ביומה האחרון בתפקיד, ממשלת גרמניה היוצאת אישרה עסקת נשק עם מצרים

מדובר בפרקטיקה גרמנית שהפכה למקובלת: ממשלת מעבר מקבלת החלטות ברגע האחרון בעסקאות נשק גדולות, מה שמאפשר לממשלות הבאות ליישם אותן בנימוק שהדבר כבר הוכרע • בנוסף להחלטה למכור למצרים שלוש פריגטות, אושר למכור לה גם 16 מערכות הגנה אווירית

קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'
קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'

ממשלת גרמניה היוצאת הסכימה למכור למצרים שלוש ספינות-קרב משוכללות וכן טילי קרקע-אוויר להגנה ביומה האחרון בתפקיד; כך חשף היום השבועון "שפיגל" באתר האינטרנט שלו. לפי הדיווחים, שר הכלכלה היוצא פיטר אלטמאייר עדכן את נשיאת הפרלמנט על ההחלטה, שהתקבלה יממה לפני שממשלת המעבר בראשות מרקל סיימה את תפקידה.

מדובר בפרקטיקה גרמנית שהפכה למקובלת בעשורים האחרונים. ממשלת מעבר, שאינה מחויבת מבחינה פוליטית ואינה חשופה לביקורת הציבור או הפרלמנט, מקבלת החלטות ברגע האחרון בעסקאות נשק גדולות, מה שמאפשר לממשלות הבאות ליישם אותן בנימוק שהדבר כבר הוכרע.

כך היה ביומו האחרון של גרהארד שרדר בתפקיד הקנצלר, לפני שפינה את הבמה לאנגלה מרקל, כאשר החליט למכור לישראל שלוש צוללות מתקדמות מתוצרת "טיסנקרופ" (צוללות 4,5 שסופקו ו-6 שעדיין נמצאת בבנייה). כך היה גם ב-2017, לפני הקמת הממשלה היוצאת, עם החלטתה של מרקל להעניק לישראל אישור לקניית שלוש צוללות מתקדמות בעתיד, למרות החקירה שהתקיימה אז בנוגע לשחיתות אפשרית במהלך רכש הצוללות.

בנוסף להחלטה למכור למצרים שלוש פריגטות שייבנו על ידי חברת "טיסנקרופ", אישרה ממשלת גרמניה למכור למצרים 16 מערכות הגנה אווירית מסוג IRIS של חברת Diehl. גרמניה בעבר אישרה למכור למצרים צוללות מתקדמות, תוצרת "טיסנקרופ", ולפי הדיווחים קיבלה לכך אישור מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הוא עצמו אמר כי ההחלטה לאשר לגרמניה למכור למצרים צוללות ברמה גבוהה מזו שהייתה להם עד כה נובעת "מסיבות חשאיות".

גורמים בגרמניה מתחו ביקורת בעבר על הנכונות של המדינה לאשר יצוא נשק למצרים, בגלל המעורבות שלה במלחמה בתימן. עם זאת, למדינה יחסים טובים והדוקים עם גרמניה, וגם חברת "סימנס" הגרמנית זכתה במכרז בשווי מיליארדים להקמת שורת תחנות כוח במצרים.

לפי הדיווחים בגרמניה, מפלגת "הירוקים" הופתעה מההסכמה שניתנה על ידי הממשלה היוצאת, אך לא ברור אם עודכנה בנושא או לא. שרת החוץ הטרייה של גרמניה, אנלנה ברבוק, הביעה בעבר התנגדות ליצוא נשק גרעיני ל"אזורי עימות" כמו מצרים ואף ישראל, אך חזרה בה בנוגע לישראל.

מפלגת "הירוקים" ביקרה פומבית היום את ההחלטה, בעקבות החשיפה ב"שפיגל" ואמרה כי ככל הנראה נרקמה עסקה בין מפלגת השלטון היוצאת CDU למפלגת השלטון הנכנסת SPD (הסוציאל-דמוקרטים) לאשר את היצוא עוד לפני שהקואליציה מוקמת בגלל התנגדות צפויה של "הירוקים".