גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדחיפה להתאגדות באמזון נתקלת במכשול בגלל שעובדים רבים עוזבים מהר כל כך שהם לא מספיקים להצטרף

תחלופת העובדים הגדולה מגבילה את יכולת האיגודים להשיג דריסת רגל בקרב העובדים

עובדי אמזון בסטטן איילנד מפגינים בטיימס סקוור בדרישה לזכויות התאגדות / צילום: Reuters, Ahmed Gaber
עובדי אמזון בסטטן איילנד מפגינים בטיימס סקוור בדרישה לזכויות התאגדות / צילום: Reuters, Ahmed Gaber

כשהמארגנים מתכוננים לבחירות שניות לאיגוד העובדים במחסן של אמזון באלבמה, אחד האתגרים הגדולים ביותר העומד מולם הוא האפשרות שהרבה מהאנשים המועסקים שם כיום - עלולים לא להיות שם כשתיערך ההצבעה.

אמזון רושמת נתון תחלופת עובדים העומד על 100% ברבים מהמתקנים שלה לפני ובמהלך המגפה, על פי ניתוח של הוול סטריט ג'ורנל.

בזמן הבחירות הראשונות בבסמר, פקידי האיגוד העריכו שבמהלך חודשיים, לפחות 1,000 עובדים עזבו - בתקופה בה נערכו הבחירות. במתקן היו כ־6,000 מצביעים זכאים בזמנו וכחצי מהם הצביעו. כמה מהעובדים בבסמר שהעיתון יצר איתם קשר בזמן ההצבעה הראשונה כבר לא עובדים שם.

אמזון אמרה שרבים מהעובדים שעוזבים, חוזרים ומבקשים להתקבל לעבודה שוב. דוברת של אמזון אמרה שישנם עובדים "הנשארים איתנו לאורך השנה ואחרים הבוחרים לעבוד איתנו במשך כמה חודשים כדי לעשות מעט הכנסה נוספת כשהם זקוקים לה".

בעוד שפקידים פדרליים עדיין צריכים לקבוע תאריך לבחירות, אמזון והמארגנים מהאיגוד החלו להתכונן לבחירות השניות, וערכו פגישות ומו"מ ברמה מקומית לגבי הפרוצדורות לבחירות שצפויות להיערך בבסמר ב־2022.

כ־71% מעובדי אמזון שנגשו לקלפיות בבחירות הראשונות הצביעו לא להצטרף לאיגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו (RWDSU). החברה אמרה בזמנו שהניצחון הזה הראה שהעובדים מכירים במאמציה להיות קשובה להם ולהשתפר. היא גם הצביעה על שכר המינימום של 15 דולר לשעה, כפול משכר המינימום באלבמה של 7.25 דולר לשעה, שהוא גם שכר המינימום הפדרלי.

האיגוד האשים את אמזון בהפחדת עובדים, והחברה הכחישה זאת. בכיר פדרלי הורה בנובמבר לקיים בחירות חוזרות במחסן בבסמר לאחר שמצא שאמזון הפרה את חוקי ההעסקה במן הבחירות הראשונות. לאחרונה הגיעה אמזון להסדר עם המועצה הלאומית ליחסי עבודה, מה שהקל על עובדיה להתאגד. במסגרת ההסכם, החברה תודיע לעובדי המחסן כיום ובעבר על זכויותיהם להתאגדות, ותרשה למועצה הלאומית לגרום לחברה לשאת באחריות במידה ותפר שוב את הכללים.

תחלופת עובדים תכופה היא בעיה של אמזון כבר זמן רב. בתחילה עובדים נמשכים לחברה בגלל המוניטין שלה, השכר וההטבות, אולם רבים עוזבים מהר יחסית, כך ניתן ללמוד משיחות עם עובדים כיום ובעבר. כמה עובדים אמרו שהקצב המהיר של הדרישות באמזון גורם להם להישחק מהר. בנוסף, החברה רושמת שיעור פציעות עבודה גבוה מהממוצע הארצי בארה"ב, על פי נתוני העסקה פדרליים. 

איגוד עשוי לגרום לאמזון לתקן את זמני ההפסקות, יעדי הביצוע ומדיניות אחרות, אבל תחלופת עובדים גבוהה אצל העובדים השעתיים שלהם מאיימת על כל הצלחה שה־RWDSU מקווה להשיג בהצבעה השנייה, כך אומרים מומחי תעסוקה ומארגני הבחירות. אמזון אמרה שהיא מתנגדת לאיגודים בגלל שהיא מעדיפה לשאת ולתת ישירות מול העובדים.

כמה עובדים שבתחילה לא תמכו באיגוד שוקלים מחדש את עמדתם. מליסה צ'רלטון מיירס, שהצביעה נגד האיגוד באפריל, אמרה שכעת היא נוטה לתמוך בו בגלל שזה יהיה "שינוי לטובה שאנו זקוקים לו כאן".

עובדים אחרים אינם כה בטוחים. סמנתה סטיוארט, שהצביעה נגד האיגוד בבחירות הראשונות, אמרה שהיא לא מאמינה שהתאגדות תביא יתרונות נוספים. סטיוארט מרוויחה 21.80 דולר לשעה והשתתפה בתוכנית מימון הלימודים הגבוהים שהפעילה החברה. "אני לא רואה במה איגוד יעזור", אמרה. "מעולם לא היו לי תנאים טובים יותר בכל מקום אחר בו עבדתי".

תחלופת העובדים הגבוהה באמזון עשויה לעזור לחברה בכל הנוגע להצבעות לאיגודים, אמרה קתרין פיסק, פרופסורית למשפטים המתמחה בתעסוקה באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. התחלופה מקשה על האיגודים למצוא תמיכה בקרב העובדים, אמרה פיסק. בניו יורק, יוזמה להקמת איגוד נפרד הואטה בין היתר בגלל שמארגניה אמרו שרבים מהעובדים שבתחילה תמכו ביוזמה הפסיקו לעבוד מאז במתקנים. "אם מדובר בקבוצה המשתנה כל העת של אנשים שעובדים שם זמן קצר יחסית, אין להם הזדמנות לשמוע מספיק מהאיגוד על למה יכול להיות שהאינטרס שלהם הוא לתמוך בו", אמרה פיסק.

בנובמבר, פקיד בכיר במועצה הלאומית ליחסי עבודה פסק שההתקנה שביצעה אמזון של תיבת דואר מחוץ למחסן בבסמר בזמן ההצבעה הייתה עלולה לגרום לעובדים לחשוב שאמזון משחקת תפקיד באיסוף וספירת הקולות. לבסוף התגלה שאמזון לא ראתה את ההצבעות שנשלחו דרך התיבה, והחברה אמרה שהתקינה אותה שם לרווחת העובדים.

ה־RWDSU אירגן עובדים בבסמר מאז אפריל, ותומכי האיגוד אמרו שהם רוצים ליצור סטנדרט עבודה טוב יותר לאמזון. בעוד שעובדי מחסן רבים עזבו, המארגנים העיקריים עדיין עובדים שם, על פי האיגוד. נשיא RWDSU סטיוארט אפלבאום אמר שלעובדי אמזון צריך להיות יותר כוח במקום העבודה "וזה מגיע רק מהתאגדות".

מאז ההצבעה האחרונה, הציגה אמזון בונוסים של עד 3,000 דולר לעובדים חדשים והעלתה את השכר ההתחלתי, והוא עומד כרגע על יותר מ־18 דולר לשעה בממוצע. כמו כן הוסיפה החברה מימון ללימודים גבוהים לעובדים שנמצאים בחברה לפחות 90 יום.

עוד כתבות

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת