שר התקשורת יועז הנדל הכריז: דואר ישראל בדרך להפרטה מלאה

כשלב מקדים יונפקו 40%, כאשר לא צוין כיצד יפוצו העובדים במקרה של הנפקה מלאה • הנדל: "מאז שנכנסתי לתפקיד הזהירו אותי לא לגעת בדואר. אנחנו יוצאים לדרך חדשה" • "על פי הערכות שווי שנעשו כשהוחלט על ההפרטה, דואר ישראל שווה כ-1.2 מיליארד שקל

שווה מיליארד שקל? דואר ישראל / צילום: Shutterstock
שווה מיליארד שקל? דואר ישראל / צילום: Shutterstock

שר התקשורת יועז הנדל בהכרזה דרמטית: חברת הדואר בדרך ל-100% הפרטה, כאשר כשלב מקדים יונפקו 40%. ההחלטה מגיעה על רקע ההסכמות שכבר ישנן עם עובדי הדואר. יחד עם זאת, לא צויין כיצד יפצו את העובדים במקרה של הפרטה מלאה.

הנדל הודיע היום (ד') על כוונתו לקדם הפרטה של 100% מהחזקות המדינה בחברת דואר ישראל. ההחלטה התקבלה לאחר שורת דיונים בהשתתפות הדרגים המקצועיים במשרד באוצר ובשיתוף רשות החברות. לדעת הדרגים המקצועיים, הפרטה מלאה של חברת הדואר מהווה פתרון ארוך טווח לבעיות המבניות של חברת הדואר ולשירותי הדואר לציבור. 

מתווה ההפרטה עליו הסכימו הנדל ושר האוצר אביגדור לברמן מבקש לקדם הנפקה של עד 40% ממניות חברת הדואר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. במקביל, יקודמו ההליכים שיביאו להפרטה מלאה דרך מכירת שאר מניות המדינה באמצעות מכירה פרטית, הנפקה או כל שילוב ביניהן, או באמצעות הפרטת 100% ממניות הדואר - אם ההנפקה בבורסה לא תבשיל. 

מכירה של יתרת המניות למשקיעים פרטיים תחייב הזרמה של מאות מיליוני שקלים ואף למעלה מכך לטובת פיצויי פרישה.

"מאז שנכנסתי לתפקיד הזהירו אותי לא לגעת בדואר. שרי תקשורת אחד אחרי השני נמנעו מלגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה", אמר הנדל. "אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה בשוק הדואר בישראל. פותחים לתחרות, מורידים רגולציה ומביאים רפורמה היסטורית בדואר. שוק המכתבים הולך ודועך ושוק החבילות הולך וגדל, ובתוך המציאות הזאת אנחנו עושים היום שינוי גדול שיביא לאזרחי ישראל עידן חדש של שירותי דואר איכותיים, יעילים ומתקדמים. נפעל בשום שכל ובשיתוף פעולה עם העובדים המסורים".

הליך המכירה החל כבר ב-2018


כזכור, בשנת 2018 החלה המדינה הליך מכירה של 20% ממניות החברה למשקיע פרטי. במשרד התקשורת סבורים כי מודל זה לא משיג את המטרה, וכל עוד המדינה נשארת בעלת השליטה בחברת הדואר היא נדרשת כל כמה שנים להזרים מאות מיליוני שקלים להסדרת פעילות החברה.

במקביל למימוש מתווה ההפרטה יפעלו משרד התקשורת ומשרד האוצר לעדכון הרגולציה על שוק הדואר ועל חברת הדואר, במסגרת תיקון חוק הדואר שנידון בימים אלו בוועדת הכלכלה. הרפורמה המוצעת כוללת הרחבת התחרות בתחום שליחת מכתבים, תמרוץ המעבר לדיגיטציה, שינוי שיטת הפיקוח על המחירים, הפחתת הרגולציה וקנסות גבוהים יותר על הפרות הוראות הרישיון.

דואר ישראל שווה, על פי הערכות שווי שנעשו לה כשהוחלט על ההפרטה, כ-1.2 מיליארד שקל.