יחסי חוץ | טור סופ"ש

הביקורת על האמירויות, עסקת הנשק שבוטלה והמהלכים של סעודיה נגד איראן

על רקע הביקור של בנט, גורם אמריקאי בכיר האשים השבוע את איחוד האמירויות בסיוע לאיראן לעקוף את הסנקציות שמוטלות עליה • בינתיים בסעודיה העבירו מסר למדינות המערב ולאיראן עצמה עם כינוס ועידת הפסגה של מדינות המפרץ

בנט ויורש העצר בן זאיד, השבוע / צילום: חיים צח-לע''מ
בנט ויורש העצר בן זאיד, השבוע / צילום: חיים צח-לע''מ

ארצות הברית מאשימה את איחוד האמירויות שבנקים וחברות אחרות במדינה מסייעות לאיראן, גם אם לא במודע, לעקוף את העיצומים שהוטלו עליה. הדיווח הגיע מהוול סטריט ג'ורנל, שציטט מקור אמריקאי בכיר, שלדבריו יש הוכחות לכך שחברות ובנקים באמירויות, פועלים בניגוד לתנאי העיצומים שכפתה ארצות הברית על המדינה האיסלאמית. הבכיר אמר גם כי הגופים הללו מעמידים את עצמם בסכנה של ממש אם תימשך פעילותם זו.

האמריקאים לא הסתפקו באזהרה, ובימים אלו הגיעה לאבו דאבי משלחת של משרד האוצר האמריקאי, ובראשה אנדראה גאקי, הממונה על אכיפת העיצומים הבינ"ל. חברי המשלחת נפגשו עם בכירים מהבנקים והחברות המדוברות, רובן כאלו שעוסקות בנפט ובמוצריו. הפרסום הגיע זמן קצר לאחר ההודעה על ביקורו המפתיע בטהראן של היועץ לביטחון לאומי של האמירויות, טאהון בין זאיד, ופגישותיו עם נשיא איראן ראיסי ובכירים אחרים.

נזכיר כי הבנקים באמירויות והרשויות המפקחות עליהם, עמדו תחת ביקורת חריפה של הבנק העולמי וגורמי אכיפה אחרים בשל היעדר רגולציה מספקת, וחופש פעולה העשוי לאפשר עסקאות הקשורות להלבנת הון, של גורמי פשע וטרור. כאן בגלובס, חשפנו שהביקורת הזו היא אחת מהסיבות להמלצות להגבלות שהטיל בנק ישראל על הבנקים בעסקאות עם בנקים באמירויות.

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר מוקדם יותר השבוע באמירויות ונפגש עם השליט בפועל, יורש העצר, מוחמד בן זאיד. אחת ממטרות הביקור הייתה לוודא כי על אף חילופי השלטון בישראל, ולא פחות חשוב מכך בארצות הברית, תישמר הברית האסטרטגית שנוצרה עם הסכמי אברהם.

לפי הערכת גורם ישראלי בכיר, בן זאיד לא מתכוון לסגת משום הסכמה או הבטחה והשינוי האסטרטגי של הסכמי אברהם יישמר. עם זאת, לאמירתים יש שתי סיבות להיות בקשר גם עם איראן. הראשונה - מסחרית/כלכלית: ההנהגה באבו דאבי שמה דגש על כלכלה ללא גבולות ועם כולם, וממשיכה בקו הזה גם עם איראן. השנייה - ביטחונית: בין זאיד רוצה לוודא שארצו לא תהיה מטרה להתקפה במקרה של כישלון השיחות בווינה וחשש מהסלמה אזורית.

עסקאות נשק ואסטרטגיה

עם חילופי השלטון בארצות הברית, אחד מהצעדים הראשונים שעליהם הכריז ממשל ביידן היה בדיקה מחדש של עסקת מכירת מטוסי החמקן, לאמירויות ואת עסקת הנשק הענקית כולה, בהיקף של 23 מיליארד דולר, שכללה גם רחפנים, כטב"מים וכלי נשק מתקדמים. האמירתים המתינו, והמתינו והשבוע פקעה סבלנותם, כשהודיעו על השעיית העסקה מצדם. לא ביטול, השעיה.

לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, סיבת העיכוב בארצות הברית היא חשש מפני זליגת טכנולוגיות של החמקן ושל הכלים המתקדמים האחרים לסין, בשל הקשר המצוין בין אבו דאבי לבייג'ין. יש לציין שעסקת הנשק הענקית הזו נתפרה במקביל להסכמי אברהם, ולפי גרסה אחת הייתה אפילו סוג של תנאי, או לכל הפחות צ'ופר לאמירתים על נכונותם להגיע להסכם עם ישראל.

מקורות בכירים ישראלים ואמירתיים מכחישים את הקשר הישיר או את ההתניה אם כי מציינים כי האווירה החדשה והשינוי האסטרטגי אולי נתנו לעסקה עידוד מסוים. בימים אלה שוהה בוושינגטון משלחת אמירתית ביטחונית, והשיחות עוסקות הן בתיאום האסטרטגי מול איראן אבל גם בסוגיה הזו.

לצד הישראלי יש היבטים חיוביים ושליליים. מצד אחד העכרת היחסים בין השתיים, לא טובה לשיתוף הפעולה נגד איראן, שהאמירויות היא ציר אסטרטגי חשוב במיוחד בו, לאור קרבתן לאיראן. מהצד השני, אם תתבטל העסקה, באמירויות יחפשו תחליף לרחפנים, כטב"מים ושאר מוצרים שביקשו לרכוש, והחברות הישראליות הגדולות עשויות להרוויח מכך.

פסגת גיבוש למפרציות

בינתיים, יורש העצר השני מוחמד בן סלמאן, המנהל את העניינים בסעודיה, ערך בשבועיים האחרונים מסע גיבוש במפרץ, שראשיתו בסיורים בכל המדינות ובסיומו כינוס ועידת הפסגה של המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ ה-GCC. הפסגה התאפשרה לאחר ההפשרה וה"סולחה" שהיו בתחילת השנה עם קטאר, ורוב השליטים של המפרציות נכחו בה, או שלחו נציגים בכירים. השורה התחתונה היא הישג משמעותי של בן סלמאן, איחוד שורות נגד איראן מחרחרת המלחמה באזור.

בהצהרת הסיכום של הועידה נאמר בין השאר, כי היא קוראת לאיראן להפסיק לתמוך בטרור ולהפסיק להסית ולעודד שסעים בין עדתיים במדינות המפרץ. בהצהרה, נוסף גינוי ל"המשך תמיכתה של איראן בפעולות טרור וחבלה בממלכת בחריין, המהווה איום חמור על הביטחון והיציבות של מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ והאזור".

בהצהרה ציינו גם את המעצר האחרון של גורמי טרור בבחריין שלהם קשר ישיר עם איראן וברשותם נמצאו נשק וחומרי נפץ שמקורם באיראן. בנוסף, גינו את איראן בשל תמיכתה בטרור החות'י בתימן, בהברחות הנשק לארגוני הטרור באיזור, וב"סכנה שהיא מהווה על תנועת האניות במפרץ, המהווה איום על חופש הניווט והסחר העולמי".

המשמעות היא כי בן סלמאן מביא ליישור קו, ולהבהרה - קודם כל במפרץ ולאיראן אבל גם לעולם הערבי כולו, לישראל ולעולם המערבי: כי החזית האנטי איראנית מאוחדת, וארצות המפרץ הערביות, דורשות כי העולם לא ייכנע לאיראן בווינה ויפעל במקביל גם נגד מדיניות הפצת הטרור שלה.

בצעדיו האחרונים בן סלמאן מראה כי שרד את משבר חשוקג'י, ואין ערעור על מעמדו בסעודיה. כך הצליח גם להעביר ללא מאמץ את התקציב של ארצו לשנה הבאה. היקף התקציב כטריליון ריאל סעודי, כלומר כרבע טריליון דולרים. בתקציב עודף של 90 מיליארד ריאל (כ-23 מיליארד דולר), כשההערכה של משרד האוצר בריאד מסתמכת על מחירי נפט שלכל הפחות יישארו בשער הנוכחי אם לא יעלו עוד.