אמזון הגיעה להסדר פדרלי שמקל על עובדיה להתאגד

ההסכם הוא אחד ההסכמים הגדולים מסוגו שהושג ע"י הרשות הפדרלית הממונה על יחסי העבודה בארה"ב

עובדי אמזון בסטטן איילנד מפגינים בטיימס סקוור בדרישה לזכויות התאגדות / צילום: Reuters, Ahmed Gaber
עובדי אמזון בסטטן איילנד מפגינים בטיימס סקוור בדרישה לזכויות התאגדות / צילום: Reuters, Ahmed Gaber

אמזון הגיעה להסדר עם הרשות הפדרלית הממונה על יחסי העבודה בארה"ב (NLRB) שיקל על עובדיה להתאגד בעבודה, צעד שהחברה נוקטת במקביל לכך שעובדים באזורים מסוימים ממשיכים לדחוף להתאגדות.

במסגרת ההסכם, שאושר על ידי שני הצדדים ביום רביעי, תודיע אמזון לעובדי מחסן לשעבר ובהווה על זכותם להתאגד בבניינים שלה דרך דואר אלקטרוני ואמצעי תקשורת פנימיים אחרים. ההסדר גם מרשה ל-NLRB לגרום לחברה לשאת באחריות במקרה שהיא מפרה את תוכנו, כך נמסר מחבר יחסי העבודה, שהוא סוכנות של הממשלה הפדרלית.

דוברת של אמזון סירבה להגיב על פרטי ההסדר. החברה אמרה בעבר שהיא מכירה בזכות עובדיה להתאגד אבל מאמינה שזה לא נחוץ בגלל השכר וההטבות שהיא נותנת להם.

"ההסדר הזה מספק מחויבות חיונית מצד אמזון למיליוני עובדים ברחבי ארה"ב שהיא לא תתערב בזכותם לפעול באופן קיבוצי לשיפור מקום העבודה על יצירת איגוד או נקיטת פעולה אחרת באופן קיבוצי", אמרה ג'ניפר אברוצו, יועצת כללית ב-NLRB. כל החברות חייבות לציית לחוק יחסי העבודה הלאומי, ללא קשר לגודלן, אמרה.

ההסכם משמעותי בגלל גודלה של אמזון ובגלל שהחברה הסכימה להסיר חוק שהגביל עד כמה עובדים יכולים לתקשר אלה עם אלה במתקנים שלה מחוץ לשעות העבודה, כך אמרה ריזה ל' ליברוויץ, פרופסורית ליחסי עבודה וחוקי התעסוקה באוניברסיטת קורנל. החוק הזה הקשה על מאמצי ההתארגנות של העובדים, אמרה.

"זה יכול לתת דחיפה ענקית להתארגנות באמזון אצל מעסיקים גדולים אחרים בארה"ב", היא הוסיפה.

הסדר ה-NLRB הוא אחד מכמה צעדים שממשל ביידן נקט כדי להראות את תמיכתו בתנועת העבודה בארה"ב. הנשיא חזר על עמדותיו התומכות באיגודים לפני כמה שבועות באירוע לקידום חבילת התשתיות שלו בעלות טריליון דולר, ובעבר ביטא תמיכה בעובדי אמזון שביקשו להתאגד.

עדיין, לא ברורה המידה בה ההסדר יביא מומנטום לקמפיינים של התארגנות שקורים בכמה תחומים בחברה, שהיא המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב אחרי וולמארט. יותר מ-70% מעובדי המחסן של אמזון בבסמר, אלבמה שהצביעו בבחירות לאיגוד מוקדם יותר השנה החליטו לא להתאגד, והפער הזה מדגים את האתגר מולו יעמדו עובדי אמזון ברמה לאומית, כך אומרים מומחי תעסוקה.

הבחירות צפויות להיערך שוב לאחר שפקיד תעסוקה פדרלי בכיר קבע בנובמבר שאמזון הפרה את כללי ההעסקה בהצבעה הראשונה בגלל שהתקינה תיבת דואר מחוץ למחסן באלבמה. אמזון הכחישה שפעלה לא כשורה ואמרה שהניצחון בפער גדול של העובדים שלא רצו להתאגד מוכיח שנהלי ההעסקה שלה טובים.

החברה מעסיקה כמיליון עובדים בארה"ב ואיגודים כמו איגוד חנויות הכלבו, הקמעונאות והמסחר (RWDSU) והאחווה הבינלאומית של חברי קבוצות עובדים על קמפיינים לארגן את עובדי אמזון בחלקים שונים של המדינה. ה-RWDSU עומד מאחורי היוזמה באלבמה, ובאחווה הבינלאומית של חברי קבוצות העבירו החלטה שנועדה לעזור לעובדי אמזון להגיע לחוזה העסקה קיבוצי.

שיעור פציעות גבוה מהממוצע הארצי

ביום רביעי, איגוד עובדי אמזון, קבוצה עצמאית המייצגת את העובדים במחוז סטטן איילנד של העיר ניו יורק, הגישו עצומה נוספת לבחירות לאיגוד. הקבוצה הזו, המורכבת מעובדי מחסן כיום ובעבר בחברה מניו יורק ואינה קשורה לאף אחד מאיגודי העובדים הלאומיים הגדולים, הסירה את הבקשה הראשונה שלה לערוך בחירות בחודש שעבר לאחר שלא הצליחה להשיג מספיק תמיכה בקרב העובדים ליוזמה הזו.

בארגון עובדי אמזון אמרו שרוצים להעלות את השכר, ליצור תנאי עבודה בטוחים יותר ולהגדיל את החופשות בתשלום, את ההפסקות ואת האפשרויות לימי מחלה.

עובדי אמזון במתקנים אחרים גם הם ביקשו שיפורים הקשורים לבטיחות, זמן חופשה ודרישות החברה לגבי הפריון שלהם בעבודה. בחברה נרשם שיעור פציעות גבוה מהממוצע הארצי, על פי נתונים פדרליים.

אמזון, שבמהלך המגפה העסיקה עוד ועוד עובדים, העלתה את השכר שוב ושוב השנה וכיום משלמת שכר מינימום של יותר מ-18 דולר לשעה, סכום שהוא גבוה כמעט פי שלושה משכר המינימום הפדרלי העומד על 7.25 דולר לשעה.

החברה אמרה שנתוני הפציעות הם גבוהים בגלל נוהגה לדווח עליהם באופן קפדני והיא הכניסה תוכניות בטיחות שנועדו לחנך את העובדים על המכניקה של איברי הגוף.