מינהל התכנון מקדם מהלך לעצירת "הנידל"ון" של השטחים הפתוחים

על רקע ההחלטה של ועדת השרים בשבוע שעבר להעביר 17 תוכניות חשובות לקידום בנייה למגורים לטיפול הותמ"ל, ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של מינהל התכנון תדון ביום שלישי הקרוב בתוכנית המרחבית האסטרטגית לישראל 2040

שטחים פתוחים / צילום: תמר מצפי
שטחים פתוחים / צילום: תמר מצפי

על רקע ההחלטה של ועדת השרים בשבוע שעבר להעביר 17 תוכניות חשובות לקידום בנייה למגורים לטיפול הותמ"ל, הוא הבולדוזר הממשלתי - ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של מינהל התכנון (ולנת"ע) תדון ביום שלישי הקרוב בתוכנית המרחבית האסטרטגית לישראל 2040.

קשה להפריז בחשיבותה של תוכנית זו, שמדברת מצד אחד על העצמה של הבנייה בערים הקיימות, ומצד שני שמה גבולות ברורים לפיתוח, בין היתר, באמצעות יצירת מסדרונות ירוקים שחוצים את הארץ לרוחבה. את המהלך התכנוני ניתן להבין כביטוי לרצון לשמירה על מערכות אקולוגיות, אבל גם כניסיון לייצר מצב שבו לא ייתכן, בשום צורה ואופן, מצב שבו הפוליטיקה תאפשר "נידל"ון" של עוד שטחים הפתוחים.

נקודת המוצא של התוכנית היא שמדינת ישראל הולכת ומצטופפת, שמרכז הארץ מפותח באופן רציף, ויש חסימה כמעט ומלאה לשטחים הפתוחים, ושאזורי הצפון והדרום מפותחים בצורה מפוזרת ואף מקוטעת.

חלק מיעדי התוכנית, עליהם הוסכם כבר בחודש מאי 2020, היו העצמה וחיזוק העירוניות באמצעות ציפוף מרכזי הערים ומניעת זחילה עירונית, ייעול השימוש במשאבי הקרקע ובו-זמנית שמירה על תפקוד ורציפות השטחים הפתוחים והמערכות האקולוגיות.

במילים אחרות, מה שהתוכנית עושה למעשה הוא הגדרה של חלק מהאזורים כ"מרחב פתוח רציף", או בלשון יותר מקצועית "מסדרונות אקולוגיים". ההנחיה לגביהם היא שבאזורים האלה תהיה "הימנעות מפיתוח, המשך שימוש חקלאי במסדרונות מבוססי חקלאות וצמצום השפעות שוליים מהפיתוח כלפי המסדרון".

דוגמאות ל"מסדרונות אקולוגיים" במרכז הארץ ניתן למצוא בגבעות המיוערות שבין העיר מודיעין לכביש מספר 1, בשטח חקלאי צר ממזרח לעיר כפר סבא ובגבעות שנמצאות ממזרח לעיר אלעד.

ולמה זה צריך להעסיק אותנו? חגית זהבי, יועצת למנכ"לית מינהל התכנון, מסבירה כי "'המסדרונות האקולוגיים' זה לא מה שאנחנו רוצים, אלא מה שנישאר. בשוליים של המדינה יותר קל לשמור על מסדרונות, כי השטחים מפותחים בדלילות, אבל באזור המרכז היינו צריכים לאתר את מעט השטחים שנשארו ולשמור עליהם. הוצאנו את כל התוכניות שכבר אישרנו וגם את מתחמי הפיתוח הגדולים שהוסכם עליהם בתוכנית הדיור האסטרטגית של הממשלה. אלה שטחים לפיתוח. מעבר לזה לא ניתן לפתח".

אדר' איריס ברנשטיין, אדריכלית נוף ואקולוגית, יועצת למינהל התכנון, מבהירה כי לא מדובר בתוכנית סטטוטורית אלא אסטרטגית: "אנחנו יצרנו רצועות די מדויקות, אבל התוכנית האסטרטגית היא מכווינה. ההמלצה שלנו הייתה שהמסדרונות יתוכננו בצורה מפורטת על-ידי המחוזות. התפקיד שלהם הוא להבין את האינטרסים של בעלי העניין ולפסוק בעניינם".

ברנשטיין מודה כי היכולת של התוכנית למנוע פגיעה עתידית בשטחים פתוחים תהיה מוגבלת: "תמיד יש לחצים, אבל אין ספק שפרק השטחים הפתוחים יגרום למתכננים בעתיד להתחשב בו. זה יגרום למקבלי ההחלטות לחשוב פעמיים".