מכונית קטנה גדולה. למרות ממדיה הצנועים הפולו החדשה מצדיקה את המחיר

למרות ממדיה הצנועים, הפולו החדשה מרגישה בטוחה בנסיעה מהירה ועונה על הצרכים המשפחתיים • איכות הייצור ומערכות הבטיחות מצדיקות את המחיר

פולקסווגן פולו 2022 / צילום: יח''צ
פולקסווגן פולו 2022 / צילום: יח''צ

ישראל סובלת כיום ממצוקת חנייה שאינה נופלת בחומרתה ממצוקת הפקקים. במלחמת ההישרדות הזו כל סנטימטר באורך הרכב יכול להיות ההבדל בין הגעה ליעד לבין הקפות אין סופיות או פשיטת רגל בחניונים. ולמרות זאת, נתוני המכירות מלמדים שהקהל הישראלי מעדיף מכוניות יותר ויותר גדולות.

לא ערכנו מחקר מדויק אך לא נופתע אם האורך הממוצע של כלי הרכב החדשים שנרכשים בישראל, צמח בעשור החולף בכחצי מטר. ההיצע מתאים את עצמו לביקוש ומי שיחפש כיום "מכונית חנייה" שאורכה 4 מטרים או פחות, ולא מרגישה כמו פשרה זולה לציי השכרה, ימצא בשוק רק קומץ מועמדות.

למרבה המזל, בקהל העירוני של אירופה עדיין יש ביקוש ער לקומפקטיות איכותיות, ולא מעט יצרנים ממשיכים להשקיע בפיתוח שלהן. אחת מהן היא פולקסווגן פולו, שנחתה אצלנו באוקטובר לאחר עדכון.

במבט ראשון המכונית נראית כמו דגם מוקטן במעט של הגולף החדשה. הפולו חולקת עם אחותה הגדולה את אותו מערך פנסי LED בחזית, את אותו פגוש קדמי עם גריל רוחבי, ואת אותן פנסי זנב. שתי המכונית גם די דומות זו לזו בגובהן וברוחבן אך הפולו קצרה בכמעט 30 סנטימטרים, מה שמאפשר להשחיל אותה בקלילות למקומות חניה עירוניים "אבודים". למרות שהעיצוב הכולל בוגר ושמרני גילינו שהוא מצליח למשוך ברחוב את תשומת הלב של קהל צעיר ושוחר ביצועים.

גם עיצוב הפנים שואב את השראתו מהגולף החדשה עם לוח מחוונים דיגיטלי עדכני, שלצידו מסך מולטימדיה גדול ברזולוציה גבוהה, הגה טיפוסי לפולקסווגן ודיפונים, שעוטפים את הנהג והנוסעים בקווים סולידיים, תכליתיים ונטולי הומור. למרבה המזל, הפולו לא שיכפלה את הנדסת האנוש של אחיותיה הגדולות והיא עדיין מצוידת במוט הילוכים "אמיתי", במקום מתג קפיצי זעיר, ובמתגים פיזיים לבקרה על מערכת האקלים והקול. חבל רק שאין מתג פיזי לביטול מהיר של חלק ממערכות הסיוע האקטיביות לנהיגה.

 
  

מרשימה באיכות, מפתיעה במהירות

כפי שניתן לצפות מפולקסווגן, איכות הייצור והחומרים מרשימה: לא מעט דיפונים רכים, דלתות כבדות שנסגרות בצליל "גרמני" בידוד רעשים טוב וטקסטורות נעימות של המתגים והמנופים. האבזור התקני בכל הגרסאות די מקיף, ביחס למכוניות מהקטגוריה, וכולל מערך מרשים של מערכות נהיגה סמי-אוטונומיות שעד לא מכבר היה אופייני למכוניות גדולות ויקרות.

הגרסה המאובזרת בה נסענו גם הציעה גג שמש חשמלי, התנעה ללא מפתח וחישוקי 16 אינץ’ אבל בדרגת המחיר שלה היינו מצפים לקבל ריפוד מושבים פחות בסיסי ומנופי תפעול לכוונון המושב שמרגישים יותר ידידותיים.

התחושה בתא אוורירית ומרווחת, תודות למשטחי השמשות הגדולים, והמרחב מלפנים מתאים גם לגבוהים. מאחור, שני מבוגרים ייהנו ממרחב כתפיים וראש סביר, אך בסיס גלגלים באורך צנוע של 2.55 מ’ בלבד ייאלץ מבוגרים ארוכי רגליים לסגל תנוחה לא הכי נוחה בנסיעות ארוכות. תא המטען מציע נפח מכובד יחסית לקטגוריה עם כ-355 ליטר, לא רחוק מהגולף. בסה"כ הרכב ימלא ללא קושי שימושים משפחתיים שאופייניים למכוניות גדולות יותר.

בחרטום ממוקמת מערכת ההנעה הפופולרית של קבוצת פולקסווגן, שמשלבת מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. את המערכת הזו פגשנו בדגמים רבים, כולל משפחתיות גדולות, והיא מצטיינת בפולו הקטנה, ששוקלת כ-1.1 טון בלבד.

שלושת הצילינדרים משמיעים את הטרטור המוכר בהתנעת בוקר קרה תחת עומס, התגובה הראשונית ללחיצה מרגישה די עצלה והמנוע לא שמח במיוחד לטפס לסל"ד גבוה. אבל לחיצה קצת יותר נמרצת או בחירה במצב התכנות הספורטיבי מכניסים את המנוע ואת תיבת ההילוכים למצב רוח נמרץ ודוחפים את הרכב בקצב מכובד בהחלט בעליות ארוכות או בעקיפות חיוניות.

על הכביש המהיר צליל המנוע נרגע והמכונית משייטת בשלווה למרחקים ארוכים ומעפילה ללא מאמץ מובחן למהירויות, שלעיתים הפתיעו אותנו. כפי שניתן לצפות ממנוע קטן במכונית קלה צריכת הדלק מצוינת ואין בעיה להגיע ל-17 ק"מ לליטר גם בנסיעה די נמרצת בתנאים ישראלים.

קלה ונוחה אבל יקרה לקבוצתה

אחת התכונות המוכרות של מכוניות גרמניות קטנות, ובמיוחד של פולקסווגן, היא תחושה דינמית של "מכונית קטנה גדולה", והפולו לגמרי שומרת על המורשת.
למרות ממדיה הצנועים היא הרגישה נטועה היטב על כבישים מהירים בתנאים החורפיים בהם נהגנו, ונצמדה במדויק לקו הפנייה הנכון על כבישים מתפתלים וצרים. בקיצור, מכונית קלה ונמרצת, שנוטעת בנהג ביטחון רב.

הפגם היחיד בתמונה הוא שכדי ליהנות מהפוטנציאל צריך לנבור בשלושה תפריטים כדי לנתק את מערכת "הסיוע להיגוי", שהיא אחת האגרסיביות והטורדניות בהם נתקלנו. למרות הצמיגים הרחבים יחסית והמתלים ההדוקים, נוחות הנסיעה היא אחת הטובות בפלח, וכדי להוציא את הנוסעים משלוותם צריך לפגוש בורות גדולים או פסי הרעדה מרושעים במיוחד.

המחיר של פולו 1 ליטר התחלתית עם 95 כ"ס מתחיל בכ-117 אלף שקלים ונוסק עד כ-130 אלף שקל בגרסת ה-110 כ"ס המאובזרת. מי ששוקל כדאיות קנייה של רכב במונחים של "שקל למטר" ימצא בפלח הזה לא מעט אופציות זולות יותר, שחלקן מרווחות יותר. אבל מי שמחפש פתרון תחבורה רב-תכליתי למלחמת החנייה העירונית - שלא מקריב את השימושיות וההנאה מהנהיגה, ומרגיש על הכביש גדול מכפי שהוא באמת - צריך להציב את הפולו במקום גבוה ברשימת האופציות שלו. 

חלק מהמתחרות

אופל קורסה 1.2

במחיר שנע בין 110 ל-119 אלף שקל מציעה הקטנה של אופל עיצוב צעיר ועדכני וממדים חיצוניים דומים לאלה של הפולו, למעט תא מטען, שמסתפק ב-309 ליטר.

אופל קורסה 1.2 / צילום: יח''צ
 אופל קורסה 1.2 / צילום: יח''צ

תא הנוסעים בנוי היטב ומאובזר בגרסאות הבכירות, והמנוע הוא 1.2 ליטר טורבו, שמייצר 130 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומאיץ ל-100 ב-9.9 שניות.

יונדאי I20

הנציגה הקוריאנית בפלח הסופר מיני עולה 110 אלף שקלים בגרסה הבכירה ומצוידת בעיצוב נמרץ ובמנוע טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ ל-100 ב-11.4 שניות.

יונדאי I20 / צילום: יח''צ
 יונדאי I20 / צילום: יח''צ

תא הנוסעים מרווח תודות לבסיס גלגלים של 2.58 מ', א המטען מכובד והאבזור בגרסה הבכירה עשיר.

רנו קליאו S

115 אלף שקל עולה גרסת ה-S הבכירה של רנו קליאו החדשה. הממדים דומים לפולו, בסיס הגלגלים ארוך ב-4 סנטימטרים ותא המטען הוא הגדול בפלח.

רנו קליאו S / צילום: יח''צ
 רנו קליאו S / צילום: יח''צ

העיצוב החיצוני צעיר ובעל נוכחות ועיצוב הפנים שופע אלקטרוניקה. מנוע 1.3 ליטר טורבו מייצר 131 כ"ס משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9 שניות.