הפיצ'ר באייפון שכדאי להפעיל לפני שמתים

הגדרת איש קשר להורשה במערכת ההפעלה 15.2 מאפשרת לכם לקבוע מי יכול לגשת למידע בענן שלכם באפל אחרי מותכם • הנה הדרך להגדיר אותה

ביום שני, הוציאה אפל את מערכת ההפעלה 15.2, ובין מאפיינים רבים אחרים, כולל העדכון הגדרה שכבר מזמן היה צריך להכניס / צילום: Shutterstock, Yalcin Sonat
ביום שני, הוציאה אפל את מערכת ההפעלה 15.2, ובין מאפיינים רבים אחרים, כולל העדכון הגדרה שכבר מזמן היה צריך להכניס / צילום: Shutterstock, Yalcin Sonat

כדי שהטור הזה יעזור לכם אתם צריכים לעמוד בשני תנאים:

1# יש לכם אייפון.

2# אתם תמותו יום אחד.

אוקיי, אולי יש לכם אנדרואיד, אבל אלא אם אתם הרוזן דרקולה או קני מ"סאות'פארק", אתם לא בני אלמוות.

ביום שני, הוציאה אפל את מערכת ההפעלה 15.2, ובין מאפיינים רבים אחרים, כולל עדכון התוכנה הזה הגדרה שכבר מזמן היה צריך להכניס: איש קשר להורשה. הכלי החדש מאפשר לכם להגדיר מי יוכל לגשת לחשבון אפל שלכם - הצילומים, הפתקים, הדואר ועוד - אחרי שתמותו.

גוגל ומטא (פייסבוק לשעבר) כבר מציעים הגדרה דומה במשך שנים. באפל, לעומתן, היה התהליך מורכב יותר והצריך צו של בית משפט.

אני מאוד מעוניינת במה שקורה לדברים הדיגיטליים שלנו אחרי שאנו מתים. זה לא נוגע רק להקלת הגישה למשפחה לאיזה מסמך PDF מרואה החשבון. זה נוגע לווידוא שהצילומים שלכם, הסרטונים ועוד - התיעוד של הזיכרונות שלכם וסיפור החיים שלכם - יועברו לדור הבא. אחרי שהפקתי סרט תיעודי זוכה פרס אמי של הוול סטריט ג'ורנל על הנושא, אני יודעת שלא קל לחשוב עליו. אנשים רבים לא חושבים על זה עד שמאוחר מדי.

זו הסיבה שאני מעודדת אתכם לחקור את הכלי של אפל, על אף כמה פגמים ראשוניים, ולדבר על זה עם המשפחה שלכם. הנה כמה תשובות לשאלות שאולי יש לכם.

איפה ניתן למצוא את ההגדרה?
ראשית, אתם צריכים שתהיה מותקנת אצלכם מערכת הפעלה 15.2. אתם מכירים את הנוהל: בטלפון או האייפד שלכם, לכו להגדרות > כללי > עדכון תוכנה, ואז עקבו אחרי ההנחיות.

כשעשיתם את זה, לכו להגדרות ותלחצו על השם שלכם בחלק העליון. שם, בחרו סיסמא ובטיחות ואז לקראת תחתית המסך, איש קשר להורשה. תוכלו להוסיף עד חמישה אנשי קשר כאלה. אם יש לכם בני משפחה בתוכנית שיתוף הם יוצעו באופן אוטומטי.

אוקיי, אבל מה זה באמת איש קשר להורשה?
בפשטות, זה מישהו שיכול לגשת לחשבון אפל שלכם ולמידע שיש בו כשאתם נפטרים. אלה חברים או בני משפחה שאתם סומכים עליהם ורוצים שיהיה להם המידע הזה. בת הזוג שלי, למשל, היא אשת הקשר שלי להורשה.

איש קשר להורשה דיגיטלית יכול לגשת לרוב מה שמאוחסן בענן שלכם: צילומים, הודעות, דואר אלקטרוני, קבצים, אנשי קשר, לוחות שנה, אפליקציות שהורדתם וגיבויים של המכשיר (ישנה רשימה מלאה). מה שלא נכלל: סיסמאות המאוחסנות במחזיק המפתחות של הענן ותכנים ברישיון, כמו ספרים או מוזיקה או סרטים שרכשתם.

מה קורה אם אני רוצה להגביל את כמות המידע אליה יש להם גישה?
אי אפשר. אתם נותנים גישה להכל או לכלום. אני חושבת שזו טעות. נניח שרציתם רק לוודא שלמשפחה שלכם יש גישה לצילומים שלכם ולפתקים? אתם לא יכולים. הם יקבלו את הכל - הודעות, קבצים, וכו'. גוגל מאפשרת לכם להגדיר ברשימה בדיוק מה אתם רוצים לשתף. דובר של אפל אמר שהחברה רצתה להפוך את זה לפשוט ככל האפשר למשתמשים. החברה לא רצתה שאנשים יצטרכו לשחק בהגדרות כשקטגוריות חדשות של נתונים נוספות או מוסרות.

איך מקבל איש קשר להורשה גישה לתכנים כשאני נפטר/ת?
כשאתם מוסיפים אנשים כאנשי קשר להורשה, הם מקבלים מפתח גישה. אם יש לאנשי הקשר להורשה מכשירים של אפל, אפשר לשלוח להם את המפתח בהודעה. אם יש להם את גרסה 15.2 או חדשה יותר, המפתח מאוחסן באופן מקומי במיקום מוצפן במכשיר.

לאפל יש גם אפשרות הדפסה כך שניתן להדפיס את מפתח הגישה ולתת אותו לאיש הקשר להורשה לאחסון לצד מסמכים חשובים אחרים.

אז, כשאתם נפטרים, איש הקשר שלכם להורשה ייגש לכתובת digital-legacy.apple.com. שם הוא או היא ייכנסו עם חשבון הענן שלהם (או עם פריט מידע אחר אם אין להם חשבון בענן) ויכניסו את מפתח הגישה (הוא או היא יכולים לעשות זאת גם ישירות דרך הגדרות איש הקשר להורשה על מכשיר אפל הכולל את האפשרות הזו). האדם הזה יצטרך להעלות צילום של תעודת פטירה, שאחר כך נבדקת על ידי עובדי אפל, כולל עובדים בצוות המשפטי. כל איש קשר להורשה שאתם קובעים יכול לבקש את המידע.

אם הכל כשורה לאחר הבדיקה של אפל - דובר של החברה אומר שזה יכול לקחת עד שבועיים - איש הקשר להורשה שלכם יקבל לינק ליצירת סיסמה לחשבון. הוא או היא יכולים אחר כך להשתמש בו על מנת להיכנס דרך הרשת או מכשיר של אפל לקבלת גישה למידע.

האם מדובר בפרצת בטיחות שמישהו עלול לנצל לרעה?
מפתח הגישה עצמו אינו מספיק כדי להיכנס לחשבון. צריך שילוב של מפתח הגישה ובדיקה של תעודת הפטירה על ידי אפל כדי לקבל גישה.

האם איש הקשר שלי להורשה יכול לעשות משהו בחשבון שלי?
חלקים מסוימים בחשבון יהיו מנותקים. למשל, איש הקשר להורשה לא יכול לשלוח הודעות או הודעות דואר בשמכם. אבל החשבון עדיין יקבל הודעות. (זה לא בלתי סביר שאנשים ימשיכו לשלוח הודעות לאנשים אהובים עליהם שנפטרו. כתבתי בעבר איך אשתי עשתה את זה).

האם אני לא יכול פשוט לתת לאהוביי את הסיסמאות והקודים שלי?
כמובן, אפשר לעשות זאת ואנשים רבים עושים זאת. אבל בתכנון כמו של אפל - ותכנונים דומים של תוכנות ניהול סיסמאות ושירותי ענן אחרים - אתם מוודאים שהנתונים שלכם לא זמינים לאנשים אחרים בזמן שאתם עדיין "משתמשים פעילים".

את מי אני צריך לבחור כאנשי קשר להורשה?
זו השאלה הקשה ביותר. האדם שאתם קובעים כמוציא לפועל של הצוואה הוא אולי לא האדם שאתם רוצים שייכנס לכל היסטוריית ההודעות שלכם.

"אתם חייבים לשקול למי אתם רוצים לתת גישה לנתונים שלכם, כשיקום המידע גדל בטור הנדסי", אמרה אליסון ארדן בסונדר, מנהלת מחלקת הנאמנות והעיזבונות במשרד עורכי הדין מניו יורק גץ־פיצפטריק.

שוב, בהתחשב בעובדה שאנו מאחסנים כל כך הרבה סוגי נתונים אצל אפל, אנו צריכים שתהיה לנו היכולת לקבוע בדיוק מה מועבר הלאה. בסונדר מציעה לזהות מישהו שהוא אמין וכן מספיק מצוי בטכנולוגיה להתעסק בזה. ובזמן שאני מתאימה לשני התיאורים, מצטערת, אני לא יכולה להיות אשת הקשר להורשה של כולכם. בהצלחה!