גליקמן: "אמרו לי לבקש בהתחלה עזרה ממשלתית. ראינו מה קרה עם אל על"

מנכ"ל צים מסביר את הגורמים שהביאו לשינוי החברה על גבי משבר הקורונה, בו היא הגדילה את פעילות השילוח וממשיכה ברכישה של אניות

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'

אחרי שניצלה את משבר הקורונה להצטיידות במזומנים ובאניות לטווח ארוך, ואחרי שנות שפל קשות, לא רק שצים הצליחה להתייצב אלא הפכה לסיפור הצלחה על רקע הגדלת היקפי התובלה הימית, ובעיקר הזינוק במחירי ההובלה במכולות. אלי גליקמן, מנכ"ל החברה שנסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-5.9 מיליארד דולר, תיאר הערב בכנס של מכון אלי הורוביץ' בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב אילו גורמים הפכו את צים לסיפור ההצלחה בתקופה האחרונה.

"כשהתחילה הקורונה, היה לנו צי של כ-90 אניות והתחלנו לצמצם הוצאות, תוך הקטנת הצי לכ-50 אניות. אמרו לי בבורד: 'לך תבקש עזרה ממשלתית'. כיוון שאני בוגר חברת חשמל אני יודע מה זה עזרה ממשלתית, עד שתקבל דולר או שקל את הקישקעס יוציאו לך, תראו מה קורה באל על. אבל שש מתוך עשר חברות הספנות הגדולות בעולם קיבלו עזרה בחודשים הראשונים של הקורונה, ואני אמרתי, ראשית לא הולכים לממשלה, שנית לא מפטרים אף עובד בצים ואף עובד לא יוצא לחל"ת, בכל העולם ולא רק בארץ".

גליקמן הוסיף כי "בכל שבוע הבורד עשה ישיבה לבחינת הסטטוס. בשלב מסוים הרגשתי שחוסר הייצור בסין פתאום התחיל לקבל תפנית של עודף ביקוש במדינות במערב וארה"ב. החלטנו לחכור אניות ולגדול. הייתה לנו נושאת מכוניות אחת, היום יש לנו כעשר כאלו, היום לצים יש מעל 115 אניות, גדלנו יחד עם הקורונה ואנו ממשיכים לגדול". במהלך חודש אוקטובר רכשה צים שבע אניות מיד שנייה בערך כולל של כ-320 מיליון דולר.

"אחד הדברים המשמעותיים ביותר שעשינו היה לאחר פגישה עם סמנכ"ל של אחת החברות הגלובליות הגדולות בעולם שהסביר לי שהוצאות שילוח האוויר גדלו משמעותית. אמרתי לו כמה זמן לוקח לך להעביר מוצר מדרום סין ללוס אנג'לס, הוא אמר לי כשישה ימים. שאלתי אם אנו נעשה זאת תוך שניים עשר יום ונוריד לך את המחיר, זה יעניין אותך? הוא אמר שכן. סיכמתי איתו, בלי חישובים, שנוריד לו את המחיר ב-80%, אנחנו מרוויחים פי כמה מהקו הרגיל, ופתחנו קו ראשון משנזן ללוס אנג'לס ב-11-12 יום.

"שתי חברות ספנות שרצו איתנו שיתוף פעולה, ובגלל שרציתי להיות פייר ביקשתי שנהיה שותפים, הם אמרו שיצאתי מדעתי. שנה אחרי פתיחת הקווים האלה כל חברות הספנות בעולם פתחו קווים כאלה, ולכן העומס שנרשם מול חופי לוס האנג'לס. אבל מה החברות הללו לא ידעו, האחד, שסגרנו חוזה טוב יותר שבו האניה מגיעה היא לא מחכה בתור, ושנית מהאניה יורד מהקונטיינר אל הסמיטרלייר החוצה מהנמל, לקחנו 2,900 עגלות של הסמיטרליירים ואין עגלות כאלה בלוס אנג'לס כך שגם למתחרים הגדולים יש בעיה להתחרות איתנו. לאחר מכן פתחנו עוד קו מסין לאוסטלליה וכן הלאה ובסופו של דבר זה חלק מהשינוי שעשינו", אמר גליקמן.

"חברה מצליחה לא יכולה ללא טיפול בצד ההוצאות. אחד הדברים שסייע לנו להצליח הוא השליטה בתחום ההוצאות. חברה שמוטה תשלום לטרמינלים בעולם, מיליארד דולר בשנה על דלק, רכבות בעולם - מדובר בסכומים אדירים. איך עושים את השינוי? אנחנו חושבים על העתיד ויש חבילה של מנועי צמיחה, כי גם כאשר השוק ישתנה, וזה שאלה של זמן, נוכל לגרום לכך שהחברה תהיה מובילה ולא תחזור עשר שנים אחורה", אמר גליקמן.

יאיר סרוסי, יו"ר מכון הורוביץ', אמר: "אנחנו בתקופה של שיבושים ותנודתיות בשווקים, שיכולים גם להוות הזדמנויות גדולות. הקורונה יצרה שיבושים בשרשרת האספקה העולמית והדבר הביא לתור הזהב של הספנות והזדמנות לחברות יצירתיות וגמישות ליצור קוים חליפיים ולצמוח במהירות. צים 'ניצלה' את 2021 להצטייד במזומנים ובאניות לטווח ארוך, וכך לייצב את החברה לאחר שנות שפל קשות.

"העולם עבר קפיצת מדרגה בשימוש בטכנולוגיה למתן שירותים מרחוק אך נדרשות בסוף החברות הוותיקות שמבצעות את הייצור ושירותי השינוע. חברות כמו אמדוקס וצים הן דוגמאות לחברות שלהן מכירות במיליארדי דולרים ומערכות תפעול גדולות. השילוב בין טכנולוגיה לתפעול מאפשרת שיפור ביעילות וברווחיות ולכן בשווקים תנודתיים כפי שצפויים לנו בשנה הקרובה יש לחברות כאלו יתרון במודל העסקי. הכלכלה תושפע בעיקר ממהלכים פוליטיים של המעצמות הגדולות : סין, ארה"ב, רוסיה. הדירקטוריונים יעסקו בשנה הקרובה יותר מתמיד במשבר האקלים, ב-ESG והגנת סייבר. המשקיעים יחפשו יציבות וצמיחה מתונה".

תמר רפפורט-דגים, ה-COO וה-CFO של אמדוקס העולמית, התייחסה ליצירת ערך משמעותי עבור האקו-סיסטם של חברה גדולה ומתפתחת בהרצאתה 360 Value Creation at Scale.

לדבריה, "חדשנות עוזרת לנו בפיתוח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים למאות לקוחות ברחבי העולם, בגיוס עובדים שמתפתחים איתנו לאורך שנים, שותפים שצועדים איתנו, וקשר הדוק עם הקהילות בהן אנחנו פועלים. אמדוקס מסייעת לארגונים שאחראים על בניית העתיד שלנו, כך שהוא יהיה Amazing. פורטפוליו המוצרים והשירותים מובילי השוק שלנו, מאפשר ללקוחותינו למצות את פוטנציאל החדשנות הטמון בהם. זאת תוך העצמת חווית התקשורת והמדיה של הדור הבא, אותה הם מעניקים ללקוחות קצה ולארגונים גדולים ברחבי העולם".