גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק המקרקעין במיליארדי דולרים של המלכה אליזבת והנסיך צ'רלס

כל אחד מבני משפחת המלוכה מחזיק תיק נכסי נדל"ן בשווי יותר ממיליארד דולר, ואלה רק הנכסים שניתן לעשות להם הערכה ● הנה מבט על שאר אחזקות הנדל"ן שלהם

התהלוכה המלכותית מסנט ג'ורג' לטירת וינדזור. 1998 / צילום: Reuters
התהלוכה המלכותית מסנט ג'ורג' לטירת וינדזור. 1998 / צילום: Reuters

כמו רוב המשפחות הבריטיות, למשפחת המלוכה יש מסורות חג מולד משלה: את החגים הם מבלים לרוב באחוזה של המלכה אליזבת בכפר, סנדריגהם. שם, מספרים שלפני ואחרי ארוחת חג המולד הגדולה, מזמינים את האורחים לעלות על מאזניים כדי לראות כמה עלו במשקל, סצינה ששוחזרה בסרט מ-2021 "ספנסר" המדמיין את האירועים בחג מולד אחד בסנדריגהם בתחילת שנות ה-90.

שלא כמו רוב המשפחות הבריטיות, חברי משפחת המלוכה, שיש להם כ-80 אלף דונם של אדמה בסנדריגהם לחקור, לא צריכים לחשוש לגבי מציאת כמה דקות של שקט מהקרובים בחגים. וסנדריגהם היא רק קצה הקרחון של תיק נכסי המקרקעין המלכותי, הכולל טירות, ארמונות, בתי כפר, בתים עירוניים, דירות, קוטג'ים וחוות.

קשה לקבוע מה השווי של הנכסים הללו ובמקרים מסוימים זה אף בלתי אפשרי. רובם לא נמכרו מעולם, אלא הועברו מדור לדור במשפחת המלוכה. המשפחה קנאית לפרטיותה ואפילו לא מגלה פרטים בסיסיים כמו הגודל של כמה מהבתים שלהם. אבל מומחים וסוכני נדל"ן, מעריכים שהאחזקות של המשפחה במקרקעין, או נכסי נדל"ן שהם בפועל הבעלים שלהם דרך קרנות וישויות חוקיות אחרות, שווים לכל הפחות מיליארדי דולרים.

 

דיוויד מקלור, מומחה לענייני הפיננסים של בית המלוכה ומחבר הספר "פריבילגיה מלכותית: השווי האמיתי של המלכה", מאמין שהמורשת המלכותית של הנכסים מוסיפה להן פרמיה גדולה, הרבה מעל ערכם בהשוואה לנכסים דומים שנמכרו. בנוסף, לעתים קרובות מדובר בנכסים שאין להם מקבילים הניתנים להשוואה.

"יש את ערך הקרקע, ערך המבנה, ואז יש את הערך של היוקרה, ההיסטוריה המלכותית, שפעמים רבות מאוד מקשה לבצע הערכה שלהם", אמר. "אבל אם אתה מסתכל על מכירות פומביות בהן הוצעו למכירה פריטים מלכותיים, הם לרוב נמכרים פי שלושה או פי ארבעה מעל ההערכות".

ארמון באקינגהם - לונדון, אנגליה

פרטים: המגורים הרשמיים של המלכה בלונדון. על פי קרן האוסף המלכותי (RCT), המנהלת ביקורים של הציבור בארמון, הוא החל את ייעודו כבית עיר גדול שנרכש על ידי המלך ג'ורג' השלישי ב-1761 תמורת 27,790 דולר (במונחים של היום 6.06 מיליון דולר). במאה ה-19, הוגדל ועוצב מחדש וכיום השטח שלו מגיע לכמעט 78 אלף מ"ר.

הידעתם: על פי האתר הרשמי של בית המלוכה, יש בארמון 775 חדרים, כולל אולם נשפים באורך 36.5 מטר וחצר אחורית פרטית שהיא הגדולה ביותר בלונדון.

משפחת המלוכה במרפסת ארמון בקינגהאם. 1957 / צילום: Reuters

שווי מוערך: סופי דורקין, מנהלת אזורית של סוכנות הנדל"ן פורטיקו, מעריכה שהארמון שווה כ-1.323 מיליארד דולר.

הורשה: הארמון נמצא בבעלות נאמנות של הכתר לשימוש המלך או המלכה המכהנים. הוא יעבור מהמלכה לנסיך צ'ארלס כשהוא יהפוך למלך.

טירת ווינדזור - מחוז ברקשייר, אנגליה

פרטים: וויליאם הכובש החל לבנות טירה מעץ ממערב ללונדון בסביבות שנת 1070, על פי ה-RCT. בסוף המאה ה-12, המלך הנרי השני בנה אותה מחדש באבן. כיום, יש בה כ-1,000 חדרים ושטחה מוערך במעט פחות מ-45 אלף מ"ר, ויש סביבה כ-53 דונם של אדמות.

הידעתם: במלחמת העולם השנייה, הנסיכה אליזבת והנסיכה מרגרט עברו לווינדזור. שם, מצאו מחסה במרתפים "שחיפושיות שורצות בהם" בזמן ההפצצות האוויריות, כך אמרה האומנת שלהן לשעבר, מריון קרופורד בספרה, "הנסיכות הקטנות".

שווי מוערך: הטירה מוערכת ב-661.75 מיליון דולר, על פי סופי דורקין, מנהלת אזורית של סוכנות המקרקעין פורטיקו.

הורשה: הטירה נמצאת בנאמנות השייכת לכתר. היא תעבור מהמלכה אליזבת לנסיך צ'ארלס כשיהפוך למלך.

ארמון הולירודהאוס - אדינבורו, סקוטלנד

פרטים: הארמון היה בתחילה מנזר שנוסד בערך בשנת 1128. יש בו חדרים מלכותיים שהמלך ג'יימס הרביעי החל להמיר לארמון בתחילת המאה ה-16. יחסית קטן בסטנדרטים מלכותיים, שטחו של הארמון הוא 8,093 מ"ר ויש בו 289 חדרים, על פי RCT.

הידעתם: מרי, מלכת הסקוטים, עברה לארמון ב-1561, על פי RCT. ארבע שנים אחר כך, ראתה את בעלה, הנרי סטיוארט, הלורד מדארנלי, רוצח את המזכיר שלה דיוויד ריציו בהתקף קנאה.

שווי מוערך: הנכס היקר ביותר המוצע כעת למכירה בשכונה העתיקה של אדינבורו הוא דירת שלושה חדרים המוצעת תמורת 1.49 מיליון דולר, או 8,942 דולר למ"ר. על פי חישוב זה, הארמון עשוי להיות שווה כ-72.3 מיליון דולר.

הורשה: הארמון מוחזק בנאמנות עבור המלך או המלכה המכהנים על ידי נאמנות הכתר, ויעבור מהמלכה אליזבת לנסיך צ'ארלס כשתמות המלכה.

הנסיך צ'ארלס והנסיכה דיאנה בחופשה באיי סילי עם בניהם הנסיכים וויליאם והארי. 1989 / צילום: Reuters

טירת הילסבורו - צפון אירלנד

פרטים: הבניין הזה אינו טירה אלא בית עירוני גדול מסוף המאה ה-18, על פי Historic Royal Palaces, העמותה המנהלת את טירת הילסבורו. הוא נמכר ב-1925 לממשלה הבריטית תמורת כ-31,771 דולר (ששווים במונחים של היום כ-1.9 מיליון דולר) כמעון להנהגה הפוליטית הבריטית בצפון אירלנד. הוא כולל דירות לשימוש על ידי המלך או המלכה המכהנים.

הידעתם: ב-1985, ההסכם האנגלו-אירי, שתווך על ידי נשיא ארה"ב דאז רונלד רייגן והיווה צעד מוקדם בתהליך השלום בין אנגליה לאירלנד, נחתם באחד האולמות בארמון.
שווי מוערך: לא ידוע, הממשלה הבריטית לא גילתה הערכת שווי ואפילו לא אומרת מה שטח הארמון במ"ר.

הורשה: הארמון שייך לממשלת בריטניה. למרות שמבחינה טכנית הדירות מיועדות לשימוש המלך או המלכה, הרבה חברים מבית המלוכה ישנו שם כשהיו באזור מסיבות מקצועיות.

טירת בלמורל והאחוזה - אברדינשייר, סקוטלנד

פרטים: ב-1852, הנסיך אלברט רכש אחוזה בבלמורל בשטח של כ־202 אלף דונם לאשתו, המלכה ויקטוריה. אחר כך הזמין טירה חדשה עם 50 חדרי שינה על מנת שיגורו בה בני המשפחה המלכותית והפמליה שלהם.

