גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולנו מתחילים לשלם את מחיר ההזנחה של יבשת אפריקה

כאשר לאפריקה יש גירעון של 275 מיליון חיסוני קורונה, ורק 7% מ-1.3 מיליארד תושביה מחוסנים, מה הפלא שאצבע מאשימה מופנית לעבר הארצות העשירות? ● אבל לא רק חיסונים חסרים. חסרים גם שני מיליארד מזרקים ● דרום אפריקה מתלוננת שהיא נענשת על "מדע מצוין" שהקדים לגלות את אומיקרון, אף כי הוא נמצא בשלוש יבשות

מיצג מחאה נגד מדינות המערב שבעיקר דואגות לחיסונים לעצמן, 2021 / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
מיצג מחאה נגד מדינות המערב שבעיקר דואגות לחיסונים לעצמן, 2021 / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

מישהו עדיין זוכר את הספקולציות של ימי הקורונה הראשונים על "החיסון הטבעי" של אפריקאים מפני נגיף הקורונה?

אפילו במרץ השנה עדיין שמענו על המספר הקטן להפליא של מתים (100,000 ב-54 ארצות, ביבשת של 1.3 מיליארד; מאז, המספר הוכפל). בפברואר השנה השיב שר הבריאות של בורונדי ב"לא, תודה" על ההצעה לשלוח חיסונים חינם-אין-כסף לארצו הקטנה והענייה. בשביל מה, הוא אמר, הלוא כמעט כל החולים מחלימים. אריתריאה הודיעה אז שהיא אינה זקוקה לחיסונים, ומדגסקר הסבירה שהיא מצאה תרופת פלא מעשבים.

הדיבורים ההם שככו במרוצת הזמן. עכשיו מחריש אותם קול הדלתות הנטרקות. ישראל הכניסה 50 ארצות וטריטוריות באפריקה לרשימה האדומה. רוב ארצות המערב אסרו, או עומדות לאסור, את כניסתם של נוסעים משבע ארצות באפריקה הדרומית והמרכזית.

פחד אפריקה מהלך עכשיו על שאר העולם במידה המזכירה אולי את השנים הראשונות של מגפת האיידס. היא בקעה מן הג׳ונגלים של אפריקה המשוונית במחצית השנייה של שנות ה-70, ופגעה במיוחד באפריקה הדרומית: דרום אפריקה, זימבבווה וזמביה היו המוכות העיקריות. אבל נגיף האיידס לא התפשט במגע פיזי מקרי או בהתעטשות. הפחד מפני הידבקות היה מעוגן אז בחוסר ידיעה, או, אולי, בגזענות. לא כן הפעם.

אפשר כמובן להתווכח על הטעם המעשי בבידוד אפריקה, אבל אי אפשר להתייחס בביטול לסיבות. אפשר לעומת זאת לשאול באיזו מידה כולנו מתחילים עכשיו לשלם את מחיר הזנחתה של היבשת. מימי המגפה הראשונים שמענו אזהרות מפני התוצאות של אי-הקצאת משאבים. תחילה היה מדובר במשאבים כלכליים, שיקלו על ארצות מתפתחות להתמודד עם התמוטטות משקיהן, עם אבטלה מסיבית, עם הגירה מבוהלת מן העיר אל הכפר. אחר כך היה מדובר בחיסונים.

רק 5 ארצות יעמדו ביעד החיסון

רוב ארצות אפריקה לא עמדו ביעד ארגון הבריאות העולמי של חיסון עשירית אוכלוסייתן עד סוף ספטמבר. השיעור הכולל של חיסונים באפריקה עומד על 7%, לעומת ממוצע של 42% בארצות בעלות הכנסה גבוהה; רק 57 מיליון אפריקאים התחסנו עד כה (נתוני ארגון הבריאות העולמי afro.who.int). באירופה השיעור הגיע ל-67%, ובארה"ב הוא מתקרב ל-60%. רק חמש ארצות יעמדו ביעד של חיסון 40% מאוכלוסייתן עד סוף דצמבר.

זו כמובן תוצאה של אספקת חיסונים מוגבלת. אפריקה תלויה בנדיבותם של ספקים, או בנכונותם של יצרנים להתחלק בפטנטים שלהם כדי לאפשר ייצור על אדמת אפריקה. עד סוף השנה עומד להירשם בה מחסור של 275 מיליון חיסונים.

ממשל ביידן הודיע עוד בחודש מאי שיתמוך בהשעיית פטנטים וזכויות של קניין רוחני. הממשל הזכיר למפקפקים, שהמגפה לא תסתיים באמריקה כל זמן שהיא לא תסתיים בכל מקום.

זה התחוור במלוא עוצמתו עוד בחורף שעבר, כאשר הווריאנט דלתא בקע משכונות העוני של מומבאיי, החזיר את הודו חודשים אחורה, והציף את העולם. רק ימים או שבועות קודם, ממשלת הודו בירכה את עצמה על הצלחתה לגבור על הגל הראשון של הקורונה. בעיני מעריציה מבית היא "נתנה שיעור" לעולם כולו, ועוד ייצאה חיסונים לארצות עניות.

יש מוטאציות כי יש אכסניות

השנה המסתיימת עמדה בסימן הדלתא. כמעט כל ההידבקויות בארה"ב בסוף השבוע השלישי של נובמבר היו טבועות בחותם הגנטי של דלתא. אבל לא היה קושי לשער שמוטאציות מוסיפות להתרחש במקומות אחרים. סוף סוף, דלתא לא היה הוואריאנט היחיד של 2021. היו מוטאציות מקומיות בדרום אמריקה, גם בדרום אפריקה, אפילו בארה"ב, שמשום מה לא מצאו נתיבי התפשטות למקומות אחרים.

המוטאציות מתרחשות מפני שיש להן אכסניות, ויש להן אכסניות מפני שהארצות העשירות, או העשירות יחסית, התחסנו פעמיים, ועכשיו הן מתחסנות בשלישית, בשעה שהרוב הגדול של האפריקאים לא התחסנו אפילו פעם אחת.

אבל הבעיה אינה רק היעדר חיסונים. דרום אפריקה ביקשה בשבוע שעבר מיצרנים אמריקאים לעכב משלוחים מפני שיש לה דווקא עודף: כמעט 17 מיליון חיסונים, שיספיקו, בקצב הנוכחי, לחמישה חודשים ויותר. איך זה יתכן? פשוט מאוד, מספר ניכר של דרום אפריקאים מסרבים להתחסן.

שיעור ההתחסנות בדרום אפריקה הוא אמנם מן הגבוהים ביבשת, 35%, אבל זה רק חצי מהיעד שהציבה הממשלה לסוף השנה. בשיא ההתחסנות, בחודש אוגוסט, כמעט 400 אלף דרום אפריקאים קיבלו את החיסון מדי יום. לפי דיווחים בעיתונות המקומית, המספר הזה פחת עד עשרת אלפים ביום בשבוע שעבר.

אגב, לפי סקר אקדמי, שיעור סרבני החיסון בדרום אפריקה גבוה במיוחד בין לבנים. רק 52% מן הלבנים הבוגרים מוכנים להתחסן, לעומת שלושה רבעים מן השחורים. מספר הסרבנים הלבנים עומד בסימן עלייה.

"ישתק כל התקדמות"

שאר אפריקה יוצאת נשכרת מן העודף הלא-טבעי בדרום אפריקה. פייזר וג׳ונסון אנד ג׳ונסון מתכוונות לשלוח לחלקים אחרים של היבשת את החיסונים שדרום אפריקה מעכבת. אבל בדרכם של החיסונים האלה עומד מכשול בלתי צפוי: מחסור חמור במזרקים.

ארגון הילד של האו"ם, יוניצ"ף, דיווח בסוף אוקטובר על מחסור של 2.2 מיליארד מזרקים. בשנה רגילה, יוניצ"ף זקוקה ל-800 מיליון מזרקים בארצות נמוכות-הכנסה כדי לחסן נגד מחלות ילדים שגרתיות. עכשיו נחוצים מזרקים גם ל-441 מיליון חיסונים נגד נגיף הקורונה.

אם בשנים קודמות המזרקים היו נשלחים בדרך הים, עכשיו אין זמן לחכות. לפי קרן ביל ומלינדה גייטס, תחת כל אניית-סוחר שנשאה מזרקים לפני הקורונה, צריך לשלוח בין שישה לשמונה מטוסי תובלה. תוצאה אחת היא שהעלות הרקיעה שחקים: הוצאות המשלוח גדולות עכשיו פי חמישה עד עשרה ממחיר המזרקים עצמם.

כיום מיוצרים ביבשת 72 מיליון מזרקים בשנה. קרן גייטס מציעה להגדיל את המספר עד 265 מיליון. היא העניקה 3.9 מיליון דולר למפעל בקניה, כדי לקרב את היעד הזה. אבל מנהל יוניצ"ף באפריקה, מאצ׳ידיסו מואטי, העריך עוד לפני חודש ויותר, ש"המחסור במזרקים ישתק כל התקדמות". זה היה שבועות לפני גילוי האומיקרון בדרום אפריקה.

דרום אפריקה מתלוננת שהיא נענשת על הצטיינותה המדעית. "מדע משובח ראוי לשבח, לא לעונש", אומרת הודעה של משרד החוץ בפרטוריה. איסורי הנסיעה המוטלים עליה כמוהם כ"עונש על ריצוף גנומי מתקדם ועל היכולת להקדים ולזהות וריאנטים חדשים".

הבי.בי.סי מביא מפי דרום אפריקאי בכיר את התלונה, "איסורי הנסיעה האלה מעוגנים בפוליטיקה, לא במדע. מדוע מוטל סגר על אפריקה, כאשר הנגיף כבר נמצא בשלוש יבשות?"

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"