גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנוסע המתמיד לא לבד: מועדוני הלקוחות הפכו לבוננזה שכולם רוצים לשים עליה יד

המשא ומתן המתלהט לרכישת נתח מהנוסע המתמיד נותן הצצה לאסטרטגיה החדשה של הקבוצות הגדולות במשק ● מועדון הלקוחות של אל על שווה יותר מהחברה עצמה; פוקס מדווחת על זינוק עקבי בכל שנה במספר המצטרפים; ובשופרסל לא מסתפקים ביותר מ-2 מיליון חברים ● אבל יש מי שכבר מזהיר שזה לא שווה את ההשקעה

מבצעי כרטיסי האשראי בחנויות בדיזנגוף סנטר / צילום: כדיה לוי
מבצעי כרטיסי האשראי בחנויות בדיזנגוף סנטר / צילום: כדיה לוי

המירוץ לרכישת נתח מועדון הנוסע המתמיד של אל על רותח. לאחר שבנק הפועלים,  אלקטרה והפניקס כבר הביעו עניין במועדון הוותיק, כעת גם שופרסל ובזק מצטרפות למשא ומתן. העסקה הנרקמת כעת היא רכישה של 30% מהמועדון לפי שווי של כ-250 מיליון דולר לפחות - גבוה משמעותית מהשווי של אל על עצמה, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-590 מיליון שקל (כ-190 מיליון דולר).

לפני עידן הקורונה, בינואר 2020, פורסם דוח של חברת On Point Loyalty המנתחת נתוני מועדוני נוסע מתמיד של חברות תעופה, שהעריך את שווי המועדון של אל על  ב-566 מיליון דולר. עם זאת, הערכת שווי חיצונית שיזמה אל על באותה תקופה העניקה למועד שווי של כ-300 מיליון דולר.

בין שתי המתעניינות החדשות ברכישת המועדון של אל על יש הבדל מהותי: לבזק אין מועדון לקוחות (ולא נראה שיש היתכנות של ממש לאחד כזה). שופרסל, מנגד, מפעילה את מועדון הלקוחות מהבולטים והגדולים בענף הקמעונאות, ורק מיעוט מלקוחות הרשת אינם חברים בו.

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

למה כולם רוצים את מועדון הנוסע המתמיד של אל על? כנראה בגלל המספרים. מועדון פליי קארד מונה כ-2.4 מיליון חברים, אולם הפוקוס הוא על מחזיקי כרטיס האשראי שמספרם עומד על כ-350 אלף חברים. המועדון הניב לאל על רווחיות של כ-25 מיליון דולר בשנה, נוכח מחזורי החיוב הגבוהים יחסית של חברי המועדון בכרטיסי האשראי שלהם ומדמי החבר שהם משלמים (כמה עשרות שקלים בשנה) וכן תמלוגים והכנסות מהמרות מט"ח. מחזור העסקאות השנתי של מחזיקי פליי קארד הוערך ב-30 מיליארד שקל. חלק מחברי המועדון של אל על הם לא תושבי ישראל.

ואל על לא לבד. הצצה בדוחות של חברות ציבוריות גדולות כמו שופרסל, המשביר לצרכן, רמי לוי ופוקס מלמדת עד כמה מועדון לקוחות גדול וחזק הוא קריטי עבור הקבוצות הגדולות. זאת, בין היתר בשל המידע שהם מספקים על הלקוחות.

המועדון של פוקס בצמיחה עקבית

לאחרונה קיבלנו עוד הוכחה לשווי הגבוה של מועדוני הלקוחות, כאשר שופרסל ובנק דיסקונט  חתמו על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי להקמת ארנק דיגיטלי על בסיס פלטפורמת התשלומים "פייבוקס" של דיסקונט. במסגרת העסקה, שהושלמה ביולי האחרון, הוקמה חברה ייעודית, שהבנק העביר אליה את נכסי פייבוקס ושופרסל הקנתה לה זכות בלעדית להנגשה דיגיטלית של מועדון לקוחותיה. שווי הנכסים שהביא כל צד לעסקה נאמד על ידן בכ-107 מיליון שקל.

עסקאות הענק בתחום מועדוני הלקוחות לא צריכות להפתיע אף אחד. מבט על הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות במשק מלמד עד כמה חשובים להן המועדונים, והן משקיעות מאמצים רבים בהגדלתם והוספת ערך מוסף ללקוחות ולעצמן.

    

פוקס  מדווחת זה מספר שנים על צמיחה עקבית במספר הלקוחות במועדון דרים קארד שלה. המועדון הושק לפני קרוב לשמונה שנים, ובסוף 2018 כבר היו לו 1.5 מיליון חברים וחברות. במסגרת הדוח השנתי של 2020 דיווחה כבר על 1.83 מיליון - צמיחה של כ-16% בשנתיים. הצטרפות למועדון של פוקס כרוכה בתשלום חד פעמי של כ-70 שקל.

קבוצת האופנה שבשליטת הראל ויזל סיימה את שנת 2020 רוויית הסגרים והגבלות הקורונה עם גידול קל בהכנסות, ובדוחותיה ציינה שהגדלת מועדון הלקוחות הייתה גורם הצלחה קריטי לתוצאותיה. טרמינל איקס, אתר הסחר המקוון שהקימה פוקס ובשליטתה, הציג באותה שנה הכנסות של 226 מיליון שקל - זינוק של קרוב לפי שלושה לעומת 2019 - ותרמה לכך העובדה שלקוחות המועדון יכלו להמשיך לצבור ולנצל נקודות גם בהזמנות אונליין.

קמעונאית נוספת שמחזיקה במועדון לקוחות היא המשביר לצרכן , שבשליטת רמי שביט, אך לפי דוחותיה השנתיים, היא מתקשה לשמור על איתנותו. בסוף שנת 2017 היו כ-730 אלף חברים וחברות ב"קלאב 365" ועד סוף 2019 המספר צנח ל-620 אלף. במהלך שנת הקורונה הצליחה המשביר לאושש מעט את המועדון, ובסוף 2020 היו חברים בו כ-638 אלף לקוחות (נציין כי החברה מגדירה משקי בית כלקוח, ומדווחת בפועל על 2.1 מיליון מחזיקי כרטיס חבר בתוקף).

על אף הירידה במספר הלקוחות, מהדוחות עולה שהתרומה הכספית מפעילות מועדון הלקוחות (שכרוך בתשלום שנתי של 100 שקל) צמחה בעקביות בשנים האחרונות, ואשתקד היא הסתכמה ב-13.8 מיליון שקל. יחד עם זאת, שיעור התרומה מהפעילות הזו מסך הכנסות הקבוצה ירד מ-28% בשנת 2018 ל-18% בשנה שעברה.

שופרסל חייבת לחברי המועדון 26 מיליון שקל

ובחזרה לשופרסל : ענקית הקמעונאות שבהנהגת המנכ"ל איציק אברכהן מחזיקה מועדון המונה יותר מ-2 מיליון חברים וחברות, מתוכם 660 אלף מחזיקים בכרטיס האשראי (שמנפיקה כאל, כמו המועדון של אל על).

מועדון הלקוחות של שופרסל (שלאחרונה עבר מיתוג מחדש וכעת נקרא SUPREME) תקף גם ברשת הפארם Be, ובניגוד למועדונים הקודמים שציינו הוא לא כרוך בתשלום. העובדה שמדובר בכרטיס חינמי לצד מאמצי שופרסל לאפיין את צרכי הלקוח כדי לספק מבצעים ייחודיים ומותאמים אישית, מביאים לכך שכ-85% מהקונים ברשת הם חברי מועדון והחברה מדגישה כי 82% מסך הכנסותיה בשנת 2020 הגיעו מחברי מועדון הלקוחות. מדוחותיה השנתיים של שופרסל עולה גם שלחברי המועדון יש נקודות בשווי של 26 מיליון שקל - שהרשת למעשה חייבת להם.

שופרסל דיל / צילום: עינת לברון

בזמן ששופרסל בוחנת רכישת חלק ממועדון הנוסע המתמיד של אל על, רמי לוי  רכש חברת תעופה שלמה, ישראייר, וכבר דווח שהחברה פועלת לגיבוש מתווה להקמת מועדון תעופה בשילוב עם מועדון הלקוחות של רשת שיווק השקמה. גם רשת גוד פארם צפויה להשתלב בכרטיס המועדון של החברה. ללוי כרטיס אשראי שמנפיקה ישראכרט , שגם שותפה 20% בחברת המועדון של הרשת.

מהדוחות השנתיים של הרשת עולה שבשנת 2020 היו לרמי לוי כ-750 אלף חברי מועדון, אך רק 236 אלף מהם פעילים (שביצעו רכישה אחת לפחות בשנה) - ירידה של כ-18% בהשוואה ל-287 אלף חברי מועדון פעילים בשנת 2019. חברי המועדון היו אחראים לרבע מהמכירות הקמעונאיות ברשת בשנה שעברה, ירידה של 14% ביחס לשיעורם ב-2019 וירידה של כמעט 30% בהשוואה לשיעור שלהם ב-2018. מספר המחזיקים בכרטיס האשראי של הרשת כן עלה קלות בשנה שעברה והסתכם ב-263 אלף.

איך מחשבים את השווי של מועדוני הלקוחות

נראה כי אנליסטים בשוק ההון מתקשים להעניק שווי למועדוני הלקוחות של רשתות הקמעונאות בתחומי פעילות שונים (מזון, אופנה ועוד).

אחד האנליסטים בשוק הדגיש כמה מהסיכונים הקשורים לפעילויות מועדוני הלקוחות. לדבריו, "מועדונים אלה כוללים התחייבויות פיננסיות שהחברות לוקחות על עצמן, וכל נקודה שהלקוח צובר היא שווה לכסף. נוסף לכך, עם הזמן, מספר מועדוני הלקוחות הולך וגדל, לכן הכוח היחסי של כל מועדון מצטמצם".

במבט על מצב השוק כיום ועל רקע העסקה הנרקמת בקשר למועדון הלקוחות של אל על הוסיף, כי "גורל מועדון הנוסע המתמיד של אל על כרוך במצבה של אל על, שכידוע כמעט וקרסה בעקבות משבר הקורונה. אבל עוד לפני כן, גם בשנים קודמות המצב הכספי של אל על היה תנודתי. תחת ההנחה שהאומיקרון ימשיך להשפיע, ושהאינפלציה תימשך, בינתיים הצריכה בשוק באופן כללי ממשיכה להצטמצם וצריך לזכור גם את זה בהקשר של העסקה".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"