הלולנים התקפלו: תוספת של 25% למכסות הביצים בישראל, גם לחברה הערבית

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות משרד החקלאות על מכסות הביצים • ב-2022 יתווספו מכסות לעוד 615 מיליון ביצים, כאשר רוב המכסות יהיו מיועדות למגדלים חדשים בדגש על אוכלוסיות מיעוטים

שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן
שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן

בהמשך לדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה מוקדם יותר היום (ה') בנושא הרחבת מכסות הביצים בישראל, אושרו התקנות שמשרד החקלאות הביא מלכתחילה, כפי שהחוק מסמיך אותו - אך ללא הסכמות מצד הלולנים. כך, יתווספו ב-2022 מכסות לעוד 615 מיליון ביצים בשנה (עלייה של כ-25%), מה שצפוי להקל משמעותית את המחסור שיווצר בעקבות שפעת העופות, ויקל את המעבר ללולי חופש ברמה המערכתית, כפי שדורש השירות הווטרינרי במשרד החקלאות. רוב המכסות יתווספו למגדלים חדשים שעוד אין להם מכסות, בדגש על אוכלוסיות מיעוטים (ערבים, דרוזים, צ'רקסים) שעד היום קיבלו מכסות סמליות בלבד. עם זאת, חוששים בענף הלול כי הדבר יהווה צעד משמעותי לעבר ביטול התכנון הריכוזי הכמעט-ייחודי בישראל.

הלולנים מעדיפים להתפשר על התקנות שהציג משרד החקלאות, כפי שהסביר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "אנחנו מעדיפים להיות עם תקנות שאנחנו לא אוהבים על פני מצב שלא יהיו תקנות. כבר היה פסק דין של בג"ץ בנושא הזה". וילן מתייחס לפסק הדין של בג"ץ בנושא רפי דיין, חקלאי מאזור הצפון והבעלים של חברת "ירוק 2000". בעקבות עיכוב באישור מכסות הביצים לשנת 2018, דיין מיהר למלא לול של ביצי חופש בטענה שבאותם ימים ספורים התכנון לא חל. בג"ץ קבע שלמרות ששר החקלאות רשאי לחתום על תקנות בדיעבד (מה שהוביל להשמדת העופות והביצים של דיין), בפרק הזמן שבין תחילת השנה הקלנדרית לבין החלת המכסות - התכנון לא קיים.

זו הסיבה שלמרות ששר החקלאות עודד פורר הביע נכונות לדחות את ההחלטה לראשון הקרוב, נציגי המגדלים ויו"ר הוועדה מיכאל ביטון העדיפו להצביע על התקנות כבר הערב כדי למנוע את הפרצה המשפטית שתערער על התכנון הריכוזי הקיים.

מועצת הלול: "יוצאים מפה מושפלים"

שמעון ביטון, נציג המגדלים במועצת הלול, זעם על המצב שבו נאלצים להתקפל בפני תקנות משרד החקלאות ואמר דברים קשים: "אנחנו יוצאים מפה מושפלים. הושפלנו פה יום יום שעה שעה. משרד החקלאות הוא בית הקברות של החקלאים. התקנות האלה הם דברי ההספד לענף המטילות במדינת ישראל. יגיעו לפה ביצים מטורקיה ולאף אחד לא תהיה שליטה - לא התוקף ולא המחיר. זו תוכנית מרושעת שלא הצליחו להכניס בחוק ההסדרים. אף חקלאי לא ישרדו את התקנות שלו, שר החקלאות רוצה שהחקלאות תעבור לטורקיה ולאוקראינה, ירדן ומצרים. החקלאים בצפון ידממו".

הצטרף אליו גם ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "משרד האוצר הגיע עם גרזן של 5 ק"ג על המגדלים עם איום של הגדלת המכסות. משרד האוצר לא מבין את המצוקה של המגדלים. מי שאשם זה הבוס הגדול של פורר (שר האוצר ליברמן, ע.א) שעושה נזק בכל מקום. כשש"ס תחזור לממשלה אנחנו נעשה הכל כדי להפחית את הנזקים שליברמן עושה בכלכלה. אנחנו באופוזיציה, ויש לנו שר אוצר אכזר. נקווה שההתאכזרות שלו תהיה קצרה".

שר החקלאות פורר הבטיח להמשיך את המו"מ על רפורמה מהותית בכל ענף הלול, והסכים לפתוח בהמשך גם את הסעיפים שהוצבעו. עם זאת, נראה שהעובדות בשטח נקבעו - מכסות הביצים יגדלו באופן משמעותי, ולולנים חדשים יוכלו ליהנות מהן. גם המגמה לעבור ללולי חופש בלבד, על פי דרישת השירות הווטרינרי - יוצאת לדרך.

מארגון אנימלס נמסר כי "התקנות שאושרו מקצות מכסות חדשות רק ללולים ללא כלובים - זהו צעד חשוב ומשמעותי לקראת סוף עידן הכלובים. לצערנו, התקנות כוללות גם תוספת מכסות לחלק מלולי הכלובים הקיימים, ואנו מקווים שבקרוב יותקנו תקנות לפי חוק צער בעלי-חיים שבהן ייקבע תאריך יעד שבו ישראל תעבור באופן מלא ללולים ללא כלובים, כפי שנעשה ב-17 מדינות שהחליטו לאסור על כלובים".

מטעם רפי דיין נמסר כי "אני שמח שהצלחתי לעשות משהו לענף ההטלה המטיל ביצים מקולקלות. לדעתי, עם כל הכבוד לתוספת המכסות והשקשוק מבג"ץ נוסף בדמות זה שהגשתי, אני רואה לצערי הרב כי מגדלי העופות הצליחו לזרות חול בעיני שר החקלאות.
שימו לב, שרוב התוספת היא למגדלים הקיימים והתוספת לבני מיעוטים, היא רק לאזורי עדיפות לאומית. וגם, מחיר הביצה נשאר גבוה ומובטח! אז לְמַאי נַפְקָא מִנַּהּ? מה גם, שלא כלכלי להקים לולים קטנים".