גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המס על כלים חד-פעמיים אושר ע"י ועדת הכספים. אלה השינויים בו

ועדת הכספים אישרה את המיסוי על כלים חד-פעמיים מפלסטיק במטרה להכפיל את המחיר הסופי לצרכן ● בצו הסופי ביצעה הוועדה שני שינויים עיקריים - האחד נוגע לכוסות נייר שימוסו באופן מופחת מזה שקבע הצו הראשוני, והשני נוגע לכלים המיועדים לשימוש רב פעמי

יו''ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את הצו המתוקן המטיל מס על כלים חד-פעמיים, כחודש לאחר שנכנס לתוקפו. המס החדש, שמטרתו להפחית את צריכתם של המוצרים המזיקים לסביבה, מכפיל את מחירם של הכלים החד-פעמיים הנמכרים לצרכנים, ונקבע לפי משקל הפלסטיק בכלים.

בצו המקורי בוצעו שני שינויים משמעותיים: המס המוטל על כוסות נייר המצופות פלסטיק וכבדות יותר במשקלן מכוסות פלסטיק דקות, תוקן כך שהמס בין שני המוצרים יהיה זהה. בנוסף, לעניין מוצרי פלסטיק שמיועדים לשימוש רב-פעמי אבל עוביים נמוך מהעובי שנקבע בצו, נקבע מנגנון שיאפשר ליצרנים וליבואנים לבקש להכיר בהם ככלים רב-פעמיים, שיהיו פטורים ממס.

"הנתון המחריד: ענף החד"פ צמח ב-50% ב-4 שנים", אמר הבוקר ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים. "הישראלים התמכרו לחד"פים, ואומדן הנזקים הוא בלתי נתפס. אני רוצה לומר בצורה ברורה - המס הזה על כלים חד-פעמיים הולך לשמור על הטבע שלנו, על הסביבה שלנו ועל הבריאות של כולנו, כולל הילדים שלנו והילדים של הילדים שלנו. אני גאה בכך שאנחנו מובילים מדיניות סביבתית".

לפי ההסכמות שהושגו, יופחת מס קנייה על כלי נייר בעלי שכבת פלסטיק, כך שמס הקנייה לכלים אלה יעמוד על 3.30 שקלים לקילו, לעומת 11 שקל ליתר הכלים. לפי המשרד להגנת הסביבה, מדובר בהשוואה של המס על הכלים החד-פעמיים העשויים נייר מצופה פלסטיק לזה המוטל כעת על כוסות פלסטיק דקות בעלות תכולת משקה דומה אך משקלן נמוך יותר. זאת, מפני ששתי הכוסות גורמות לנזק סביבתי דומה. כוסות נייר שאין בהן כלל תכולת פלסטיק, לא ימוסו כלל.

ח"כ ד"ר אלון טל אמר על כך כי "כוס שיש בה ציפוי פלסטיק יותר קשה להפריד ולמחזר. אנחנו יודעים מבדיקות שהכוסות האלה נשארות לנצח. מטרת החוק היא שינוי התנהגות. בעולם הבינו שהתלות למשל בקשים היא מיותרת. למה לתת הקלות בתחום הזה לנייר? איך אנחנו משנים את ההרגלים? במסגרת ההקלות, המס יהיה נמוך יותר ולא יעודד שינוי הרגלים. אנחנו צריכים גם לעשות יותר כדי לעודד עסקים לאפשר שימוש בכוס רב-פעמית שהצרכנים מביאים מהבית".

את עמדתו של המשרד להגנת הסביבה הציגו בדיון יובל לסטר, סמנכ"ל בכיר לתכנון, מדיניות ואסטרטגיה; ואביטל עשת, מנהלת תחום כלכלה במשרד.

ארגון הסביבה "אדם, טבע ודין" הביע התנגדות להפחתת המס על כוסות הנייר מצופות הפלסטיק, ולכך שכוסות נייר שאינן מצופות פלסטיק לא ימוסו כלל, מאחר שגם אלה דורשות משאבי ייצור רבים וגורמות לזיהום סביבה לא מבוטל. לדברי עו"ד מירב עבאדי מהארגון, "עמדתנו היא שכדי להוביל לשינוי בהתנהגות הציבור, מחיר הכלים החד-פעמיים צריך להיות מוכפל. זאת בהתבסס על סקר שנעשה על-ידי המשרד להגנת הסביבה ואשר הובילו לאופן חישוב המס. ככל שהמיסוי על הכלים העשויים נייר יביא גם הוא להכפלת המחיר, הרי שעל פניו מטרת הצו תוגשם. אך מעבר לכך חשוב להבטיח שלא תיווצר מוטיבציה לעבור ממוצרים חד-פעמיים העשויים פלסטיק למוצרים חד-פעמיים העשויים מחומרים אחר, שפגיעתם בסביבה חמורה לא פחות".

כך יוכרו כלי פלסטיק ככלים רב-פעמיים

תיקון נוסף נוגע לכלי פלסטיק המיועדים לשימוש רב-פעמי. בשל הטלת המס על כלים לפי עוביים, נכנסו למעגל המיסוי גם כלים דקים המיועדים לשימוש חוזר. כדי לפתור זאת, יוכלו יבואנים ויצרנים לפנות בבקשה למשרד להגנת הסביבה להכיר בכלים רב-פעמיים שאינם מוגדרים תחת העובי בצו, כאשר הקריטריונים הקיימים במכון התקנים לבטיחות כלי מזון, ישמשו כקריטריונים בסיסיים.

ספי העובי לבקשות יהיו: כוס, צלחת, צלחת הגשה וקערה - 1 מ"מ; מזלג, סכין, כף וכפית -0.6 מ"מ; קשית -0.5 מ"מ. כלומר, החל מסף של חצי מהעובי שנקבע בתקנות, יוכלו לפנות בבקשות לקבוע שמדובר בכלים רב-פעמיים ומכוח כך לבקש פטור ממס. האישור הסופי ליבואנים יינתן תוך 30 יום, ואישור מקדמי יינתן תוך 7 ימים מרגע הגשת הבקשה.

בתי החולים ביקשו בדיון להחריגם מהצו, מאחר שבתקופת הקורונה חלקם עברו לשימוש מוגבר בכלים חד-פעמיים והפסיקו את השימוש בכלים הרב-פעמיים, עד כדי השבתת המטבח בחלקם. לפי נציג משרד האוצר, תוספות התקציב שנתנו בתקופת הקורונה לבתי החולים כוללות גם את העלייה בשימוש בכלים החד-פעמיים.

משפחה של 5 נפשות: 6,130 שח על חד"פ בשנה

היקף הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים בישראל הוא גבוה במיוחד: 7.5 ק"ג לנפש בשנה - פי 5 מהצריכה הביתית באירופה. ההוצאה הביתית על כלים חד-פעמיים בישראל נאמדת בכ-1.3 מיליארד שקל בשנה, והיא עולה בהתמדה בכל שנה והוכפלה בתוך עשור.

כמה עולה לציבור הבחירה לאכול בכלים חד-פעמיים? לפי בדיקת ארגון "אדם, טבע ודין", משפחה בת חמש נפשות הבוחרת לאכול רק בכלים חד-פעמיים, מוציאה בשנה סכום של משכורת חודשית, כ-6,130 שקל, וזה עוד לפני עליית מחירי הכלים החד-פעמיים שנובעת מהמס על כלים אלה.

מאידך, משפחה בת חמש נפשות שתבחר לאכול בכלי זכוכית, ויהיו לה הוצאות הצטיידות בכלים רב-פעמיים כולל פחת על כלים שנשברים, כמו גם הוצאות בגין השטיפה של הכלים, כולל חימום המים, סבון הכלים והסקוטש - תהיה בעלת הוצאות של 1,213 שקל בשנה.

במחקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה ואפיין את רגישות הביקוש למחירי כלים חד-פעמיים, נמצא כי הטלת מס באופן שיביא להכפלת המחיר לצרכן הסופי צפויה להפחית את הצריכה בכ-40%. באיחוד האירופי אסרו לחלוטין שימוש בסוגים רבים של כלי פלסטיק חד-פעמיים.

בניגוד לגישה האירופית, בישראל בשלב זה הוחלט שלא לאסור את השימוש בכלים חד-פעמיים, אלא לכוון התנהגות באמצעות מהלך כלכלי. לפי המשרד להגנת הסביבה, הטלת המס מאפשרת שינוי התנהגות באופן גמיש, תוך שמירה על מרחב בחירה וחלופות אפשריות, כמו כלים רב-פעמיים.

בנוסף, הטלת מס על רכישת רכיבים מזהמים עולה בקנה אחד עם עקרון "המזהם משלם", כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים, יישא בעלות של הנזק הסביבתי באופן פרופורציונלי להיקף הצריכה שלו.

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, סיפר בדיון בוועדה על הנזק הנגרם לטבע בשל ההתמכרות האנושית לשימוש בכלים חד-פעמיים המזיקים לסביבה. לדבריו, "אנחנו העיר הראשונה שהעבירה חוק עזר שאוסר כניסה של חד"פ לחופים. ראינו מה עוצמת הנזק האמיתי של שימוש בכלים חד-פעמיים בשטח. ראיתי איך דולפין מת כתוצאה מאכילת פלסטיק, והדברים נכונים גם לחיות המדבר. זה ערך שעומד בפני עצמו. אנחנו לא יכולים יותר להתגולל עם טונות של מוצרים חד-פעמיים בטבע. הפעולה הזו נכונה. יש כמויות אדירות של זוהמה בים, בעיקר מכלים חד-פעמיים".

כדי לעודד את הציבור להשתמש בכלים רב-פעמיים, משרדי האוצר והגנת הסביבה יחל בפעולות הסברה ותמיכה תקציבית ברשויות המקומיות. בין היתר, בקרוב יופץ קול קורא בהיקף של 50 מיליון שקל לניטור הלכלוך במרחב הציבורי, ותוכניות למניעת השלכה של פסולת במרחב הציבורי, ותתוקצב הקמה של מתקנים לשטיפת כלים בגנים הלאומיים של רשות הטבע והגנים. בנוסף, יופץ קול קורא לרכישת מדיחי כלים למוסדות חינוך ולבתי חולים אשר בהם עדיין אין מדיחים.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?