מימין: הנסיך פיליפ, הנסיך אנדרו, המלכה והנסיך אדוארד בטירת בלמורל. 1972 / צילום: Reuters

הידעתם: יש כ-150 בניינים נפרדים באחוזה. אלה כוללים את בירקהול, לשעבר ביתה של המלכה האם שמאז השתלט עליו הנסיך צ'ארלס, והבית הצנוע שהמלכה ויקטוריה בנתה למשרת הסקוטי שלה, ג'ון בראון. הידידות ביניהם הייתה הנושא של הסרט מ-1997, "גברת בראון".

שווי מוערך: כ-66.2 מיליון דולר, על פי דיוויד מקלור, מומחה לנושאי כספים של בית המלוכה ומחבר הספר "פריבילגיה מלכותית: השווי האמיתי של המלכה".

הורשה: המלכה ויקטוריה נתנה את בלמורל לבנה, המלך אדווארד השביעי. הטירה עברה ממלך למלך מאז, וכעת שייכת באופן פרטי למלכה אליזבת.

אחוזת סנדריגהם - מחוז נורפולק, אנגליה

פרטים: האחוזה הכפרית הג'ורג'יאנית הזו נרכשה ב-1862 על ידי המלכה ויקטוריה והנסיך אלברט כבית נופש כפרי לבנם בן ה-21, שאחר כך מונה למלך אדווארד השביעי, על פי מידע שנמסר מאחוזת סנדריגהם. הבית המקורי באחוזה הוחלף בנכס גדול יותר בסוף המאה ה-19. אולם אנמר, ביתם של הדוכס והדוכסית מקיימברידג' (הנסיך וויליאם וקייט מידלטון) נמצא על אדמות האחוזה.

הידעתם: הנסיכה דיאנה נולדה בפארק האוס, עוד בית באחוזה שהוחכר להוריה.

שווי מוערך: בין 66.2 מיליון דולר ל-79.4 מיליון דולר, על פי דיוויד מקלור, מומחה לנושאים כספיים של בית המלוכה ומחבר הספר "פריבילגיה מלכותית: השווי האמיתי של המלכה".

הורשה: המלך אדווארד השביעי הותיר את האחוזה לבנו, המלך ג'ורג' החמישי, שהוריש אותה בתורו לבנו, המלך אדווארד השמיני. כשהוא פרש מתפקידו כמלך, האחוזה נרכשה על ידי אחיו, המלך ג'ורג' השישי - המשפחה המלכותית מעולם לא גילתה את המחיר - והוא הותיר אותה לביתו, המלכה אליזבת השנייה.

בית הייגרוב - מחוז גלוסטרשייר, אנגליה

פרטים: בית הכפר של הנסיך צ'ארלס והדוכסית של קורנוול. הוא נקנה על ידי הנסיך צ'ארלס דרך האחוזה הפרטית שלו, דוכסות קורנוול, ב-1980, שנה לפני שנישא לנסיכה דיאנה. ב-2005, חקירה של מועצת החשבונות הציבוריים, הבוחנת הוצאות ציבוריות בבריטניה, דיווחה שהבית עלה 1.145 מיליון דולר (5.02 מיליון דולר בשווי של היום). מאז, הנסיך חובב איכות הסביבה, צ'ארלס, פיתח את 1,404 הדונמים שסביב הבית, והוסיף כ-61 דונם של גנים וחווה אורגנית. על פי מרשיה מודי, מחברת הספר "הארי: ביוגרפיה", יש בבית תשעה חדרי שינה, שמונה חדרי שירותים, ארבעה אולמות קבלה ומחלקת ילדים.

הידעתם: רמפות קטנות הוצבו בשלוש מזרקות בגני הייגרוב על מנת שבעלי חיים קטנים שנופלים למים יוכלו לטפס דרכן החוצה.

שווי מוערך: כ-39.7 מיליון דולר, על פי דיוויד מקלור, מומחה לנושאים כספיים של בית המלוכה ומחבר הספר "פריבילגיה מלכותית: השווי האמיתי של המלכה".

הורשה: דוכסות קורנוול נוסדה בידי המלך אדווארד השלישי ב-1337. ההכנסות שלה נמצאות בידי הנסיך מוויילס, כיום הנסיך צ'ארלס, שגם מחזיק בתואר דוכס קורנוול. הנסיך וויליאם הוא הבא בתור להורשה.

בית קלארנסלונדון, אנגליה

פרטים: בית קלארנס הוא בית מסויד בלבן שנבנה בין 1825 ו-1827. זהו בית המגורים הרשמי בלונדון של הנסיך מוויילס והדוכסית מקורנוול.

הידעתם: בית קלארנס היה הבית הראשון בלונדון של הנסיכה אליזבת והדוכס מאדינבורו. הם גרו שם מ-1947 עד שהיא הוכתרה למלכה ב-1952 וריהטו אותו ברהיטים שקיבלו כמתנות לחתונה.

ביקור מלך עיראק בטירת בלמורל. 1952. הנסיך פיליפ אוחז בידי הנסיך צ'ארלס והנסיכה אן / צילום: Reuters

שווי מוערך: 330.95 מיליון דולר, על פי סופי דורקין, מנהלת אזורית של מנהלת אזורית של סוכנות הנדל"ן פורטיקו.

הורשה: הבית מוחזק בנאמנות עבור המלך או המלכה המכהנים על ידי נאמנות הכתר. הנסיך צ'ארלס גר שם ברשות המלכה. כשיהפוך למלך, ייכנס לארמון באקינגהם, ויוכל להחליט מי ינהל את בית קלארנס.

דוכסות קורנוול - מחוז קורנוול, אנגליה

פרטים: ב-1337, המלך אדווארד השלישי ייסד אחוזה פרטית כדי שבנו ויורשו יוכל להיות עצמאי פיננסית. מאז, הדוכסות והתואר, דוכס קורנוול, הועבר בהורשה עד ליורש העצר. בעבר, ההכנסה של המקום פרנסה את הנסיך צ'ארלס ומשפחתו, וכמות האדמות שבבעלותה גדולות הן כוללות כ־527 דונם של אדמת מרעה, יערות, קו חוף ונכסי מגורים ומסחריים. בנוסף להייגרוב, האחוזה כוללת חלק גדול מאיי סילי, ארכיפלג של 200 איים מול חופי אנגליה באזור קורנוול, ושם יש לנסיך צ'ארלס בתי נופש והוא עושה שם את חופשותיו.

הידעתם: בבעלות הדוכסות כמה טירות הרוסות, כולל טירת לונסטון מהמאה ה-13.
שווי מוערך: על פי הדוח השנתי שהוציאה ב-2021, מחזיקה דוכסות קורנוול נכסים בשווי נטו כולל של 1.27 מיליארד דולר.

הורשה: את דוכסות קורנוול יירש יורש העצר הבא, הנסיך וויליאם.

לווינוורמוד - מחוז קרמתנשייר, וויילס

פרטים: הנסיך צ'ארלס קנה ב־2007 דרך דוכסות קורנוול את בית החווה מהמאה ה-18 המוקף 777 דונם של אדמה, תמורת 1.59 מיליון דולר. האחוזה כוללת שני קוטג'ים המשמשים כבתי נופש להשכרה.

הידעתם: העצים שפעם עיטרו את כנסיית ווסטמינסטר בחתונה של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון נטועים היום מחוץ ללווינוורמוד.

שווי מוערך: כ-3.64 מיליון על פי סוכנת הרכישות קרול פיט, מנהלת משרד נדל"ן העוסק במערב וויילס.

הורשה: כחלק מדוכסות קורנוול, האחוזה תעבור בהורשה לנסיך וויליאם.

ויסקרי - וזלאנפטאק, רומניה

פרטים: הנסיך צ'ארלס קנה ב-2006 דרך אחת העמותות שלו, "עמותת הצדקה של הנסיך מוויילס", קוטג' עם שלושה חדרי שינה ושני חדרי אמבטיה בכפר ויסקרי, שהוא אתר שימור מורשת עולמי. שנתיים אחרי, קנתה העמותה בית עם חמישה חדרי שינה וחמישה חדרי אמבטיה וקוטג' לאורחים בכפר זלאנפטאק, המוקף יערות ומרבצי פרחים.
לרוב, הנסיך צ'ארלס מבקר בבתים בזלאנפטאק בקיץ, ובשאר השנה הם מושכרים. הבית בויסקרי משמש כמרכז מקומי לאומנויות המלאכה.

הנסיך צ'ארלס והמלכה אליזבת בטקס פתיחת הפרלמנט. 2019 / צילום: Reuters

הידעתם: האדם המפורסם ביותר שנולד בטרנסילבניה הוא ולאד המשפד, רוזן צמא דם מהמאה ה-15 שהיווה השראה לדמות הבדיונית דרקולה. בסרט תיעודי מ-2011, "קרפתיה הפראית", טען הנסיך צ'ארלס שיש סיכוי שהוא צאצא של ולאד.

שווי מוערך: בית קלארנס מעולם לא גילה את שווי הנכסים.

הורשה: לא ידוע.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות מזנקות, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עולה ב-1.5%, הדאו ב-1% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות, עולה כעת ב-2% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי