JP מורגן עקף את הפיקוח הפדרלי על המסחר - ונקנס ב-200 מיליון דולר

שתי רשויות פיקוח פדרליות בארה"ב פרסמו בסוף השבוע כי תאגיד הבנקאות JP מורגן הודה בעבירות מסחר, אחרי שעקף את החוק הפדרלי באמצעות שימוש בפלטפורמות תקשורת מוצפנות כמו וואטסאפ וטלגרם עם הלקוחות שלו

JP מורגן. פעילות אסורה
JP מורגן. פעילות אסורה

JP מורגן, אחד מתאגידי הבנקאות הגדולים בעולם, ישלם קנסות מצטברים בסך של 200 מיליון דולר, שהוטלו עליו על-ידי שתי רשויות רגולטוריות בארה"ב, זאת במסגרת הסכם המסדיר את ההאשמות נגדו, בנוגע לעקיפת הפרוטוקול הפדרלי של תקשורת עם לקוחות. הבנק הואשם במקביל הן על-ידי הרשות האמריקאית לניירות ערך והן על-ידי וועדת הפיקוח למסחר בחוזים עתידיים בשוק הסחורות, שאיפשר שימוש במכשירים פרטיים בתקשורת עם הלקוחות.

הרשות לניירות ערך בארה"ב טענה נגד JP מורגן כי ברוקרים מטעמו, בשלוחת וול סטריט של התאגיד, הורשו להשתמש במכשירים פרטיים, באמצעות פלטפורמות תקשורת מוצפנות כמו וואטסאפ או טלגרם, במהלך פעולות מסחר מול לקוחות. כך הם עקפו את החוקים הפדרליים, הנוגעים לשמירת הרישומים הפיננסיים בעסקאות מסוג זה.

לפי הרשות, הפעילות האסורה של JP מורגן הותירה את הגוף המפקח עיוור לחלוטין ביחס להתכתבויות בין הבנק ללקוחותיו. בעוד ששיחות הטלפון וההודעות שמבוצעות דרך המכשירים הרשמיים של החברה מתועדים ונשמרים - אפליקציות התקשורת המוצפנות, במכשירים הפרטיים של הסוחרים, כמעט בלתי אפשריות לפיקוח ומעקב.

החוק הפדרלי מחייב חברות פיננסיים בשוק לתעד בקפדנות את כל ההודעות האלקטרוניות שלהן, בין הסוחרים ללקוחות, כדי להבטיח פיקוח פדרלי שיוודא כי לא מתבצעות הונאות או עבירות על חוקי ההונאה במסחר בניירות ערך או על חוק ההגבלים העסקיים.

JP מורגן הסכים לשלם קנס של 125 מיליון דולר לרשות ניירות הערך, אחרי שהודה כי בין ינואר 2018 לנובמבר 2020 איפשר לעובדים שלו לפעול דרך מכשירי הטלפון הפרטיים שלהם כדי לשלוח הודעות SMS, הודעות וואטסאפ ומיילים על עסקי החברה. אף המנהלים ובכירי החברה, שאחראים להחלת המגבלות בתוך החברה, פעלו באופן דומה במכשירים הפרטיים שלהם. בנוסף לקנס הכספי, הבנק ישתמש ביעוץ בכל הנוגע למדיניות תקשורת עם לקוחות וישדרג את תוכנות העובדים כך שיבטיחו פעילות תקינה.

השימוש במכשירים פרטיים על-מנת לעקוף את החוקים כבר נחשף בעבר בארה"ב, בשערוריות מסחר שפקדו את וול סטריט בעשור האחרון וכללו מניפולציות ומעשי הונאה בשווקי הריבית ומטבע החוץ. סוחרים ב-JP מורגן, כמו גם בדויטשה בנק ובחברות פיננסיות מקבילות, כבר נקנסו בעבר בשל עבירות כאלה. אף על-פי כן, מתברר כי הפעילות האסורה הזאת נפוצה מאוד ואפילו נעשתה עוד יותר פופולרית במהלך מגפת הקורונה, שכפתה עבודה מרחוק.

במקביל, JP מורגן נקנס גם על-ידי הוועדה למסחר בחוזים עתידיים בשוק הסחורות, בקנס של עוד 75 מיליון דולר, בגלל עבירות דומות הנוגעות לתקשורת לא מתועדת עם לקוחות, כבר משנת 2015.