י פי מורגן צ'ייס.

השינוי בתחזית האינפלציה הופך את מדיניות הבנק של אוסטרליה בכללותה ל"כזו שלא ניתן להגן עליה", אמר דיוויד פלנק, ראש מחלקת כלכלת אוסטרליה בקבוצת הבנקאות של אוסטרליה וניו זילנד.

ולבסוף, נשיאת הבנק המרכזי של אירופה כריסטין לגארד הדפה בשבוע שעבר ציפיות של השוק שהבנק יגדיל את שיעורי הריבית בשנה הבאה, אבל משקיעים חשבו שהמסר שלה היה חלש מדי והגדילו את ההימורים שלהם על כך שהבנק האירופי יגדיל את שיעורי הריבית בקרוב.

העיניים נשואות לפדרל ריזרב

יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול יגיע לתורו במושב החם מחר (רביעי) במסיבת עיתונאים לאחר פגישת המדיניות של הבנק המרכזי. משקיעים ינתחו כל פסיק בדבריו כדי למצוא רמזים לגבי הדרך בה הוא ועמיתיו מגיבים לשינויים מהעת האחרונה בציפיות השוק לגבי אינפלציה ושיעור הריבית לטווח הקצר.

פאוול צפוי למצוא "שביל זהב" שירגיע את המשקיעים ויבטיח להם שהוא מנטר מקרוב את סיכון האינפלציה - מבלי להיראות מודאג עד כדי שהוא מעודד ציפיות לשינוי כיוון מהיר לכיוון הידוק המדיניות, כפי שקרה בבריטניה ובקנדה.

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

"האתגרים שבפני הבנקים המרכזיים פשוט משוגעים", אמר ג'ים ווגל, אסטרטג של שיעור הריבית ב־FHN Financial. "אני חייב להאמין שפאוול והצוות עובדים על איזון מסרים חזק כדי לשמור על אמינות, לשמור על גמישות, אבל גם לתת תשובות כנות".

בארה"ב, מה שמכונה "מחירי הליבה" (שאינם כוללים קטגוריות תנודתיות של מזון ואנרגיה) עלו ב־3.6% בספטמבר לעומת שנה קודם לכן, לפי המדד המועדף על הפד. מאז מאי, שינויי מחיר כאלה ל־12 חודשים הגיעו לשיאים של כמעט 30 שנה.

פאוול ועמיתיו אמרו שהם עדיין חושבים שהאינפלציה צפויה לרדת מעצמה כשהבעיות בשרשרות האספקה ייפתרו. אבל דברים שאמרו בעת האחרונה מראים שהם מאמינים בכך מעט פחות ממה שחשבו מוקדם יותר השנה.

האינפלציה אכן "בת חלוף"?

משרד התעסוקה האמריקאי דיווח ביום שישי שמדד עלות ההעסקה שלו, מדד של שכר עובדים הכולל גם משכורות וגם הטבות, עלה ב־1.3% ברבעון השלישי לעומת השני, הקצב המהיר ביותר שעלה מאז לפחות 2001. בכירים בפד כולל פאוול אמרו שהם מסתכלים מקרוב על מדד זה.

משקיעים עומדים על המשמרת לראות אם ההצהרה הכתובה שיפרסם הפדרל ריזרב לאחר הפגישה תשנה את הדרך בה הוא מתאר את לחצי האינפלציה. מאז אפריל, תיאר הפד את האינפלציה כ"משקפת ברובה גורמים בני חלוף". כל שינוי בניסוח יהיה יותר משמעותי מהאופן בו פאוול יתאר את הדברים במסיבת העיתונאים בגלל שההצהרה הכתובה מנוסחת לאחר דיון נרחב במועצה של הבנק.

שוקי אגרות החוב של ארה"ב העלו את הציפיות להגדלת שיעור הריבית על ידי הפדרל ריזרב בשנה הבאה. הסבירות של עלייה בלפחות חצי אחוז עד סוף 2022 עלתה לכמעט 80% בימים האחרונים, על פי מחירי שוק הסחורות העתידיות שקבוצת CME Group עוקבת אחריהם. מדובר בעלייה מבערך 20% לאחר הפגישה של הפד בספטמבר.

למרות שתשואות של אגרות חוב בעלות תוקף קצר יותר עלו, התשואות של אגרות חוב לטווח ארוך ירדו. זה ההפך ממה שקרה ב־2013 בזמן מה שמכונה "טנטרום ההצרה" (taper tantrum), כשמשקיעים מכרו אג"ח לתאריך רחוק יותר וגרמו לתשואות לזנק, ברגע הראשון שהפד רמז על כך שהוא מתכוון להפחית ברכישת הנכסים.

ישנם אנליסטים האומרים שהתנודות בעת האחרונה בשוק אגרות החוב רומזות על סיכון גובר שהפד ובנקים מרכזיים אחרים יעשו טעות במדיניות, אם יפסיקו בסיוע לאט מדי או אם יעברו למדיניות הדוקה יותר מהר מדי.

אבל אחרים מאמינים שההתפתחויות האלה פשוט משקפות אי וודאות גדולה יותר והסוחרים הנפטרים מפוזיציות המפסידות כסף בעת שהפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים מתכוננים למגוון רחב יותר של תסריטי מדיניות אפשריים ל־2022 ומעבר לה.

"המשקיעים ממהרים לתקן פוזיציות שנכנסו אליהן על בסיס אמונות מוקדמות יותר", אמר פוגל.

התנודתיות בשווקי שיעורי הריבית עוד לא השפיעה על שווקי נכסים באופן נרחב יותר, כמו למשל מניות אמריקאיות. ואנליסטים הזהירו שחוסר יכולת ניבוי זה יימשך עד שתמונת האינפלציה תאשר או תשלול ציפיות ראשוניות שעליות המחירים מהעת האחרונה ייפתרו מעצמן, ללא צורך בהתערבות של הבנקים.

"בנקים מרכזיים ושווקים מתחילים להתפצל מבחינת תגובותיהם ללחצים האינפלציוניים, ומאוד לא סביר שכולם צודקים", אמר ג'ים רייד, אסטרטג בדויטשה בנק.


ג'ייסון דאגלס, ג'יימס גלין, טום פיירלס וקים מקרל השתתפו בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

נאסד"ק ירד ב-0.2% ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ירדה ב-2% ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן