הוציאו את המגפיים מהארון: פסטיבל טיולים בכרמל, עם סיורים מודרכים והפעלות לילדים

שביל ביער עם סתווניות ורקפות, משחקי משימות, טיול עששיות ורכיבת סוסים על החוף - פסטיבל "מטיילים במגפיים"

עג'ר / צילום: נתלי תמיר
עג'ר / צילום: נתלי תמיר

אמנם גשם ובוץ, והתחלה של חורף, אבל זה לא אומר שאי אפשר לטייל, ויש שיגידו שאפילו להפך, שחורף ישראלי הוא זמן מצוין לטיולים. תשאלו את אנשי פסטיבל "מטיילים במגפיים" של עמותת התיירות כרמלים, שהפיקו פסטיבל תיירות עם עשרות פעילויות וטיולים לכל המשפחה (40-60 שקלים לנפש). הפסטיבל יתקיים במהלך דצמבר ובסופי שבוע יפים בינואר.

דרך יפה להתיידד עם האזור היא דרך נוף כרמל, המטפסת מכביש הגישה למושב כרם מהר"ל. זו דרך עפר מסומנת בירוק המכונה "לבנה", כי מדובר בדרך כבושה שטובה לכל רכב. ככל שעולים בה, משהו בלב נפתח עם הנוף. הדרך מתעקלת ביער חוף הכרמל (המוכר גם כיער עופר, על שמו של המושב הסמוך), יעד פופולרי עם המון נקודות תצפית נהדרות, חניונים ושבילי טיול.

שביל הבריחה

לפני שלוש שנים נחנך כאן "שביל הבריחה", האתר היחיד בארץ שמנציח את תנועת הבריחה, ההתארגנות בשלהי מלחמת העולם השנייה ואחריה, שהייתה אחראית להגירה הלא-לגלית של כ-300 מאות אלף ניצולי שואה לארץ, שלא כולם שרדו את המסע. השביל, שאורכו שני קילומטרים ובו חמש תחנות הסבר, הוא באופן מפתיע האנדרטה היחידה לזכרם.

מירי דהרי, יו"ר עמותת הבריחה, מספרת שהתנועה נדחקה בין שתי תקופות, השואה והתקומה, ושאנשיה השפיעו על אופי המדינה. היו בהם סופרים, סוחרים ומפקדים בכירים.

שביל הטיול יפהפה. הוא מתחיל בחיבור עם שביל ישראל וחולף בתוך יער מקסים, שבימים אלה גם מתעוררת בו פריחתה של סתווניות ורקפות. השביל אמנם קווי, והדרך הירוקה מקבילה לו, כך שאפשר לחזור בה למכוניות ולהפוך את המסלול למעגלי. אורכו כשלושה ק"מ. חזרה בדרך הירוקה מוסיפה עוד קילומטר.

בדרך יש כמה חניונים (כולם מונגשים) כמו חניון טפחות, חניון תנועות הנוער, שבו אפשר גם ללון (בתיאום עם קק"ל. האתר לא ידידותי, עדיף בטלפון: 1-800-350-550). הגדול והמרכזי הוא חניון השלוחה, שבו מתקיים פרויקט להוצאת הפלסטיק מהיער ועידוד שימוש ברב-פעמי, שלשמו הקימו במקום ברזיות לרחיצת כלים. ליד החניון ניצב אחד המצפורים היפים, מצפור השייטת שנחנך השנה, לזכר חללי השייטת.

מצפה עופר והסביבה

מצפה נוסף ממוקם בשביל שיוצא מהדרך הירוקה (כשהיא פונה בחדות שמאלה) וממשיך מערבה. זהו מצפה עופר, מגדל גבוה שחולש על סביבתו (סגור כרגע). בהמשך מגיעים לנקודה שמוכרת בווייז כ"חלון אל החוף", ובה מפעיל שחר מנע מדי סוף שבוע בחורף (בקיץ בכל יום) עגלת קפה של המועצה. מלבד מנות פשוטות כמו פיצות ומאפים יש גם שייקים בריאים, אבל הכי כיף להזמין מראש סלסלת פיקניק משפחתית, על טהרת חקלאי האזור (180 שקלים לזוג+2), ולהתנחל באחת מפינות הזולה שבשטח.

חלון אל החוף. עגלת הקפה של המועצה / צילום: אורלי גנוסר
 חלון אל החוף. עגלת הקפה של המועצה / צילום: אורלי גנוסר

מהשטח של עגלת הקפה יוצא משחק משימות משפחתי מודרך שהוא גם טיול. הנושא הוא האדם הקדמון, והמסלול קל ויש בו שלל משימות כמו בניית רוג'ום (תל קבורה), הכנת מחסה ואפילו משימת ניווט עצמי. המשחק יתקיים מדי שבת (10:30) ובימי שישי בערב (17:00) יתקיים בשביל הבריחה טיול עששיות. קק"ל תפעיל משחק סלולרי עם אוריינטציה סביבתית, ללא תשלום אך כרוך ברישום.

חוף נחשולים והסביבה

לצד כל אלה יש עוד שבילי טיול, סינגלים לרוכבים, שבילי עפר לג'יפים ועוד. דרך נוף הכרמל נפרדת מהיער ומסתיימת בכביש הגישה למרכז מיר"ב, פחות מארבעה קילומטרים של עולם ומלואו ואינסוף נתיבים ודרכים ביניהם.

האורחים של כמה ממלונות האזור יוכלו להשתתף בפעילויות בפסטיבל ללא תוספת תשלום. אחד מהם הוא מלון חוף נחשולים, שחווה לאחרונה שדרוג ומיתוג מחודש, בחוף שנחשב לאחד היפים בארץ. בחורף יש סופי שבוע נושאיים, כמו יוגה וכו' (www.nahsholim.co.il).

תמיר הירשברג, בן קיבוץ נחשולים, הקים את "שביל נחשולים" ומוביל בו מסע שמתחיל בעבר, ומחבר לעכשווי. לקראת שקיעה טיפסנו לתל דור הסמוך. אבני העבר בצבצו מתוך העשב, קירות מפוארים עלו מן הים ושביל מונגש חיבר ביניהם. לאתר הפסטיבל: www.magafaim.co.il