שר האוצר ליברמן: "מחירי הנדל"ן יעלו ב-11% ב-2021"

שר האוצר התייחס הבוקר למחירי הדיור ואמר כי "אישור התקציב לצד העבודה המאומצת תביא לכך שתוך 3-4 שנים נסגור את הפערים בין היצע לביקוש" • ליברמן התייחס גם לגל ההתייקרויות במשק: "עד סוף השבוע אנחנו מגבשים שתי חבילות גדולות בנושא יוקר המחיה והיצואנים"

אביגדור ליברמן, כנס השמאים / צילום: איתמר סיידא
אביגדור ליברמן, כנס השמאים / צילום: איתמר סיידא

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (ב') לבעיית מחירי הדיור בכנס איגוד השמאים באילת. "מחירי הנדל"ן צפויים לעלות בשנת 2021 ב-11%", אמר ליברמן.

"יש חמישה רכיבים שמשפיעים על המחירים: שניים שאין לנו השפעה עליהם - ריבית הפריים, ההובלה ימית שעלתה בלמעלה מ-700%, ומשפיעה על מחירים של הכלים הסניטריים. יש שלושה רכיבים שאנחנו יכולים להשפיע עליהם: ביקוש, היצע ותכנון, והשנה בשלושת הרכיבים הללו שברנו שיאים. אישור התקציב לצד העבודה המאומצת תביא לכך שתוך 3-4 שנים נסגור את הפערים בין היצע לביקוש".

ליברמן התייחס גם למחירי המזון. "אי אפשר להגיע למצב שמחירי החלב במדינת ישראל גבוהים בכ-80% ממחירי החלב בעולם", אמר שר האוצר. "רשתות השיווק עשו קופה לא רעה בכלל גם בתקופת הקורונה. אני פחות מאמין בפיקוח אלא יותר בתחרות הוגנת". בנוסף ציין ליברמן כי "עד סוף השבוע אנחנו מגבשים שתי חבילות גדולות בנושא יוקר המחיה והיצואנים".

לגבי התחזקות השקל, אמר ליברמן כי "ההתחזקות היא תוצאה של ייצוא שמביאה לעודף דולרי, ולכן אנחנו חייבים לאזן בין יבוא לייצוא. לכן התאמנו את הסטנדרט של היבוא לסטנדרט האירופי. בכל מקרה שער החליפין הוא עניין שתחת אחריותו של הנגיד, והוא עושה עבודה מצוינת".

שר האוצר גם הציב מטרה לשיפור רמת החיים בישראל: "מדד רמת החיים לפי האו"ם במדינת ישראל נמצאת במקום 17. תוך 4-5 שנים אני רוצה להגיע לעשירייה הראשונה ואין זו אגדה. למה היום אנחנו לא נמצאים בעשירייה הראשונה? כי בציבור הערבי והחרדי שיעור התעסוקה הוא נמוך מאוד. אם נביא את הציבורים הללו להשתלב בתעסוקה נגיע למקומות גבוהים הרבה יותר במדד איכות החיים ולכן אני פועל לתמרץ אנשים לעבוד כדי לקבל סבסוד מעונות יום".