הדולר בדרך לקידומת חדשה: ממשיך לצלול אל עבר רף ה־3 שקלים

26 שנה לאחר שהדולר ירד בפעם האחרונה מתחת לרף ה-3 שקלים, האפשרות שהשקל ישבור שיא נראית קרובה מתמיד • מה הובל לירידה של 5% בשער הדולר בתוך שבועיים?

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

19 באוקטובר 1995 היווה נקודת ציון בעולם שערי החליפין המקומי. באותו יום שער החליפין של הדולר נסגר על 2.991 שקלים לדולר ארה"ב. למחרת, 20 לחודש, נסגר הדולר על 3 שקלים ושתי עשיריות האגורה - ומאז הדולר לא ירד עוד אל מתחת לרף ה־3 שקלים. כעת, האפשרות שהשקל ישבור שיא של 26 שנים וחודש נראית קרובה מתמיד.

הצלילה הגדולה של הדולר ומטבעות אחרים החלה בסוף החודש שעבר. בתחילת השבוע האחרון של אוקטובר הוא עוד נסחר מעל קו ה־3.2 שקלים, אך המחסום הפסיכולוגי החשוב הזה נפרץ ביום רביעי ה־27 באוקטובר, כשהדולר נסגר על 3.19 שקלים. בתוך שבועיים וקצת בלבד הדולר איבד 14 אגורות - כמעט 5% מערכו.

 

מה היה הגורם שהחל את הנפילה? קשה לדעת. החלטת הריבית התקבלה ב־7 לחודש והפרוטוקולים פורסמו שבועיים לאחר מכן, ב־21 לחודש. ואולי היה זה דווקא דוח מבקר המדינה שפורסם ב־19 ומתח ביקורת חריפה על מדיניות רכישות המט"ח של הבנק המרכזי?

דבר אחד בכל זאת ברור: מגמת ההתחזקות של השקל קיבלה רוח גבית ביום שני מנתוני המדד הנמוכים, למרות שהרחיקו את העלאת הריבית. אנליסטים בכירים מנתחים כי מהלך ההתחזקות הנוכחי של השקל מוגזם. אבל אזהרות כאלה לא יכולות לעצור שווקים במומנטום. אם לא יתרחש אירוע משמעותי בימים הקרובים, נראה את השקל חוזר בקרוב לשנת 1995, אולי אפילו כבר החודש.