האם זוכי מדליות באליפויות עולם יזכו לפטור ממס על מענקי הזכייה?

ועדת הכספים החלה לדון בחוק שיזם שר האוצר ליברמן, הפוטר ממס מענקי זכייה במדליות במשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים • בדיון עלתה דרישה מצד חברי הוועדה לכלול תחת הפטור גם זוכי מדליות באליפויות עולם ובאליפויות אירופה

האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ
האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ

האם הצעת החוק הפוטרת ספורטאים אולימפיים ממס על מענקי הזכייה במדליות תכלול גם זוכי מדליות באליפויות עולם ובאליפויות אירופה?

ועדת הכספים של הכנסת החלה לדון בחוק שיזם שר האוצר אביגדור ליברמן, הפוטר ממס מענקי זכייה במדליות במשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים. בדיון עלתה דרישה מצד חברי הוועדה לכלול תחת הפטור גם זוכי מדליות באליפויות עולם, באליפויות אירופה ובמשחקי העולם.

בתום הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, הורה לרשות המסים להכין נוסח חקיקה שיאפשר בחינה של הרחבה שכזו. בנוסף, הוסכם כי גם אם החקיקה תסתיים לאחר תום השנה, ספורטאים שייכללו בגדרה וזכו במדליות בשנה זו, יהיו זכאים להטבה בגין שנת 2021.

המשמעות היא שכל ספורטאי ישראל שזכו כבר בטוקיו במדליות ובמשחקים הפראלימפיים לא יצטרכו לשלם מס על הזכיות.

הצעת החוק שעלתה לדיון קובעת כי במטרה לתמוך בספורטאים המייצגים את ישראל וזוכים להישגים במשחקים האולימפיים או במשחקים הפאראלימפיים, אלה יהיו פטורים ממס הכנסה על מענק המשולם לספורטאי בשל זכייה במקום הראשון, השני השלישי בתחרויות.

במסגרת הדיון מוזגו מספר הצעות חוק פרטיות עם הצעת החוק הממשלתית. ההצעה זכתה לתמיכה גורפת מצד חברי הכנסת. בנוסף קראה הוועדה כאמור לבחון גם את הכללת זוכי המדליות באליפויות אירופה ואליפויות העולם במסגרת ההטבה וכן את זוכי המדליות במשחקי העולם - כ-30 ענפים שאינם מוגדרים כאולימפיים אך הינם ספורט מקצועי לחלוטין, הדורש מהספורטאים מאמץ ומעטפת זהה לאלה הנדרשים מספורטאים אולימפיים, כאשר גם תחרות זו נערכת אחת ל-4 שנים, וגם שם הזכיות של ישראלים הן בודדות, וישנה הכרה מצד המדינה אשר מעניקה להם מחצית מהמענק המוענק לספורטאים אולימפיים.

רשות המסים: אין תקציב להרחבת הפטור לאלופי עולם ואירופה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, פתח את הדיון וציין כי "זהו רגע נדיר בו יש הסכמות בין אופוזיציה לקואליציה. יש פה הצעת חוק ממשלתית והצעות חוק של מספר חברי כנסת, תמימות-דעים".

ח"כ סימון דוידסון ציין בדיון כי "עד לפני מספר חודשים הייתי יו"ר איגוד השחייה, ואני מבין את המצוקה שלהם. עד שהשחיינים לא מגיעים למצטיינים בנוער, הם לא מקבלים שקל, ואין תמיכה. רק כשמגיעים לאליפויות באירופה, מתחילים לעזור להם. מדובר על קריירה של המון שנים, זו לא שנת מס אחת, העול הכלכלי הוא על המשפחה.

"מדינת ישראל בחוק הזה מוקירה את הספורטאים ואת משפתחם, זה יום שמח לכנסת. למרות שמשחקי העולם הם לא אולימפיים, מדובר על המון ענפים שהם אף לא בקטגוריה הזו. בהתאמה, הם מקבלים 50% מהמענק שמקבלים הספורטאים האולימפיים, כך שלא מדובר בהרבה כסף. לפיכך, מן הראוי שנוסיף אותם לרשימה, מה שיחזק את הענף של המשחקים הלא אולימפיים".

ח"כ עופר כסיף ציין כי "יש תת-תקצוב של ספורט נשים באופן קיצוני. כשראיתי את המספרים, הזדעזעתי עד כמה. זה דבר שמצריך מהפכה ממשית. בנוסף, יש מקצועות מסוימים בספורט שאינם מתוקצבים כמעט כלל, ולא ניתן לייצר שם הישגים, למרות שיש ספורטאים ראויים".

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי סיפר כי "איאד שלבי הוא ספורטאי ערבי, חירש, אילם, על כיסא גלגלים שזכה בזהב במשחקים הפאראלימפיים בשחייה. עד לזכייה הוא נסע כל יום עם אבא שלו משפרעם לחיפה להתאמן. הגיבורים הם שקופים ובאים ממקומות פריפריאליים, אני מסכימה עם ח"כ כסיף, יש להשקיע גם בצעירים שיש בהם פוטנציאל ועדיין לא הגיעו להישגים".

ח"כ ולדימיר בליאק ציין בדיון כי הגם שהוא תומך במתן פטור ממס, זו אינה הדרך הנכונה לדעתו לתמוך בספורטאים. "אני איש ספורט, והספורט הוא חלק מהחיים שלי מגיל צעיר. אני שמח שבכנסת הזו התחלנו לדבר על ספורט והגדלנו את תקציב הספורט ב-25%. אולם אני לא חושב שלתת פטורים ממס הכנסה זו הדרך, אני הייתי שמח אם היו מגדילים את המענקים. סוף-סוף עושים פה צעד משמעותי, אז אני אתמוך כמובן".

נציג רשות המסים בדיון, גיא גולדמן, ממונה חקיקה ברשות, ציין כי "כדי לפתור ממס צריך לתקן את הפקודה, הרעיון היה לתת הכרה לתחרויות בהן יש ממד סמלי, בהם רבים בציבור עוקבים ושמחים בזכיות. חברי הוועדה צריכים לקחת זאת בחשבון ככל שהם מעוניינים להרחיב את החוק. לגבי אליפויות עולם ואליפויות אירופה - אין לנו עדיין הערכה תקציבית, קיבלנו רעיונות להרחבות, דובר גם על אילת. אנחנו מבינים שזה לא מאות מיליונים. אין לנו התנגדות, הצגתי רק את הרקע לנוסח הממשלתי".

בתום הדיון כאמור קרא יו"ר הוועדה לרשות המסים לגבש חקיקה הכוללת את דרישות הוועדה, שתאפשר את בחינת הרחבת החקיקה המוצעת. לדבריו, "בסוף משרד הספורט מתקצב את הספורטאים האלה, נראה מה מופיע שם וכך נקבע מה נכנס לחוק. לדיון הבא שאני מקווה שיקרה השבוע, כדי שנספיק להניח את החוק בהקדם לקריאה השנייה והשלישית במליאה, אני מבקש נוסח שיכלול גם את אלופי עולם ואלופי אירופה וכן את אלופי איילת, בוא נראה מה המשמעויות".