גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית להקמת מרינות חדשות עשויה להיבלם אצל שרת התחבורה

למרות לחצי ראשי הערים, השרה מרב מיכאלי עלולה לבלום את התוכנית להקמת 6 מעגנות ליאכטות עבור אוכלוסייה מצומצמת: "מתנגדת באופן נחרץ לכל תוכנית שתפגע בחופי ישראל. במשך שנים הבניה והפיתוח סביב החופים נעשו בחוסר אחריות" ● לקראת הדיון בנושא בשבוע הבא בולנת"ע, במשרד להגנת הסביבה מזהירים כי מדובר בתוכנית שתגרע שטח מרצועת החוף המשרתת את כלל הציבור, תוך פגיעה בערכי טבע וברצועת החול, ללא כל צידוק כלכלי

השרה מרב מיכאלי. ''החוף שלנו הוא משאב לאומי לטובת הציבור, וחייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה'' / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה מרב מיכאלי. ''החוף שלנו הוא משאב לאומי לטובת הציבור, וחייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה'' / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

האם התוכנית להקמת מרינות חדשות שקודמה במרץ לאורך השנים האחרונות במשרדי התחבורה, הפנים ומוסדות התכנון בדרך לבלימה? שרת התחבורה, מרב מיכאלי, "מתנגדת באופן נחרץ לכל תוכנית שתפגע בחופי ישראל. במשך שנים הבניה והפיתוח סביב החופים נעשו בחוסר אחריות. החוף שלנו הוא משאב לאומי לטובת הציבור, וחייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה. כל מרינה שתבנה, אם בכלל, תוקם לאחר תכנון מוקפד והצגת הנחיצות הלאומית שלה, ורק אם לא תפגע בחופים הפתוחים לכלל הציבור".

כך אמרה היום (ג') מיכאלי לגלובס, לקראת דיון שיערך בנושא בשבוע הבא במועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בשינוי כיוון מצד משרד התחבורה, שכן בכהונת הממשלה הקודמת, קידמה השרה לשעבר ח"כ מירי רגב את התוכנית השנויה במחלוקת להקמת מעגנות חדשות ליאכטות פרטיות בשישה מוקדים שונים בישראל. מדובר בתוכנית של רשות הספנות, הנמצאת תחת אחריות משרד התחבורה, כך שלעמדתה של מיכאלי ישנו משקל רב.

ככל שמיכאלי מגבשת את עמדתה בהסתמך על שיקולים סביבתיים וחברתיים, התוכנית להקמת המרינות עשויה להיות מוטלת בספק. במשרד להגנת הסביבה מתנגדים לתוכנית להקמת מעגנות שיידרשו הקצאת שטחי חוף והפיכתם מנחלת הכלל למעגנות ליאכטות, בהן מחזיק קומץ המהווה פחות מאחוז מהציבור. זאת, תוך פגיעה בערכי טבע, במצוק החופי וברצועת החוף.

עמדתה של שרד הפנים בנושא, איילת שקד, משמעותית לעניין שכן היא האמונה על מערכות התכנון. בלשכתה של שקד, השיבו לשאלת גלובס כי השרה בודקת את הנושא מול גורמי המקצוע, אך גורמים מעריכים ששקד מעורבת בקידום התוכנית מאחורי הקלעים, בשל לחצי הרשויות המקומיות.

ביום שלישי הבא (30.11), תקיים ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הולנת"ע) דיון בתוכנית להקמת 6 מרינות (מעגנות) חדשות, לכ-3,500 יאכטות, בנוסף להרחבה של מרינות קיימות. מדובר בתוכניות אליהן דוחפות מספר רשויות מקומיות העתידות להרוויח מהמהלך, אולם בארגוני הסביבה ובמשרד להגנת הסביבה מתנגדים לקידומן, וטוענים כי מדובר בהפקעת שטחי חוף מנחלת הכלל, לצד פגיעה טבע המקומי ופגיעה קשה במצוק החופי.

כיום יש רק 1.6 ס"מ חוף לתושב

אילו תצא התוכנית לפועל, בנתניה תקום מרינה שתשמש חנייה עבור 700 יאכטות, וכך גם בחיפה ובחדרה. בתל אביב, יוקמו מעגנות בשני מוקדים, בהיקף כולל של 1200 מקומות עגינה, בנהריה 500 ובבת ים 250 מקומות עגינה נוספים. העיריות המקדמות את המהלך שואפות לייצר רווח כספי מהגידול בביקוש לתחנות עגינה עבור יאכטות פרטיות. בעיריית נתניה למשל, רואים במעגנות העתידיות מקור הכנסה תיירותי, שיכול להביא אל העיר בעלי יאכטות מהעולם ולמצב את נתניה כעיר תיירות.

למרות שעבור מחזיקי היאכטות הצורך בשטחי עגינה גדל עם השנים לאור גידול האוכלוסייה, קו החוף של ישראל נותר מצומצם אל מול אוכלוסייה שצפויה לכלול 15 מיליון בני אדם ב-2050. לכן, במשרד להגנת הסביבה ובארגוני הסביבה דורשים מהממשלה לנהל את המרחב החופי בראייה המיטיבה עם האוכלוסייה כולה, ובהתחשבות יתרה בדורות הבאים. כבר היום, רצועת החוף לאדם בישראל מוגבלת מאוד: לפי חישוב שערכה החברה להגנת הטבע, בעוד שבימי קום המדינה היו כ-30 ס"מ חוף לתושב, הרי שכיום יש 1.6 ס"מ לתושב. מעגנות ליאכטות פרטיות יגרעו מכך עוד יותר.

לפי המשרד להגנ"ס, המרינות עלולות דווקא להפוך למעמסה כלכלית

המשרד להגנת הסביבה מתנגד להקמת מעגנות חדשות ותומך בשדרוג, ייעול והרחבה של המעגנות הקיימות, כאשר בדרך זו ניתן להוסיף עוד כ-1,800 מקומות עגינה מעבר לקיים. לפי המשרד, המעגנות החדשות יגרמו להשפעות ציבוריות וסביבתיות גדולות שאינן מוצדקות, כולל גריעה מחופי ישראל הטבעיים המשרתים את כלל הציבור הרחב לטובת שימוש המשרת מעטים לצורך חניה של כלי שיט, פגיעה בערכי טבע ימיים, פגיעה בתנועת החול לאורך החופים וכתוצאה מכך פגיעה בחופים עצמם על ידי היצרותם. כמו-כן, המשרד סבור כי בניגוד לציפיות ולהכרזות של ראשי ערים המעוניינים בהן, המעגנות אינן מהוות תרומה כלכלית לעיר ואינן תורמות לפיתוח נד"לני בתוך העיר - מעבר למה שעורף חוף מפותח היה תורם.

עוד טוען המשרד, כי כאשר מפנימים את העלויות החיצוניות המבטאות את אובדן החופים הפנויים לציבור הרחב, הצורך בהקמת שוברי גלים להקטנת ההשפעה של גריעת חול בחופים הסמוכים, והנזק ארוך הטווח שעלול להיגרם לחופים מעבר לאותם שוברי הגלים, יחד עם עלויות התחזוקה של המבנים הימיים ושיקום החופים הנפגעים - מעגנה תהפוך למעמסה כלכלית שחלקה הגדול יהיה על חשבון הציבור הרחב.

היכולת לתקן את הנזק מוגבלת

בארגוני הסביבה מזהירים שיישום התוכנית כרוך לא רק בהפקעת שטחי טבע מכלל הציבור לטובת קומץ אזרחים אמידים, אלא גם לפגיעה מסתמנת במצוק החופי וברצועת החוף עצמה. בדוח שערך עבור רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ד"ר אהוד מחרז, מהנדס ומומחה לתכנון ימי, נקבע שישראל כבר משלמת מחיר של פגיעה בחופי ישראל בשל הקמת מבנים ימיים, כאשר היכולת לתקן את הנזק מוגבלת.

לפי הדוח, הקמת המעגנות בחדרה ובנתניה עלולה לגרום להשפעות סביבתיות שליליות גם על חופי אזור המרכז, בשל נזקי סחף חול ושחיקה של רצועת החוף, שתהפוך צרה יותר, מבלי יכולת לתקן את הנזק. ארגוני הסביבה טוענים שהקמת המרינות בחדרה ובנתניה עלולה לדחוק לקצה את המצוק החופי, שכבר היום מצוי בסכנת התמוטטות.

גם מבקר המדינה, הזהיר לפני כשנה בדוח מיוחד: "להקמת מעגנות חדשות או הרחבת מעגנות קיימות לאורך חופי הים התיכון בישראל עלולות להיות השלכות חמורות - הן עלולות להצר את החופים, וכך להגביר את הפגיעה במצוקים, לפגוע בהגנות הפיזיות המתוכננות על המצוק ולהוריד לטמיון את ההשקעות הגדולות של המדינה ושל הרשויות המקומיות בתכנון הגנות אלו ובהקמתן".

בארגוני הסביבה פנו לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, וקראו לה לעצור את התוכנית. "המרינות החדשות, ככל ויקודמו, צפויות לקום על חשבון חופים פתוחים, וזאת על אף שרצועת החוף של ישראל לאורך הים התיכון עומדת על פחות מ-200 ק"מ, ואשר למעלה מרבע מרצועה זו כבר תפוס על ידי תשתיות, תעשייה ושימושים צבאיים וביטחוניים. כל מעגנה, גוזלת כקילומטר נוסף מהחוף הפתוח - חוף שיכול לשמש לרחצה, טיול ופעילות ימית עבור כלל הציבור. בכל עונת רחצה, ישנם למעלה מ-200 מיליון ביקורים בחופים. אל מול זה, שש המרינות המוצעות יגרעו מהציבור 3.5 ק"מ של רצועת חוף, עבור 3,500 כלי שייט פרטיים. מדובר באבסורד. האם בעוד 20 שנה, כשיהיו ביקושים למעגנות נוספות, יתוכננו שוב מרינות ויגרעו שוב שטחי חוף ציבוריים?".

במכתב, עליו חתומים בין היתר הארגונים החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, צלול, שומרי הבית, אדם טבע ודין, אנשי הים התיכון והעבודה הצעירה - צעירי מפלגת העבודה, התריעו הארגונים מפני פגיעה אקולוגית: "המרינה מכחידה את המערכת האקולוגית ברצועת החוף בה היא נבנית, כולל פגיעה קשה באתרי הטלה של צבי ים. זאת ועוד, הקמת מעגנה כרוכה גם בהקמת שוברי גלים מצפון או מדרום לה, כדי להגן על חופים אלה מפני בליה והרס, שהם תופעת הלוואי של הקמת המרינה. אלא ששוברי גלים אלה גורמים לכיסוי מסיבי ונרחב בחול של רצועת הים הסמוכה לחוף, אשר בחלק נכבד מחופי ישראל מכילה סלעי חוף שהם בית גידול ימי עשיר במיוחד".

הנושא יגיע לשולחנה של המועצה הארצית בחודשים הקרובים

בעוד שהעיריות לוטשות עיניים לרווחים כלכליים בצידם של מקומות החנייה ליאכטות הפרטיות, בארגוני הסביבה מטילים ספק בטענה של העיריות לפיה המרינות יהפכו למוקד עירוני וכללי. לדבריהם, "בהרצליה - קניון ארנה אינו מצליח כלכלית, בתל אביב קיימת במרינה עצמה מסעדה אחת ותנועת האנשים שם מועטה, ביפו - שוק הנמל נסגר, ובחיפה ובאשדוד - אין חיבור בין המרינה לעיר. המציאות כיום מראה כי אין צורך במרינה כדי ליצור מוקד עניין עירוני לאורך החוף ובאופן שמחבר את העיר לים. ניתן להקים שימושי מסחר, מסעדנות, פנאי וטיילות בסמוך לחופים ובאופן שלא יפגע בחופים, לטובת הציבור הרחב. מדובר במשאב ציבורי חשוב מאין כמוהו לשעות הפנאי של תושבי ישראל, מאחר והוא פתוח, רובו ככולו, ללא תשלום, או בתשלום יחסית מוזל ושווה לכל נפש".

הדיון בולנת"ע יתרחש בשבוע הבא, לאחר דיון סוער שנערך בנושא בחודש דצמבר אשתקד. הישיבה שהייתה אמורה להתקיים בחודש ספטמבר 2020 לא התקיימה, שכן הנושא לא קודם על ידי שר הפנים הקודם, אריה דרעי. לאחר שהולנת"ע תגבש את המלצתה, הנושא יגיע לשולחנה של המועצה הארצית בטווח החודשים הקרובים.

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין