יועמ"שית הכנסת: "החלת צו החד"פ לפני דיון בוועדת הכספים - פגיעה בפיקוח"

עו"ד שגית אפיק מתחה ביקורת על כך שהצו שמעלה את המס על כלים חד פעמיים נכנס לתוקף לפני אישור ועדת הכספים, והיא קוראת לעכב את אישורו בוועדה • "מועד פרסום הצו והחלתו המיידית נעשו בתקופה עמוסה במיוחד של הכנסת וועדת הכספים בפרט, לנוכח דיוניה האינטנסיביים ביחס לתקציב ולחוקי ההסדרים"

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק שלחה לחברי ועדת כספים מכתב לקראת אישור המס על החד פעמי בוועדה ביום שני הקרוב ובו מתחה ביקורת נוקבת על כניסת הצו לתוקף לפני שהתקיים דיון ואישור בעניינו. במכתב, שהגיע לידי גלובס, כותבת עו"ד אפיק כי למרות שניתן על פי חוק להחיל צווים בטרם אישור ועדת כספים, בנושא החד פעמי שנועד "להכוונת התנהגות להפחתת צריכה למטרות אקולוגיות ובריאותיות" כהגדרתה, מדובר בכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת.

"בנסיבות אלה, נראה כי אי קביעת מועד מאוחר יותר לצווים ומתן אפשרות לוועדת הכספים לקיים דיון טרם הוחלו הוראות הצווים, יש בה משום פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת בכלל, ושל ועדת הכספים בפרט בנושא זה. מן הראוי היה לכל הפחות לאפשר לוועדה לקיים דיון ולימוד הנושא בטרם המס הוחל והוטל בפועל", כותבת היועצת המשפטית במכתבה.

עוד היא כותבת לקראת הדיון הצפוי ביום שני כי "מועד פרסום הצו והחלתו המיידית נעשו בתקופה עמוסה במיוחד של הכנסת וועדת הכספים בפרט, לנוכח דיוניה האינטנסיביים ביחס לתקציב ולחוקי ההסדרים. נראה שגם לנוכח כיבוד עבודתה של הכנסת ראוי היה לאפשר את קיום הדיון בכנסת בטרם החלת הצווים ולא בדיעבד".

על פי חוק, שר האוצר לכאורה יכול להחיל צו והכנסת נדרשת לאישורו בתוך 60 ימים מרגע הפרסום (ולא מהרגע שבו הצו נכנס לתוקף). עם זאת, הפעם כותבת אפיק בהערות לדיון לחברי הכנסת, כי אי קיום הדיון בטרם החלת הצו צפוי להקשות על חברי הוועדה בהחלטה אם לאשר או לבטל אותו. מה שיוביל לאישור הצו כלשונו ולמעשה יעקר את עבודת הכנסת בפיקוח על עבודת הממשלה.

עוד טוענת עו"ד אפיק במכתבה בהערה אחרת כי למרות דבריה בנוגע לכך שראוי היה להחיל את הצו רק לאחר דיון, כעת משהדבר לא אפשרי היא ממליצה לחברי הוועדה להמתין עם אישורו. זאת כדי שבזמן שיתפנה יוכלו חברי הכנסת לעיין בחומר ורק אז לאשרו. "מתן שהות לבחינת הנתונים מהשטח יאפשרו לוועדה לימוד מוצלח יותר של הנתונים (שאין בנמצא נכון לעת הזו) וכן בחינה מעשית של הקריטריונים והשפעתם גם אם באופן חלקי על התנהגות הציבור. שהרי, ממילא הצו נכנס לתוקף ב-1 בנובמבר". לרשות חברי הוועדה יש עד ה-18 בדצמבר 2021 כדי לבטל או לאשר את הצו. 

אפיק מתמקדת בצו החד פעמי שכן הוא נכנס לתוקף בתחילת החודש ומאז משלמים הצרכנים מס של 11 שקל נוספים לקילו, להבדיל מהמס על הסוכר שעתיד להיכנס לתוקף ב-1 בינואר. במקרה השני הדיון של חברי הוועדה אכן יכול להשפיע על תוכן הצו וחברי הכנסת יתמקדו בפרטיו. לפי ההערכות בוועדה צפוי להתקיים דיון סוער שכן חברי הכנסת החרדים מתייחסים למס על החד"פ כ"גזירה" של ליברמן נגד הציבור החרדי.