גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה סביב ההתבטאות של עבאס: הוא לא הח"כ הערבי הראשון שאמר ש"מדינת ישראל יהודית"

מנסור עבאס הטיל השבוע פצצה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית וככה היא תישאר" ● ח"כים מהרשימה המשותפת מיהרו לתקוף אך גם הם התבטאו כך בעבר ● וגם: בכירים לשעבר חלוקים איך צריך לפעול מול איראן

אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"ישראל היא מדינה יהודית, זו עובדה. הקימו אותה ציונים, והתפקיד שלנו כחברי כנסת ערבים זה לדאוג לזכויותיהם של אזרחי ישראל הערבים ולהביא לשוויון כפי שכתוב במגילת העצמאות". מזהים את הדובר? אז זהו, שלא מדובר במנסור עבאס.

את הדברים אמר לי לפני כמה חודשים חבר הכנסת איימן עודה, בשיחה נעימה על הרבה כוסות קפה במשרדי חד"ש בתל אביב. בראיון הוא גם זרק את מה שאז נחשב פצצה פוליטית - מוכנות של הרשימה המשותפת בראשותו לתמוך בקואליציה של בני גנץ לשם הפלת נתניהו.

אלא שהשבוע, לאחר התבטאותו של מנסור עבאס, עודה נשמע קצת אחרת. יו"ר רע"ם טען בוועידת ישראל של גלובס כי מדינת ישראל תשאר מדינה יהודית. עודה, בתגובה, צייץ בטוויטר - "לא יעזור חוק הלאום ולא מנסור עבאס. אנחנו לא נתינים, אנחנו בני המולדת הזו, אזרחים בזכות, ונמשיך לפעול כדי שהמדינה תהיה שוויונית ודמוקרטית. נתינים מקבלים תכתיבים ואזרחים משפיעים על המדינה בה הם חיים. שאלת זהות המדינה צריכה לעניין כל אזרח - ערבי או יהודי - שאכפת לו משלום ודמוקרטיה".

למרות זאת, בהודעת הדוברות שהפנתה לציוץ, לא דובר כלל על עצם האמירה בדבר היות ישראל מדינה יהודית, ולא בכדי. עודה, טיבי שתקף בוועידה, ואפילו חברי בל"ד, מודעים ויודעים כי אמירותיו של עבאס מתארות את המציאות בדיוק כפי שגם הם רואים אותה. אלא שהם מצאו בכך הזדמנות מעולה לתקוף את רע"מ, שמאיימת על הבכורה של המשותפת בחברה הערבית.

מנצלים הזדמנות לתקוף: טיבי בוועידה ועודה בטוויטר


רע"מ מתאמצת להמחיש את הישגי המפלגה

גם ברע"מ עצמה קיבלו את דברי עבאס בביקורת - לא כי הם חושבים אחרת אלא כי יש המעדיפים שעבאס לא יקשה על מצבה המורכב של המפלגה בתוך הקואליציה. כך גם אפשר להסביר את הצבעתם ביום רביעי בעד הצעת החוק של הרשימה המשותפת לעצירת הבנייה בהתנחלויות, שמוגדרות בהצעה כפשע מלחמה.

עבאס מצידו לא מופתע מהתגובות ואומר לגלובס שיש חשיבות לשיח. "מבחינתי חשוב מאד שהציבור שלנו יהיה על המגרש. בעקבות השיח מתחילים להבין שהחיים מורכבים ואינם שחור ולבן. אתה לא מקבל רק את מה שאתה רוצה, והפשרות הן חלק מהעניין. מה שהכי חשוב מבחינתי הוא הכיוון שאליו אנחנו מובילים, של מיצוי השפעתנו ומעמדנו בפוליטיקה למען קידומה של החברה הערבית - מציאת פתרונות ושילובה בחיי הכלכלה התעסוקה".

יובל דיסקין / צילום: איל יצהר

בסביבת עבאס מעריכים כי הגל הזה יחלוף. לטענתם, מדובר בצביעות של חברי הרשימה המשותפת. "הם לא יודעים שזו מדינה יהודית? אם כך, למה הם נשבעים אמונים למדינת ישראל ולחוקיה בכל תחילת קדנציה? זו הרי משמעות השבועה שלהם.

"המאבק האמיתי הוא לא להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה - סיסמה שאין מאחוריה כלום. המאבק שלנו מבוסס על פוליטיקה ריאלית ולא על סיסמאות. ההישגים של הכניסה לקואליציה מוכיחים את זה כל יום".

עבאס עצמו קיבל מחד ביקורת פנימית מראשי הקואליציה על התנהלות חברי מפלגתו, אבל מאידך גם הרבה פירגון ותמיכה. שר האוצר ליברמן אמר עליו כי הוא איש אמיץ ושר השיכון אלקין ציין כי הוא ראוי להערכה. התמיכה מגיעה דווקא ממפלגות הימין בקואליציה, ולא יהיה זה מופרך לצפות שגם בימינה יתייחסו לכך - אם כי המצב מורכב בגלל תמיכת רע"מ בהצעה נגד ההתנחלויות.

במשותפת, כמובן, בונים על הפרשה שתסייע לעצור את הגידול בתמיכה ברע"מ, תוך שהם מנסים לגמד את ההישגים שלה. ח"כ טיבי טען השבוע בראיון איתי בuועידת גלובס כי תכנית החומש לא הגיעה בגלל רע"מ, אלא בזכות פעילות המשותפת. נו שוין.
רע"מ דורשת מהקואליציה שתסייע להראות את הישגיה ועניין חוק החשמל הפך ליותר ויותר משמעותי בשל אירועי השבוע האחרון. בקיצור, התגובות להתבטאות עבאס לא מאיימות על הקואליציה, הקושי בהמחשת הישגי המפלגה - בהחלט כן.

פערי התפיסות על הגרעין האיראני

בצה"ל ובמערכת הביטחון משוכנעים כי לישראל יש את היכולת לעצור את תכנית הגרעין של איראן. מפקד חיל האוויר הנכנס, האלוף תומר בר, אמר בראיון ליוסי יהושוע ב’ידיעות אחרונות’, כי יש לחיל את יכולת התקיפה והעמידה במשימה. בכירים אחרים מתייחסים גם ליכולות בעוד תחומים כמו סייבר ופגיעות באמצעות ארגונים מתנגדי משטר, ולזה מצטרפת הצלע השלישית שכוללת את מצב הכלכלה האירנית השרויה במשבר קשה וחריף.

מנגד, ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שהתנגד לתקיפה באיראן לפני עשור, מתנגד לכך גם כעת. בכנס גלובס השבוע הוא התמקד בתמונת המצב הנוכחית והזהיר כי "אחרי אפגניסטן, העולם לא שש להיכנס לעוד עימות צבאי. זה משאיר אותנו לבד מול האיראנים מבחינה צבאית - אנחנו לבד, שלא יהיו אשליות".

דיסקין היה מאלה שקראו לקבל את הסכם הגרעין והתנגד ללחץ על ארה"ב לצאת ממנו. הוא לא התרשם מהעדויות כי איראן הפרה את ההסכם וקידמה את תכנית הגרעין. ובעיקר, דיסקין תוהה אם יש בכלל לישראל יכולת לתקוף תקיפה יעילה באיראן. "האם אנחנו מסוגלים לפגוע דרמטית ביכולות הגרעין של איראן? מה יהיו ההשלכות? האם יש לנו מנהיגות במדינה שיודעת להכניס ולהוציא אותנו ממשבר כזה? אני לא חושב שהממשלה הזו מספיק חזקה מבחינה מנהיגותית כדי להכניס ולהוציא אותנו ממשבר כזה".

נגל: "תקיפה חייבת להיות על השולחן"

לעומת דיסקין, תא"ל במיל’ יעקב נגל, ראש המל"ל לשעבר, סבור כי אפשרות התקיפה חייבת להיות בולטת על השולחן וכי ישראל צריכה להראות לאיראן כי האיום נגדה קיים ומוחשי.

נגל מגלה בראיון לגלובס כי בניגוד לדיווחים ולדעה המקובלת, מעולם לא נותקו המגעים בין ישראל לארצות הברית במהלך הדיונים על ההסכם הקודם עם איראן, וכי כמה מהתנאים שהוכנסו בו - ישראל ניסחה.

בנוסף, נגל מזהיר מפני משא ומתן חשאי בין ארצות הברית לאיראן כפי שהיה אז, בין רוברט מאלי, יועצו הבכיר של אובמה, לבכירים איראנים. אותו מו"מ הביא להסכם מאחורי גבה של ישראל.

ואם נתקוף מה יהיו ההשלכות? נגל,בניגוד לדיסקין, סבור שאנחנו לא לבד. "איראן תהסס מאוד לפני יציאה למתקפת נגד, בגלל מצבה הכלכלי הקשה. בהיבט המדיני-דיפלומטי אני מעריך כי האמריקנים עשויים לבקר תקיפה ישראלית, אבל יחרקו שיניים ויתנו לנו את הסיוע שיידרש, כולל טילי טמיר למערכת כיפת ברזל".

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?