גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם גברים באמת נוהגים מסוכן יותר?

כן, אבל זה מורכב  - אין מספיק נתונים כדי להכריע חד-משמעית בשאלה עבור ישראל, אבל מחקרים מהעולם מראים שאפילו לאחר נרמול לכל הפרמטרים - גברים נוהגים מסוכן יותר ומעורבים ביותר תאונות ● חברות הביטוח מתמחרות בהתאם

תאונת דרכים / צילום: תמר מצפי
תאונת דרכים / צילום: תמר מצפי

הכתבה הזאת התחילה מטעות. פרסמנו במדור "נתון אחד ביום" נתון מדוח המגמות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), לפיו גברים מעורבים פי 3.7 מנשים בתאונות דרכים. אלא שנתון זה לא מייצג את התמונה המלאה: הוא אינו מתחשב בנסועה (סך הק"מ על הכביש) השונה בין גברים לנשים, אלא מנורמל אך ורק למספר בעלי רישיונות הנהיגה. האם גברים מעורבים בתאונות הרבה יותר מנשים פשוט מכיוון שהם נוסעים יותר?

 

"82% מהנהגים המעורבים בתאונות בישראל בין השנים 2013-2019 היו גברים, ורק 18% היו נהגות נשים" מפרטת שרית עמרם כץ, סמנכ"ל מידע ומחקר ברלב"ד. "הפער מוסבר על ידי שני הבדלים משמעותיים בין נשים לגברים כנהגים ונהגות - חשיפה גדולה יותר לנהיגה ונטייה גבוהה יותר לנקוט בהתנהגויות סיכון מסוגים שונים, בייחוד בגילים הצעירים. החשיפה באה לידי ביטוי בין השאר בנסועה גבוהה יותר של נהגים בהשוואה לנהגות באופן כללי ובגורמים המעלים את הסיכון למעורבות בתאונה כמו נהיגה בשעות הלילה, בכלי רכב ששיעור מעורבותם גבוה יותר (למשל כלי רכב כבדים ואופנועים). חלוקת העבודה והרגלי הניידות המגדריים גם הם מעצימים את גורם החשיפה".

למעשה, מדובר בשלושה גורמים שונים: האחד, גברים נוטים לבחור בכלי רכב מסוכנים יותר, כמו אופנועים ומשאיות. השני, גברים נוטים לקחת יותר סיכונים על הכביש - וכלי רכב אלו רגישים במיוחד לסיכונים. השלישי הוא שגברים פשוט נוסעים יותר קילומטרים.

ברור שהאפקט נובע מהשילוב בין שלושת הפרמטרים הללו, אבל כמה חזק כל אחד מהם? קשה מאוד לדעת, מכיוון שלדברי שרית עמרם כץ "לא קיים בישראל נתון עדכני של פילוח מגדרי של נסועה, וגם לא אומדן שלו, כי לא בוצע סקר הרגלי נסיעה מאז שנות ה-90". כלומר, אין לנו שמץ של מושג כמה גברים נוסעים לעומת נשים. לדעתה "ראוי שהמדינה תתקצב סקר כזה בישראל לטובת שימושים רבים וטובים, ולא רק בהקשר של בטיחות בדרכים".

מה אפשר ללמוד מהעולם?

בישראל לא היה סקר הרגלי נסיעה כבר קרוב ל-30 שנה, אך במדינות מערביות אחרות הוא כן מתבצע. אז מה אפשר ללמוד מהעולם? במחקר שפורסם בז'ורנל Injury Prevention ובוצע על כבישי אנגליה בין השנים 2005 ל-2015, מנרמלים את מספר התאונות הן לסוג הרכב והן למספר הקילומטרים שבוצעו בידי כל מגדר על כל סוג רכב.

ברכבים פרטיים, גברים מעורבים בתאונות שיוצרות פי שניים יותר הרוגים מאשר נהגות, לכל ק"מ נסועה. גם במסחרית ("ואן") היחס של פי שניים נשמר. באופניים, היחס גדול יותר (פי 2.5) אך אופניים מעורבים בכל כך מעט תאונות שקשה להסיק מסקנות חד-משמעיות.

נהגי משאית גורמים לפי ארבעה יותר הרוגים מאשר נהגות משאית, ובאופנועים הסיטואציה קיצונית במיוחד - על כל הרוג בתאונת אופנוע שבה מעורבת אישה, יש עשרה הרוגים בתאונות אופנוע בהן מעורבים נהגי אופנוע גברים. נתון זה, שווה להדגיש שוב - מנורמל לכמות הנסועה השונה ומספר נהגות האופנוע המועט לעומת גברים. באוטובוסים הפער המגדרי מצטמצם מאוד, ונהגי אוטובוס גברים אחראיים ל-35% יותר הרוגים "בלבד" מאשר נהגות אוטובוס.

מה לגבי כמות התאונות ככלל, גם הלא-קטלניות? לכך מתגייס מחקר אוסטרלי שבוצע על נתונים מהשנים 2003 עד 2016, ופורסם בז'ורנל SSM Population Health. המחקר עוקב לאורך זמן אחרי אנשים ספציפיים, ולכן מסוגל לאסוף עליהם מידע דמוגרפי נרחב כמו מגורים במרכז או בפריפריה, דירוג סוציו-אקונומי וניסיון בנהיגה.

לפי תוצאות מחקר זה, גברים מעורבים ב-25% יותר תאונות מאשר נשים. בסוגי תאונות ספציפיים יותר כמו תאונות רכב אחד (כמו התנגשות של רכב בצד הכביש או בעץ) גברים "מובילים" על נשים בפי שניים, ובתאונות בלילה גברים מעורבים בפי 1.59 יותר תאונות. עם זאת, נשים היו דווקא מעורבות ב-37% יותר בתאונות שדורשות פניה לבית חולים.

נתון זה יוצא דופן, וניתן להסביר אותו באמצעות שנאת סיכון מובהקת יותר אצל נשים, שמביאה אותן להגיע לבית החולים בזמן שגבר אולי היה מוותר על כך. הסבר אחר הוא שתאונות קשות במיוחד מסתיימות במוות מיידי ועל כן לא מערבות את בתי החולים.

ומה עם חברות הביטוח

אחד הגורמים המושפעים ביותר מההבדלים המגדריים בהרגלי הנסיעה של גברים ונשים הן חברות הביטוח. עליהן מוטלת המשימה המשמימה אך הקריטית לבצע תחשיבי סיכון שיאפשרו תמחור רציונלי של היציאה לכביש.

"בביטוח החובה לרכב, נשים מקבלות הנחה משום שהן סטטיסטית פחות מועדות לתאונות" מסביר אורי אומיד, מנכ"ל שלמה ביטוח. "בביטוחים המקיפים לעומת זאת אין אפליה כזאת. מכיוון שלרוב רוכשים אותם יחד - יוצא שלאישה סך הפוליסה אכן יותר זול מלגבר בעל נתונים זהים". כלומר, בעוד יכול להיות גבר זהיר מאוד ואישה פזיזה במיוחד - הסטטיסטיקה מביאה את חברות הביטוח לבטח את נזקי הגוף בביטוח החובה באופן יקר יותר לגברים מאשר לנשים.

האיחוד האירופי אסר ב-2012 על אפליה מגדרית כזאת בביטוח, וקבע רגולציה לפיה התמחור של חברות הביטוח מוכרח להיות "נייטרלי מגדרית". המשמעות הפרקטית היא שנשים מסבסדות את עלויות הביטוח של גברים, למרות שהאחרונים נוהגים בצורה מסוכנת יותר, סטטיסטית, ויוצרים עלויות גבוהות יותר לחברות הביטוח.

עם זאת, ישנן גם מגבלות פרקטיות רבות המונעות מחברות הביטוח לבצע תמחור דיפרנציאלי כזה בצורה נרחבת. "נניח שיש לנו רכב שמשמש משפחה - איך אפשר לדעת מי השתמש ברכב?" שואל אומיד "אין לנו כביטוח דרך לאכוף את זה. אפשר לעשות את זה למשל בפוליסת נהג יחיד ברכב, אבל מעט בוחרות בכך".

אלא שבסופו של דבר, בעיני אומיד "אנחנו לא רואים הבדל גדול באופי הנהיגה בין גברים לנשים, אבל מכיוון שנשים נוהגות פחות, הן גם עושות פחות תאונות. בסוף, תמחור של ביטוח זה שקלול של כל הפרמטרים".

זה מביא אותנו חזרה לנתון המקורי של הרלב"ד, שקובע שבנרמול למספר רישיונות הנהיגה, גברים מעורבים בפי 3.7 תאונות מנשים. חלק ממנו כנראה מוסבר באמצעות שעות נהיגה רבות יותר של גברים, אך מבחינת הסיכון לכל נהג או נהגת להיות מעורבים בתאונת דרכים - זה בדיוק הנתון הרלוונטי.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● השקל התחזק מול הדולר, 3.72 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"