משרד הכלכלה רוצה להסדיר את יצוא הקנאביס עד סוף דצמבר

המשרד יפעל להכרה אירופאית בתקן הישראלי ולהגעת רגולטורים אירופאים לפיקוח על מפעלי חברות הקנאביס הישראליות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי קיימה בשבוע שעבר דיון בנושא הורדת החסמים ביצוא הקנאביס הרפואי יחד עם נציגי משרד הבריאות והמשרד לביטחון פנים. המטרה היא לוודא את הסרת החסמים העומדים בפני ייצוא קנאביס רפואי עד סוף דצמבר.

אחד החסמים העיקריים שזוהו הוא אי הכרה הדדית בין תקני הקנאביס בישראל (תקן IMC-GMP) לבין התקן האירופאי (EU-GMP). משרד הכלכלה החל בתהליך עם מספר גורמים במדינות שונות באירופה במטרה לאפשר הכרה בתקן הישראלי באותן המדינות.

חסם נוסף הוא העובדה שמפעלים ומגדלי קנאביס שהשקיעו בהתאמה לתקן האירופאי בנוסף לתקן הישראלי לא הצליחו במהלך השנתיים האחרונות לזכות בהכרה של הרגולטור האירופי (למעט מפעל אחד - פנאקסיה). זאת משום שלא ניתן היה להגיע פיזית לפקח על המפעלים בישראל, בשל מגפת הקורונה. משרד הכלכלה פועל כעת לארגן משלחת של נציגים של רגולטורים אירופאים, שיגיעו ויאשרו את המפעלים וחוות הגידול הללו.

אמנם קיים תקן להכרה הדדית של ישראל ואירופה במפעלי תרופות, אולם משרד הבריאות אינו מכיר במפעלי הקנאביס כמפעלי תרופות לכל דבר ועניין. לכן החטיבה במשרד הבריאות האחראית על פיקוח על מפעלי תרופות, גם על פי התקן האירופאי, לא הסכימה לעשות את תהליך הפיקוח עבור מפעלי הקנאביס. נראה כי לא צפוי שינוי בגישה זו של משרד הבריאות, אך אם כאמור יגיעו משלחות פיקוח מאירופה, לא יהיה בכך צורך.

נושאים נוספים שעלו לדיון הם תהליך הכשרת העובדים. לדברי חברות הקנאביס התהליך היום ארוך ומסורבל שלא לצורך, וכמות הבדיקות הנדרשת למוצר המוגמר גבוהה מבאירופה ויוצרת צווארי בקבוק בתהליך היצור. 

לפני כמה חודשים הסיר משרד הבריאות חסם משמעותי אחד, כאשר אפשר ליצא לחו"ל גם מוצרים שאינם מאושרים לשיווק בישראל.

"הפוטנציאל הכלכלי מוערך בלמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה"

"ישראל היא מהמדינות המובילות בייצור, במחקר ובפיתוח בתחום הקנביס הרפואי, כאשר הפוטנציאל הכלכלי של חברות הקנאביס הרפואי בישראל מוערך בלמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה ויתמוך בצמיחה הכלכלית וביצירת מאות מקומות עבודה חדשים", נמסר ממשרד הכלכלה. בנוסף, ככל שחברות הנקאביס יהפכו בינלאומיות יותר, התקווה היא שניתן יהיה להוריד עלויות ולהגדיל משמעותית את מגוון המוצרים והתאמתם למטופלים.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי  מסרה כי: "אין סיבה שמדינת ישראל לא תמשיך להוביל את תעשיית הקנאביס הרפואי בעולם כשהתשתיות והיכולות כבר קיימות, חובתנו להסיר את החסמים בענף, על מנת לשמור על היתרון היחסי של התעשייה הישראלית. יחד עם משרד הבריאות והמשרד לבט"פ, אנו פועלים להציג כבר בפתח השנה האזרחית החדשה תכנית עבודה סדורה שתאפשר מימוש של הפוטנציאל הכלכלי בענף, תוך מענה לעשרות אלפי המטופלים בארץ ופתיחת הזדמנויות חדשות בתעסוקה".