גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלצת הוות"ל: להקים תחנות כוח חדשות בקסם ובחדרה

אחרי דיון ארוך שבו בחנו חברי הוועדה לתשתיות לאומיות תוכניות להקמת ארבע תחנות כוח חדשות, הוחלט להמליץ לממשלה לקדם את תחנות קסם ו-OPC2 שבשליטת עידן עופר ● בעבר החליטה הוות"ל להמליץ גם על תחנת ריינדיר ● ההכרעה בנושא עוברת לממשלה שככל הנראה תצביע על הקמה של שתיים מהן בשנים הקרובות

עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ
עו״ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ

הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות שלומי הייזלר החליטה להמליץ לממשלה להקים שתי תחנות כוח חדשות שמונעות בגז טבעי. תחנה אחת במחלף קסם ותחנה שנייה בחדרה. הצורך בתחנות כוח חדשות, נגזר מצרכי המשק לשנים הבאות, ולאור העמדה המקצועית של משרד האנרגיה שיש צורך ביתירות אנרגטית של 4,000 מגה-וואט נוספים, מעבר למצב הקיים, וזאת גם במצב שבו 30% מהחשמל שייוצר בישראל בעתיד (בשאיפה כבר בשנת 2030) יהיה מאנרגיות מתחדשות. כיום משק האנרגיה יודע לייצר כ-17,600 מגה-וואט.

בדיון שהתקיים היום (ב') בוות"ל נבחנו תוכניות לארבע תחנות כוח חדשות. תחנה במחלף קסם (תחנה שמקדמת חברת קסם אנרגיה שבשלטת מבטח שמיר), תחנה של OPC במישור רותם, ועוד אחת של OPC2 - (בשליטת עידן עופר) בחדרה, והרחבה של תחנת הכוח דוראד (בשליטת קצא"א ואדלטק).

בנוסף נבחנה גם הצעה להקמת תחנת כוח בשורק שליד ראשון לציון. לקראת הדיון המסקרן העבירה לפני מספר שבועות שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מכתב לחברי הוות"ל שבו היא המליצה כי הקו שינחה אותם בבואם לבחור את המלצותיהם יהיה הרחבה של תחנות קיימות, ולא בנייה של תחנות חדשות.

עם זאת , בשבוע שעבר חשף גלובס כי עמדתה של החברה הממשלתית נגה (חברת ניהול המערכת), שאמונה על פיתוח רשת החשמל בישראל שונה. לפי עמדת נגה השיקול החשוב ביותר הינו דווקא להקים תחנות כוח חדשות קרוב לאזורי הביקוש, קרי באזור המרכז.

זאת היות שאזור המרכז הינו צרכן אנרגיה כבד שעושה שימוש בכ-56% מהחשמל בישראל, בעוד שמיוצר בו כ-11% בלבד מהחשמל בישראל. המשמעות של המשך הקמה של תחנות כוח בדרום או בצפון היא בנייה של עוד ועוד תשתיות מתח גבוה, הליך שהינו יקר, בזבזני בשטח וגם אורך זמן רב.

ההחלטה של הוות"ל כעת משלבת בין שתי הגישות. תחנת קסם היא הקרובה ביותר מבין כל ההצעות למרכז הארץ. ומצד שני התחנה בחדרה היא הרחבה של תחנה קיימת. יוזכר כי ב-2019 אישרה הוות"ל תחנת כוח אחרת - תחנת ריינדיר שבין בעליה נמצאת חברת סימנס. וכך ההמלצות שיועמדו בפני הממשלה הן שלוש התחנות הללו. עוד החליטה הוות"ל לקדם גם את ההרחבה של תחנת דוראד שבאשקלון, אך זאת רק אם אחת משלוש החלופות האחרות תיפסל.

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר כי "במסגרת ההערכות האנרגטית של מדינת ישראל לשנת 2040, אישרה היום הוות"ל שלוש תחנות כוח בגז טבעי, שייתנו מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן.

"התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים.

"תחנות הכוח נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ובניה ביום 10.11.2020, לפיהם התוכניות שיקודמו יעמדו בתנאים הבאים: קרבה לאזורי הצריכה, תוך צמצום רשת ההולכה; העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתיעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים; מתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת ברשת ההולכה; העדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית".

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל אסיף איזק מסר בתגובה כי "האיגוד יאבק נגד החלטת הוות"ל - בנוגע להקמת תחנת הכוח OPC 2 במישור המקצועי והציבורי. חוות הדעת שהגשנו קובעת בפירוש שהקמת התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים. לחוות הדעת שותפות 18 רשויות מקומיות - בהן מתגוררים 750 אלף תושבים. יש לפעול להקמת ולביסוס אנרגיות מתחדשות במרחב האיגוד - ולא להקים תחנות כוח חדשות הפועלות באמצעות דלקים פוסילים - בדמות גז טבעי".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" ומייסד "הפורום לאנרגיה נקייה", מסר בתגובה כי "בלתי נתפס שמדינת ישראל ממשיכה ללכת הפוך, בניגוד למגמות העולמיות, כאשר פתרונות נכונים יותר זמינים. בחמש השנים הקרובות 95% ממתקני ייצור החשמל החדשים בעולם כולו יתבססו על אנרגיה מתחדשת, על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

"ובישראל- מקימים תחנות גזיות מזהמות שישמשו אותנו עשרות שנים קדימה, בעידן של משבר אקלים חריף. זאת, כאשר גם המשרד להגנת הסביבה וגם גורמים אזרחיים הציגו תוכניות חלופיות, מופחתות פליטות גזי חממה. כשישראל תתפכח מהתמכרותה לגז, ואין לה כל ברירה אלא להתפכח, התחנות שאושרו היום יהפכו לפיל לבן ומיותם וכספי המשקיעים, קרי כספי הפנסיה שלנו, יירדו לטמיון. מאכזב שהממשלה ממאנת לפקוח את עיניה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הגיבה להחלטה ומסרה כי "היה מקום לדחות את ארבע התוכניות. קידום ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, אגירה וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים הוא יעד לאומי אסטרטגי של ישראל, אשר הכרחי לצמצום פליטות גזי החממה, זיהום האוויר, התחלואה והתמותה הנובעים ממנו.

"בנוסף, ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבינלאומי למאבק במשבר האקלים. לפי דיווחי רשות החשמל לגבי צורכי המשק, ועל בסיס עבודות עומק שבוצעו במשרד להגנת הסביבה בסיוע מומחים בתחום החשמל, ניתן לספק את תוספת הייצור הנדרשת למשק בעשור הקרוב באמצעות אנרגיה סולארית המשלבת אגירה, תוך הגברת אמינות אספקת החשמל והשגת חיסכון עצום למשק הנאמד במיליארדי שקלים.

"בעקבות עבודות אלה, בעקבות הגדלת יעדי האנרגיות המתחדשות על-ידי הממשלה, ובהתחשב בהספק הייצור בתוכניות מאושרות כיום - שלהן יש יתירות תכנונית של לפחות 1,200 מגה-וואט, אין צורך לקדם הספק נוסף בתחנות פוסיליות, ועל אחת כמה וכמה לא תחנות כוח המאפשרות הפעלה כתחנת פיקר (מחזור פתוח)".

יו"ר מטה המאבק נגד תחנת כוח נוספת בחדרה ארז אריאב מסר כי "מטה המאבק, המהווה את חוד החנית במאבק, קיבל בצער רב את ההחלטה 'הדורסנית' של מליאת הוות"ל. לצערנו הרב על אף התנגדויות של המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, ועדת הפנים ואיכות הסביבה של כנסת ישראל (שהתכנסה בחודש אוקטובר האחרון וזאת לאור בקשת מטה המאבק), איגוד ערים שרון כרמל לאיכות הסביבה והתנגדויות של מאות בתי אב מהאזור כולו בחרה הוות"ל לאשר את תוכנית תת"ל 20 ב-opc2 חדרה. וזאת למרות שכבר היום האזור כולו סובל מחריגות מ'חוק אויר נקי' לנוכח שלל התשתיות הלאומיות באזור כגון: תחנת כוח אורות רבין, מתקני התפלה, אסדת הגז וכו'. ולזה יש להוסיף את הרצון להעתיק את שדה התעופה מהרצליה למזרח חדרה ואת הרצון של בעלי מאגר לוויתן לאחסן את הקודנסט במתחם אורות רבין שבחדרה.

אנו עדים למצב אבסורדי שבו חדרה והאזור כולו למעשה מקבלים 'אישור" מהוות"ל להפוך ל'פח האשפה' ו'החצר האחורית' של המדינה בכל הנוגע לתשתיות לאומיות. וזאת כשבפועל תחנת הכוח opc2 כלל אינה הולכת לשרת את האזור. אנו נמשיך במאבק הצודק לפעול ולהוריד מסדר היום את התוכנית המדוברת, ואף בוחנים את האפשרויות המשפטיות העומדות לפנינו".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים