מי ישמור על התחרות? המועמדים שסירבו ואלה שעדיין במירוץ

ועדת האיתור במשרד הכלכלה תגיש בשבוע הבא לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי את 14 המועמדים המומלצים שלה לתפקיד יו"ר רשות התחרות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

תמו החיפושים: בשבוע הבא תגיש ועדת האיתור במשרד הכלכלה לשרה אורנה ברביבאי את המועמדים המומלצים שלה לתפקיד יו"ר רשות התחרות. לאחר הליך איתור וראיון מועמדים בן כחודשיים, תבחן בשבוע הקרוב הוועדה, בראשות מנכ"ל המשרד ד"ר רון מלכא, את 14 המועמדים הסופיים ותגיש המלצותיה לשרה. התפקיד אמנם התפנה כבר בחודש מאי האחרון כאשר מיכל הלפרין עזבה, והוועדה הוקמה בחודש אוגוסט אולם היא החלה לפעול רק בחודש אוקטובר.

לצד המועמדים שהגישו עצמם לתפקיד, פנו אנשי הוועדה באופן יזום לאישים נוספים כדי שיגישו מועמדותם, כך בין היתר מספר יו"ר הוועדה מלכא כי "פנינו לבתי המשפט לשופטת תמר בזק אך היא סרבה בשל העיתוי. יצאנו גם מגבולות הארץ, פניתי לאורי שוורץ שמכהן כראש חטיבת התחרות ב-OECD כי חשבנו שהוא ראוי והגענו גם לארה"ב - לפרופ' ברק אורבך באוניברסיטת אריזונה, פרופ' חוקר בתחום ההגבלים העסקיים". השמות שמלכא מונה בשיחה אמנם סירבו לתפקיד, אך מספקים הצצה להליך איתור המועמד שהושקעה בו מחשבה רבה.

בין המועמדים הידועים לתפקיד גם ממלאת-מקום יו"ר רשות התחרות מיכל כהן וכן בכירים נוספים ברשות, אולם בוועדה סירבו לאשר מי מהם הגיע לישורת האחרונה. "יש בוועדה אנשים שמבינים את החשיבות והקריטיות של התפקיד. ניסינו לעבור גם מהר אבל גם לעשות את זה יסודי ונכון, כי מדובר במינוי לתפקיד עצמאי לחמש שנים", אומר מלכא.

הוועדה קיימה סך הכל חמש פגישות רשמיות בנות חצי יום עד יום שלם כדי לאתר את המועמדים, לראיין אותם ובסופו של דבר לדון במועמדויות שהוגשו. בעוד ועדות איתור מגיעות בדרך כלל בקו הסיום לראיון של בין שישה לעשרה מועמדים, הפעם נבחנו 14 מועמדים.

הרשות נמצאת בנקודה קריטית 

רשות התחרות נמצאת בנקודת ציון קריטית נוכח הדיווחים הרבים על התייקרויות במשק, גם הבוקר התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא.

ממלאת-מקום הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, אמרה בדיון כי החברות חוששות לפגוש ברשות התחרות. עם זאת היא הודתה כי העבודה היא עוד רבה, והוסיפה: "אנחנו עובדים בימים האלה על תיקים רבים נוספים ולא על כולם אפשר לפרט, בוודאי לא תיקים שבאכיפה פלילית. אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי, בודקים את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו. הדברים מתפתחים עם הזמן. אני שומעת את הביקורת הרבה שנמתחת על הרשות והיא במידה רבה עושה עוול. מדובר בעובדים מהטובים בתחומם שקמים כל בוקר ורואים את הצרכן לנגד עיניהם ובאים לרשות לעשות את תפקידם. אין לנו פתרונות קסם".

יו"ר הוועדה מיכאל ביטון מתח ביקורת על הרשות ואמר: "ביקשתם ב-2018 סמכויות להכריז מונופולים וקיבלתם, אבל עד היום לא הוכרז אף מונופול מאז השינוי הזה. לפי המסמך שלכם יש רק 50 מונופולים, אז לא להסיט את העניין לעובדים. הוועדה יודעת לדאוג לעובדים ולכבד אותם".

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר: "בעוד חצי שנה נזמן את הממונה הקבוע, שיציג לנו תוצאות ומעשים - כמה חקירות, כמה עיצומים. היינו קשוחים עם ממלאת-מקום, חלק מזה בגלל העבר, אבל כשמקשיבים לדברים שלך מרגישים רוח חדשה מנשבת ברשות התחרות.

"אנחנו לא רוצים סימני נפט, אנחנו רוצים זרימה של אנרגיה מתחדשת של רשות התחרות שתיתן תשובות לשאלות קשות. איך זה שהיא באה לכנסת לפני 4 שנים, ביקשה סמכויות מוגדלות ואיך עברו השנים ולא הוכרז מונופול מאז ולא ניתנו קנסות גדולים. אנחנו מצפים לנחישות במעשים. נזמן את מנכ"ל משרד הכלכלה והשרה, שיציגו לנו את התוכנית שלהם להגברת תחרות והורדת יוקר מחייה. אם תביאו תיקוני חקיקה נגבה אתכם וניתן עדיפות לכך. אני מתפלא על האוצר שלא מתקצב אתכם כראוי ומצפה שהחשיפות הבאות יבואו מרשות התחרות".