נדנדת מחירי העץ ממחישה: הטלטלה בסחורות תימשך עוד זמן רב

הקורונה פגעה קשות בשרשראות האספקה הגלובליות, והשינויים התכופים ביחסי ההיצע והביקוש הביאו לנדנדת מחירים בתעשיות השונות • המחשה מדויקת לכך היא מחיר העץ בצפון אמריקה, שצלל לשפל של 260 דולר עם פרוץ המשבר וזינק בהמשך לרמה של פי 3 מהשיא של 2018

מוצרי עץ באתר בנייה במסצ'וסטס. המחיר הגיע ל־1,711 דולר באפריל 2021
מוצרי עץ באתר בנייה במסצ'וסטס. המחיר הגיע ל־1,711 דולר באפריל 2021

נגיף הקורונה שהפציע בחיינו במרץ 2020 הביא איתו אי-ודאות שנגעה בכל אספקט כמעט בחיי היום יום. תחום הסחורות היה אחד מהתחומים אשר הושפעו בצורה המשמעותית ביותר מהמצב החדש בכלכלת העולם, שבאבחת סכין השתבשה לחלוטין. ההשפעה על שרשראות האספקה העולמיות של הסחורות והמוצרים הורגשה לכל אורך הציר - החל מהיצרנים, שחוו ירידה דרמטית בביקושים עד כדי השבתה מלאה כמעט של הפעילות, וכלה בצרכנים הסופיים, שחוו שיבושים ומחסור באספקת חומרי גלם.

הסיפור המרתק של מחירי העץ בצפון אמריקה במהלך השנתיים האחרונות ממחיש בצורה מדויקת את הכאוס שנוצר בעקבות האי-ודאות שהביא איתו נגיף הקורונה לעולם הסחורות וחומרי הגלם.

כדי להבין את המורכבות בשרשראות האספקה של העץ לבנייה, צריך להכיר את השחקנים שעומדים בדרכו של העץ - מהיער ועד הפיכתו לבית. השרשרת מורכבת מלקוחות הקצה, הם הקבלנים שמשפצים ובונים, ורוכשים את העץ מ-Lumber Yards, סוחרי עץ המוכרים לחברות גדולות וקבלנים.

אותם סוחרי עץ מתחייבים על האספקה ללקוחות שלהם עד שלושה חודשים קדימה, אבל לרוב מחזיקים חצי מכמות העץ, וצריכים לרכוש את השאר ככל שמתקרבים לרגע המסירה, וזאת כדי שלא להיות חשופים מדי לתנודתיות חדה במחיר.

המסחר בין אותם סוחרים ליצרנים - מנסרות העץ הגדולות - מתבצע דרך ברוקרים ושחקנים פיננסיים כאלה ואחרים, שנחלקים לשניים: כאלה שקונים ומחזיקים מלאים בכדי לווסת ביקוש והיצע במזומן, ושחקנים פיננסיים שקונים כמויות עתידיות גדולות, מוכרים אותן לסוחרי העץ לפני שהן יוצאות מהמנסרה, גובים תשלום עתידי ויוצרים פערי ארביטראז' על המחיר.

ירידה של 45% במחיר בתוך חודש

מחיר החוזים על העץ לבנייה נע בשנים האחרונות בטווח של בין 300 ל-400 דולר לכל 1,000 רגל רבועה. עם תחילת המשבר עוד עמד מחיר העץ על יותר מ-400 דולר, אך ההשבתה המהירה של העולם והקפאת הביקושים גרמו צניחה מיידית וחדה מאוד במחירים, ובאפריל 2020 הגיעו מחירי העץ לשפל של 260 דולר, ירידה בשיעור של כ-45% תוך חודש אחד.

השבתת הכלכלה הביאה איתה עצירה של בנייה ומכירה של בתים חדשים, וסוחרי העץ הגדולים, למודי הניסיון ממשבר הדיור של 2007, חזו את הנולד, ומיהרו למכור את כל המלאי שלהם - וכמה שיותר מהר - כדי לא להיתקע עם סחורה שאין לה ביקוש.

ואכן, לזמן קצר העולם כמעט עצר מלכת, אך הסגרים, שהביאו להסתגרות הציבור בבתים, בתוספת הירידה בצריכה הפרטית של מוצרים ושירותים, והזרמת הכספים של הממשל לאזרחים, יצרו סיטואציה שהגדילה דה-פקטו את ההכנסה הפנויה של רבים.

 
  

בהעדר טיולים, בילויים ונופשים, הציבור החל לחפש פעילויות חדשות, ובין היתר, הסיטואציה הובילה לזינוק בשיפוצי בתים ובנייה חדשה. זינוק זה החזיר בצורה חדה מאוד את הביקוש לעץ לרמתו טרם נגיף הקורונה ולפני כן, בניגוד מוחלט לצפי המקורי של התעשייה. שרשרת האספקה, שהוקפאה עקב המצב, ניסתה להדביק את הביקוש בזמן שהמנסרות חוזרות לאט לאט לפעולה, אך בינתיים המחיר החל לנסוק, כך שבחודש אוגוסט 2020 נשברו שיאי מחירים חדשים, שנעו סביב 750 דולר.

המשך הזרמות הכסף לציבור, יחד עם הכנסה פנויה שלא נוצלה על שירותים ומוצרים, הובילו את לקוחות הקצה - קבלנים וחנויות עשה זאת בעצמך - להיות מוכנים לשלם מחירים גבוהים מהרגיל על המלאים, כיוון שאי-עמידה בזמני אספקה ללקוחותיהם הייתה יקרה יותר מבחינתם.

בתחילה התחייבו סוחרי העץ הגדולים למכירות עתידיות ללקוחות הקצה במחירי שיא, אבל לא רכשו מלאי רב מהמנסרות, מכיוון שלא האמינו כי הביקושים ידחפו את המחירים מעבר לשיאים שנקבעו, והעריכו שיוכלו לרכוש במחיר זול יותר ככל שהזמן יתקדם, וזאת בזמן שהמנסרות רק החלו לחזור לתפוקה מלאה, מצב אשר יצר מעגל קסמים של המשך עליית מחירים בשל היצע מוגבל וביקוש מוגבר.

הסוחרים לא יכלו להמתין יותר עם הרכישות

ככל שחלפו החודשים הבינו השחקנים השונים כי ההיצע אינו מדביק את הביקוש, והמחיר אינו יורד חזרה לרמות של טרם המשבר. עם זאת, הסוחרים התחייבו לסחורה עבור הלקוחות, והחל מנובמבר 2020 כבר לא יכלו להמתין עם הרכישות.

באותו חודש נפתח הסכר, וסוחרי העץ החלו לחדש את המלאים שלהם כדי לענות על המסירות העתידיות של החודשים הקרובים. המנסרות חזרו לתפוקה מלאה, אך לא היו מוכנות לענות על גל הביקוש מצד אותם ברוקרים וסוחרי עץ, שהגיע לשיאו בסוף אפריל 2021 כאשר השחקנים קנו בכל מחיר. ההיצע שמתקשה להדביק את הפערים מביא לכך שמחירי חוזי העץ שילשו כמעט את מחיר שיא כל הזמנים הקודם (654 דולר במאי 2018) והגיעו למחיר של 1,711 דולר בחודש אפריל 2021.

החל מנקודה זו החלו מחירי החוזים לצנוח, מסיבה שאותה לא צפו השחקנים בשוק - אומנם מחירי הבתים ממשיכים לטפס, והקבלנים מוכנים לשלם סכומים יפים על העץ, אבל הם לא עומדים בקצב הקמת המבנים, עקב שיבושי שרשראות אספקה אחרות - מחברי מתכת שלא מגיעים בזמן, שיש וחרסינות שמתעכבים וסחורות נוספות אחרות, שבלעדיהן לא ניתן להשלים את הפרויקט ולעבור להקמת הבית הבא.

הסיטואציה שנוצרה דומה לזאת של שוק הנפט באפריל 2020, כאשר החוזים הגיעו למחיר שלילי, מכיוון שבזמן של חוסר ביקוש לא נותר מקום לאחסן את הנפט. העץ, שעדיין נמכר במחירים גבוהים מאוד על ידי סוחרי העץ, לא נאסף על ידי לקוחות הקצה, סוחרי העץ לא קונים עוד, כי אין להם היכן לאחסן, ועם זאת, המנסרות פועלות בתפוקה מלאה, ואין מי שיקנה מהן. מהר מאוד מחירי החוזים העתידיים לטווח קצר צנחו ל-460 דולר באוגוסט השנה, ובשרשור מהיר גם המנסרות חותכות את תפוקתן, ולאחר תקופה שבה כל סוחרי העץ מכרו את המלאי שלהם, הגיע הזמן להצטייד מחדש, ושוב ביקוש כבוש התנפץ על המנסרות, והמחירים נסקו כעת חזרה אל מעל 1,000 דולר.

מתקשים לתכנן את המלאי קדימה

המקרה המסקרן של העץ מציג את האופן שבו אדוות משבר הקורונה שיבשו את שרשראות האספקה, והשפעתן אינה צפויה לחלוף בזמן הקרוב. שינויים קלים בביקוש והיצע התחלפו בגלי ביקוש והיצע חדים שאינם צפויים, בין שעקב ריבוי שחקנים לאורך כל השרשרת, שמתקשים לחזות את הביקושים, ובין שעקב שיבושים בסחורות קשורות, שישפיעו בצורה עקיפה אך חדה על אחרות, גם אם לכאורה אין ביניהן קשר ישיר.

במציאות שנוצרה, יצרנים וצרכנים בתחומים רבים מתקשים לתכנן את המלאי חודשים קדימה בלי להיחשף להפסדים, וצריך רק להביט על חברות התעופה, שלא יודעות כמה טיסות יוציאו בעוד חודש עקב סגרים והגבלות, בעודן חשופות לתנודתיות חדה במחיר האנרגיה.

בעולם שלנו אין מחסור בחומרי גלם או בכוח שינוע של אוניות, משאיות ומטוסים, ולכן אלמלא הנגיף היינו רואים המשך של תחרות מחירים כלל עולמית, ההולכת וגוברת.

השיבושים שהביא איתו נגיף הקורונה הם לעת עתה כאן להישאר, ולכן אנו נמשיך ונראה תנודתיות גבוהה במחירי סחורות רבות, עד שהתיאום בין ביקוש והיצע יחזור לאיזון, מה שיכול לקחת גם שנים אחרי שזן הקורונה האחרון יפסיק לשבש את שגרת חיינו.

הכותבים הם מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקים ומנהל השקעות ראשי של קופות הגמל באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם