גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקים כרגיל אבל המניה יורדת: כך משפיעה עזיבת הבכירים על שיכון ובינוי

עזיבתם המפתיעה של מנכ"לי שתי חברות בנות, לצד החשש מגניזת הנפקתה של שו"ב אנרגיה, מכבידים על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות ● שיכון ובינוי: "לא ידענו על עזיבת הבכירים, ולא נחמד שזה קרה באותו היום. התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק אנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות"

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

מניית שיכון ובינוי  (שו"ב) איבדה מעל 5% ביומיים האחרונים של השבוע שעבר, ומחקה כמעט מחצית משיעור העלייה שרשמה מתחילת 2021. עוד לפני שנפתח שבוע המסחר הנוכחי (שהמשיך את מגמת הירידות במניה), מציגה שו"ב תשואת חסר משמעותית ביחס למדדים שבהם היא נסחרת: בעוד שמדדי תל אביב-35 ותל אביב-125 מציגים תשואה פנטסטית של כ-24% מתחילת 2021, רושמת מניית שו"ב תשואה של כ-6% בלבד בתקופה זו. 

 

שו"ב דווקא הציגה בשבוע שעבר תוצאות כספיות טובות לרבעון השלישי של 2021, שכללו שיפור חד בשורה התחתונה על אף ירידה מסוימת בהכנסות. עם זאת, על הדוחות העיבה עזיבתם המפתיעה של מנ"כלי שתי חברות בנות באותו היום, וכן החשש מגניזת רעיון ההנפקה של החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה. הנפקה זו אמורה הייתה להציף שווי ניכר לחברת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת נתי סיידוף, הנסחרת בשווי של 8.5 מיליארד שקל (לאחר שזינקה בכ-200% מאז רכש את השליטה בה ביוני 2018).

תחילה היה זה אלון רווה, מנכ"ל שו"ב אנרגיה, שהודיע כבר בשעות הבוקר של יום רביעי על רצונו לסיים את תפקידו בחברה, לקראת מינויו לתפקיד מנכ"ל חברת אוגווינד, מתחום טכנולוגיות אגירת האנרגיה, הנסחרת בבורסה. 

רווה אלון - סמנכ''ל כספים צים / צילום: תמר מצפי

ברביעי אחר-הצהריים הודיע גם מנכ"ל סולל בונה, אהוד דנוך, על רצונו לסיים את תפקידו, לקראת מינוי לתפקיד מנכ"ל אקרשטיין תעשיות, חברה בת של קבוצת אקרשטיין שנסחרת אף היא בתל אביב. 

אהוד דנוך - מנכל סולל בונה / צילום: יח''צ

בשו"ב נחושים לקדם ההנפקה, המשקיעים טרם השתכנעו

אלון רווה מונה בחודש מאי השנה לעמוד בראש שו"ב אנרגיה, לאחר שהוביל קודם לכן את חטיבת הזכיינות הגלובלית בתחום התשתיות של שו"ב. הוא היה אמור להוביל את הנפקתה הראשונית בבורסה לפי שווי שאפתני של כ-5 מיליארד שקל, אולם ניסיון מקביל שהובילה שו"ב למיזוג חברת האנרגיה שלה עם חברת פז, לפי שווי של כ-3.5 מיליארד שקל "בלבד", הוביל לאובדן המומנטום של ההנפקה ולצמצום משמעותי בשווי שהסכימו המשקיעים להעניק לשו"ב אנרגיה. 

החלטתו של רווה לעזוב כעת, כחצי שנה בלבד לאחר מינויו ועוד בטרם השלים את מהלך ההנפקה, מאותתת לכאורה על הסיכויים הנמוכים לביצוע הנפקה בתקופה הקרובה. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדוחות, הביעה הנהלת שו"ב נחישות לקדם את המהלך, לאור תוכנית ההתרחבות בארה"ב ובאירופה, אולם המשקיעים טרם השתכנעו.

בעקבות עזיבת שני הבכירים ותגובת המניה לכך, כתב האנליסט דוד גבאי מאקסלנס ברוקראז' כי "אנו לא רואים השפעה משמעותית על הערך הכלכלי במודל של שיכון ובינוי, לא בהיבט של פעילות האנרגיה ולא בהיבט של סולל בונה. אנו מציינים את השיפור התפעולי בפעילות הזכיינות והאנרגיה ואת רמת הצבר הגבוהה של פעילות הקבלנות, המאפשרת שקיפות גבוהה לגבי פעילות הקבלנות בארץ ובחו"ל בעתיד".

סגירת מימון לרכישת תחנת כוח בטקסס

העזיבה של שני הבכירים העיבה על פרסום התוצאות הכספיות ועל פרסום הודעה חשובה נוספת - בדבר השלמת הרכישה של פרויקט הקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בטקסס. לצד הרכישה ב-78 מיליון דולר הושלמה חבילת המימון הבנקאי להקמת התחנה בהיקף של 173 מיליון דולר. ברבעון השלישי רשמה שו"ב ירידה של 3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, וזאת כתוצאה מעיכוב בביצוע פרויקטים של סולל בונה.

בחברה הוסיפו כי הירידה בהכנסות קוזזה בחלקה על ידי עלייה בקצב הפעילות בניגריה, באוגנדה ובאתיופיה, וכתוצאה מעלייה בהכנסות ממכירה והשכרת דירות בישראל. למרות זאת, גדל הרווח הגולמי של החברה ברבעון ב-26% ל-268.5 מיליון שקל, והיווה 17.8% מסך ההכנסות, לעומת רווחיות גולמית של 13.7% מסך ההכנסות שנרשמה ברבעון המקביל.

חלק החברה ברווחי חברות מוחזקות הסתכם ב-66.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-18.3 מיליון שקל ברבעון המקביל, הודות לעלייה ברווחיהן של חברות במגזר האנרגיה בסך כ-59 מיליון שקל (בעיקר רמת חובב ואשלים) ושיפור של כ-28 מיליון שקל בתוצאותיהן של חברות בתחום הזכיינות. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-119 מיליון שקל, לעומת הפסד של 24.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.

צבר ההזמנות לעבודות קבלניות נכון לסוף הרבעון גדל לכ-13.2 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.4 מיליארד שקל בישראל וכ-1.9 מיליארד שקל בארה"ב, וזאת לעומת כ-12.1 מיליארד שקל בסוף שנת 2020. הגידול נובע בעיקר מזכייה בפרויקט פארגו בארה"ב. פרויקטים נוספים בהיקף כ-7.7 מיליארד שקל שבהם זכתה החברה טרם נכללו בצבר זה, ובהם כ-4.6 מיליארד שקל בגין קריית המודיעין בנגב.

"המנכ"לים התרגלו שלכל אחד יש ממלכה משלו"

תמיר כהן, יו״ר ומנכ"ל שו"ב, אמר לאחר פרסום הדוחות כי "אנו מסכמים רבעון שלישי טוב עם שיפור בכל הפרמטרים העיקריים. אנו שמחים לראות את תרומתם של מגזרי הפעילות השונים, כשברבעון זה נהנינו מביצועים חזקים במרבית הפעילויות".

בהנהלת החברה הסבירו כי "תזמון ההודעות יצא אומלל - כאשר שני המנכ"לים בחרו דווקא ביום ההודעה על הסגירה הפיננסית בטקסס ופרסום הדוחות להודעותיהם. הסגירה הפיננסית הזו היא אבן דרך בחברה, מאחר שמדובר בפיתוח של פרויקט, כשאנחנו הופכים להיות שחקן משמעותי יותר בארה"ב".

בהנהלה הסבירו עוד כי "בחברה נעשה כיום שינוי תרבותי לצורך מקסום ומיצוי הסינרגיה, ויכול להיות שזה פחות מתאים למי שהתרגלו לכך שלכל מנכ"ל יש הממלכה שלו, שבה הוא קובע מה יהיה איפה. היום החברה עובדת בסינרגיה הרבה יותר טובה, ואנחנו רואים את זה גם בפרויקטים שבהם אנו זוכים".

כן הוסיפו, "אנחנו גם בעד שהמנכ"לים שלנו יתפתחו וינהלו חברות ציבוריות לפי רצונם, שו"ב היא בי"ס מאוד טוב לניהול. אבל לא נחמד שזה קרה באותו היום. לא ידענו שזה יקרה ודיווחנו על כל עזיבה ברגע שידענו עליה. אז התזמון היה בעייתי, אבל ברמת ניהול העסק, האנרגיה וסולל בונה הן שתי חברות מספיק חזקות וותיקות, ואנחנו לא רואים פגיעה משמעותית מהעזיבות. יש לנו שדרת ניהול מאוד חזקה, שכוללת בסולל בונה סמנכ"לים, מנהלי פרויקטים ומנהלי אזורים, וגם בחברת האנרגיה יש מנהל לפעילות בארה"ב ומנהלי תפעול פה".

בהנהלת החברה הדגישו כי אמנם אלון רווה נבחר כדי להוביל את הנפקת חברת האנרגיה, אבל עזיבתו לא מסמלת את ביטולה. "ההנפקה תצא לפועל", הבהירו, "אנחנו לא מנפיקים מנהל, אלא את צבר הפרויקטים שיש לנו, וזה לא הולך לשום מקום".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים