אישור התקציב מזרים מיידית 13 מיליארד שקל למשרדי הממשלה. לאן ילך הכסף?

יש מי שממעיטים בערכו של תקציב 2021, אבל בפועל הוא ישחרר רפורמות תקועות בהיקף של 13 מיליארד שקל בתחומי הבריאות, הרווחה והתשתיות: מהרחבת מספר לומדי הרפואה ועד לטיפול במוקדי סיכון שבהם נרשמו תאונות דרכים רבות

שר האוצר ליברמן בעת אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ
שר האוצר ליברמן בעת אישור התקציב במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ

יום חמישי לפנות בוקר אושר סופית בכנסת תקציב המדינה לשנת 2021, בהיקף של 432 מיליארד שקל. כיוון שהעברת התקציב נעשתה פחות מחודשיים לסיום השנה הקלנדרית, מרבית העניין הציבורי הופנה כבר לשנת התקציב הבאה, 2022, שההצבעה על תקציבה נערכה בנפרד. ואולם, למרות שאנו נמצאים כבר בנובמבר והשנה כמעט נגמרה, ישנה חשיבות מעשית ומיידית להעברת תקציב 21'.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ממידע שהגיע לגלובס, כ-13 מיליארדי שקלים ישוחררו כעת עבור משרדי הממשלה השונים בעקבות תקציב 2021, עבור תקצוב פרויקטים שהיו תקועים עד כה. ביניהם, פרויקטים חשובים בנושאי בריאות, תחבורה, תשתיות, רווחה ועוד.

מהבריאות ועד לרווחה

מתחילת שנת 2020 ועד אתמול התנהלה מדינת ישראל ללא תקציב מדינה מאושר. זהו משך הזמן הארוך ביותר מאז קום המדינה שלא היה תקציב מסודר, אלא תקציב המשכי בלבד, שנגרר עוד מאז 2019. המשמעות היא שתוכניות ורפורמות רבות היו חסומות בגלל התקציב ההמשכי, שמנע ממשרדי הממשלה לקדם פרויקטים חדשים ואיפשר להם רק להשאיר את הראש מעל המים עם פרויקטים ישנים שכבר תוקצבו.

 
  

הנושא הראשון נוגע למחסור ברופאים במערכת הבריאות. הכסף שישוחרר יאפשר את הרחבת מספר לומדי הרפואה ומספר לומדי הסיעוד. המספר יגדל כבר בשנת הלימוד הקרובה בהיקף מצומצם, ובשנה הבאה יגדל עוד יותר באופן משמעותי. עוד בתקציב הבריאות, יתאפשר מעבר מחלקות במוסדות פסיכיאטריים למבנים חדשים - החל בעוד חודש. כמו כן, אישור התקציב יביא לשעות נוספות של מטפלים סיעודיים עבור ניצולי שואה, הזכאים לגמלת סיעוד.

בהתאם לסיכום עם ארגוני הנכים, במסגרת התקציב ל-2021 יועלו קצבאות הנכות בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל בשנה. עוד יועברו כ-100 מיליון שקל עבור נפגעות ונפגעי אלימות במשפחה.

בתשתיות, שחרור כספי תקציב 2021 יאפשר הקמת משקפים למכולות בנמלי הים. זאת, במטרה לאפשר כניסה מהירה יותר של סחורות לישראל ולהקל על הפקק הכבד בנמלים, שבין היתר מייקר כיום את הסחורות. כמו כן, משרד האוצר יוכל להפשיר כספים המיועדים עבור רכישת דירות לדיור הציבורי, בניית דירות לבתי גיל זה"ב ושיפוץ דירות בדיור הציבורי.

מיזמי תשתית

משרד התחבורה הוא אחד המשרדים שהמתינו בקוצר רוח להעברת תקציב 2021. אישור התקציב ישחרר כספים להגדלת תקציב אחזקת הכבישים הבין-עירוניים עבור שיפור הבטיחות ונוחות משתמשי הדרך, לרבות תקצוב טיפול במוקדי סיכון בכבישים "אדומים" שבהם נרשמו תאונות דרכים רבות. פרויקטים המוגדרים מוקדי סיכון בכבישים בין-עירוניים יטופלו אחרי תקופת המתנה ארוכה ובנוסף יוקמו מפרצי חירום ומנוחה בכבישים.

הכספים שאושרו יוקצו גם לקידום תכנון פרויקטים מסילתיים של רכבת ישראל, לקראת תכנית הפיתוח החדשה של הרכבת. כמו כן, יבוצעו הפרדות מפלסיות ברשת הרכבות, כדי למנוע חיכוך בין הרכבת למכוניות החוצות את המסילה.

 
  

עוד בתחבורה, אישור התקציב לשנה החולפת יאפשר סלילת נתבים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים) בדרכים בין-עירוניות מרכזיות. זאת, כחלק מההכנות התומכת במס הגודש, שהחל ב-2025 ייכנס לתוקף ויאפשר למדינה לגבות כסף מנהגים הנכנסים לתל אביב ברכבם הפרטי. מס הגודש אמור לתמרץ את הציבור לעבור לתחבורה הציבורית ולהסיר את המכוניות מהכבישים הפקוקים. על כן, נדרש קידום מהיר של תשתיות התחבורה הציבורית, למתן אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי.