גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החורף היבש של סוכני הנסיעות: חדשות הקורונה שוב משאירות את הדרכונים במגירה

התחזקות המגפה במערב אירופה גורמת לנוסעים לחשב מסלול מחדש ● הישראלים מעדיפים את דובאי ואילת, והנתונים מראים שהשנה תירשם בענף סוכני הנסיעות צמיחה של 60% לעומת 2020, אבל החזרה לשגרה עדיין רחוקה

שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock
שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock

בתחילת השבוע "זרקה" ממשלת אוסטריה פצצה מפתיעה, כשהודיעה כי לצד הסגר שתקף לכלל תושבים המדינה, שיחול עד 13 בדצמבר, לא תתאפשר כניסת תיירים. התחלואה המזנקת במדינה מובילה לצעדים הקיצוניים, והחשש הוא שגם מדינות אירופה האחרות שבהן הגל הנוכחי מכה בעוצמה - ילכו בעקבותיה. אתרי הסקי באוסטריה שהקדימו פעילותם יידרשו להיסגר עד לתום הסגר לפחות, והתקווה היא שלאחריו תחזור המדינה למצב שבו הסגר יוטל רק על מי שלא חוסן כאשר ממילא עונת הסקי נפתחת בהמשך.

הגבלות הוטלו גם במדינות אחרות. בהולנד עסקי ההסעדה והברים נסגרים לקהל בשעה 20:00, ושווקי חג המולד שמושכים אליהם תיירים בגרמניה יהיו סגורים השנה בחלק מהמחוזות.

כיצד מגיבים הנוסעים? "ציפיתי לתגובה יותר חריפה ולגל של ביטולים", אומר עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה ישראל. "יש ביטולים נקודתיים למדינות מסוימות, והחלפת יעדים בהתאם. מי שתכנן לטוס לווינה מחליף יעד".

"יש האטה של 35% בהזמנות ליעדי אירופה לעומת השבוע שעבר", אומרת שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית השיווק באשת טורס. "כל ניוז כזה מוביל ללחיצה על הברקס, אבל לאט לאט זה משתחרר, כשמנגד עדיין יש 65% שמזמינים".

מחליפים יעדים

תנועת הנוסעים ליעדי מערב אירופה מחשבת מסלול מחדש. "הביקוש הכי גבוה הוא לאיחוד האמירויות", אומרת כהן-עורקבי. גם זיו רוזן מנכ"ל קבוצת גוליבר מציין מגמה דומה, ולדבריו "דובאי ניצבת בראש בפער גדול". עוד ברשימה: לונדון, בטומי, מדריד, פראג, ניו יורק אתונה ואיסטנבול - לפי רוזן, הירידה בהזמנות אליה בעקבות מעצר בני הזוג אוקנין כבר התפוגגה.

"עד לפני כמה ימים, ווליום ההזמנות של נובמבר שיקף המשך לתשוקה לטוס שראינו באוקטובר", אומר רוזן. "בימים האחרונים אנחנו חווים ירידה בדומה למה שקרה ביולי, כשראש הממשלה בנט המליץ שלא לטוס. במחלקת ההזמנות מרגישים את החשש, תחת אי הוודאות והדיבור על אירופה האדומה והסגרים. השיח מביא לירידה בהזמנות, אבל אנחנו מאמינים שזה זמני".

לדברי ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה, הנוסעים למדו להתגמש. "במקום לבטל טיסה, משנים את היעד בהתאם לתחלואה. אנחנו מזהים ויתור על יעדי מזרח אירופה בעיקר, ומנגד אנחנו רואים עלייה בהזמנות לפריז, לונדון, אתונה ודובאי, שממשיכה להסתמן כיעד מוביל בחורף הקרוב לצד מרוקו ולפלנד".

ומה קרה למחירים? לפי כהן-עורקבי "מחירי הטיסות ירדו בכ-10%-20%, משום שלא חזרנו למספרים של 2019. יש את אתגר הילדים הלא מחוסנים שנדרשים לבידוד בחזור, והתיירות כיום יותר מורכבת לנוכח דרישות הבדיקות. בחנוכה וסביב חג המולד, ככל שהביקוש גדול יותר המחירים בהתאם - בעיקר בלונדון ופריז".

את גרף ההזמנות אפשר גם לתאר כרכבת הרים. עוד לפני שהשיח על אירופה האדומה תפס כותרות, השקל המתחזק לנוכח האירו והדולר דאג לעלות את ההזמנות - שמאז נבלמו כאמור. היתרון בשקל החזק עבור התיירות היוצאת הוא לא רק בכך שהוא קונה עבורנו יותר, אלא שהוא מגדיל את הפער במחיר בהשוואה ל-2019. "המחיר הממוצע לטיסה ישירה ללונדון כיום הוא 512 דולר, וב-2019 בתקופה הזו זה היה 568 דולר", אומר רוזן. "המחיר נמוך יותר כי התפוסות לא גבוהות".

האם אפשר להגדיר את החורף הזה כמאכזב ביחס לתחזית הביקוש?
"יש אכזבה, כי אחרי שנה וחצי שלא ממש עבדנו, ההתאוששות פסחה על הקיץ והיא התרחשה בחגים. ירידה עכשיו ועיסוק בביטולים לוקחים לנו את האוויר שהיינו זקוקים לו בכדי להיערך לעונה הבאה, שעד שהיא תגיע נסגור שנתיים ללא פעילות.

"אנחנו פועלים כחברת דיגיטל, כך שבהיבט העלויות שלנו זה שונה. אני לא בטוח שכל הסוכנים יוכלו לשרוד אם נחווה חורף צחיח. עם זאת, ברור לנו שמתישהו תבוא התאוששות של ממש והיא תכלול גם פיצוי, משום שתיירות היא מוצר שתמיד יצרכו".

 

ראייה קצרת טווח

לא רק דובאי נהנית מהדחף לנפוש במזג אוויר קיצי בחורף. גם אילת צפויה ליהנות מביקוש גבוה. "כשיש אי ודאות על טיסות לחו"ל, תיירות הפנים מתחזקת", אומרת כהן-עורקבי. "אילת כבר כמעט מלאה לגמרי לחנוכה, ואנחנו רואים התייקרות במחירי החופשה שם בהתאם. גם באזורים אחרים בארץ יש ביקוש לקראת חנוכה, אבל בשיעורים מתונים בהרבה".

התחלואה באירופה גם מחזירה את הצורך ברכישת טיסות או חבילות הניתנות לשינוי או לביטול. "הייתה תקופה שראינו היחלשות ויותר שאננות, אבל היום הביקוש לביטוחי נסיעה גדל מחדש", אומרת כהן-עורקבי. בנוסף, רוב ההזמנות של המתעניינים בחופשה הן לתקופה הקרובה.

אם לפני הקורונה חלחל שינוי בהרגלי הצריכה בכל הנוגע לחופשה עם תכנון של חודשים קדימה, הראייה כיום היא קצרת טווח. לדבריה, "אנחנו רואים הזמנות לחודש-חודשיים קדימה, למעט בתיירות מאורגנת בקבוצות. שינוי נוסף שאנחנו חווים הוא שהיעדים הפכו להיות ספונטניים. בעבר היה קיבעון על היעד שאליו רוצים לטוס, והיום רוצים חופשה ופחות משנה לאן. מה שקובע הוא מצב התחלואה והמחיר".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציג תמונה ורודה יותר. "נובמבר יהיה חודש חזק מקודמו, ולפי קצב ההזמנות כעת, דצמבר ימשיך את הקו. אנשים לוקחים את החדשות מאירופה בפרופורציה. הצעדים החריפים שננקטים באוסטריה כעת באים במטרה להציל את שווקי הכריסטמס, וגם את עונת הסקי. את הטיסות שלנו לאוסטריה העברנו בינתיים ליעדים אחרים".

גם סירקיס מציין את דובאי כיעד דומיננטי לתקופה זו, כשישראייר לבדה מפעילה בחלק מהימים שלוש טיסות יומיות המצטרפות לאלה של אל על, ארקיע, פליי דובאי, ובקרוב אמירייטס שתצטרף לקו. "ביום-יום יש יותר מושבים בטיסות לדובאי מאשר לאילת", אומר סירקיס. "אם לא ישימו לנו ברקס נוכל לשמור על האופטימיות".

השוק מתכווץ

לפי הערכות חברת המידע העסקי Coface Bdi, ענף סוכני הנסיעות יסכם את 2021 עם צמיחה של 60% בהכנסות בהשוואה ל-2020. בתוך כך, יש לזכור כי ב-2020 ההכנסות צנחו דרמטית. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות ממכירת שירותים ועמלות יסתכם ב-2.85 מיליארד שקל בתום 2021, לעומת הכנסות של 1.78 מיליארד ב-2019.

עד כמה הפערים משמעותיים ביחס לימי השגרה? 2021 צפויה אמנם לשקף שיפור לעומת שנת השפל, אבל ביחס ל-2019 מדובר בירידה של 61%, כשהכנסות הענף הסתכמו אז בכ-7.4 מיליארד שקל.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi, "ניכרת מגמת התכווצות של השוק בגלל תהליכים דיגיטליים. רבים מהנוסעים הפרטיים נוטים לרכוש חבילות נופש ותיירות באמצעות אתרי אינטרנט בינלאומיים שאינם בבעלות סוכנויות הנסיעות, דוגמת Booking.comו-Airbnb, כאשר גופים עסקיים עדיין משתמשים בשירותי סוכנויות נסיעות".

עוד מעריכים בחברה כי תיירות הפנים תשקף 62% מהכנסות הענף בסיכום 2021, בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, זאת לעומת היקף של כ-2.8 מיליארד שקל בשנת 2019. תיירות הפנים כללה בעיקר את הנופשים הפרטיים והמרות של חופשה בארץ לטיולים בחו"ל, שתוכננו במסגרת טיולי תמריץ של חברות עסקיות. נגזרת התיירות הנכנסת בסיכום 2021 תהיה כצפוי שולית יחסית, היות שרק לאחרונה נכנס לתוקף מתווה המאשר כניסת תיירים. בתום 2021 צפוי סגמנט זה להוות נגזרת של 1% מההכנסות לעומת 17% בשנת 2019.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם