הממשלה צפויה לאשר היום הקלות משמעותיות בהוצאת היתרי בנייה לתעשייה

הממשלה צפויה לאשר פטור מהוצאת היתר בנייה למחסנים, סככות, מתקנים טכניים ושטחי תפעול • בנוסף, הטיפול בהיתרי הבנייה יעבור מהוועדות המקומיות לתכנון ובנייה למרכזי היתרי בנייה אזוריים

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

ממשלת ישראל צפויה לדון הבוקר (א') בתקנה שתאפשר את פישוט הליכי הבנייה וכך לקצר את משך הזמן הדרוש להקמה והרחבה של מפעלים. מאחורי היוזמה עומדת החלטת הממשלה מינואר 2017 ל"גיבוש תוכנית לחיזוק התעשייה הישראלית".

מדובר בפטור מהיתר בנייה למבני תעשייה וגם על הקמת מרכזי היתרים אזוריים, במתכונת של one stop shop. כלומר, כל הליכי הרישוי יועברו מסמכות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וירוכזו ברשות אחת. המהלך הוא פרי עבודה של ועדה בינמשרדית, אותה הובילו משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד ראש הממשלה. יש לציין כי ההחלטה עברה את ועדת המשנה לתקנות של מינהל התכנון והמועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי על פי המצב הקיים היום, הליך הקמת מפעל בישראל אורך בין 4-5 שנים - הרבה יותר זמן מאשר במדינות אחרות. משך זמן זה נובע מהליך מורכב הכולל אישורים שונים של עשרות גורמים בממשלה וברשות המקומית, זאת לצד איתור קרקע זמינה לתעשייה. עניין נוסף ורלוונטי הוא שבמפעלים נדרשים היתרי בנייה גם לתוספות, הרחבות והקמת מתקנים חדשים. עיכובים בהקמתם של אלה גורמים לנזק למפעלים קיימים.

מהלך משמעותי שיקודם במסגרת הרפורמה הוא קידום תקנות פטור מהיתר בנייה לתעשייה. התקנות יאפשרו פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים כגון גדרות, מחסנים, סככות, מתקנים טכניים, שטחי תפעול ועוד. הן צפויות לקצר את משך הזמן של הוצאת היתר בנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד, ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות בתעשייה. 

ההחלטה שתובא לאישור הממשלה כוללת פיילוט, שבמסגרתו יוקם מרכז רישוי היתרים ראשון מסוגו בצפון הארץ. פעילות המרכז צפויה להפחית את משך הזמן להוצאת היתר בנייה למפעלים חדשים וקיימים בכ-50% מהמצב כיום. במרכז יועסקו נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציבות הכבאות ופיקוד העורף, בשיתוף עם הוועדות המקומיות מטעם השלטון המקומי. המודל אמור לחסוך ליזם התרוצצות בין גורמים שונים, לצמצם עלויות מיותרות, להעניק ודאות ולקצר את לוחות הזמנים.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "שיפור הסביבה העסקית והפחתת נטל הרגולציה הוא יעד לאומי אשר נועד לקצר זמנים באופן משמעותי, כדי לאפשר לתעשייה ולמגזר העסקי להתחרות באופן הוגן ולהוביל את המשק לצמיחה. אני מברכת על היכולת לכנס פרויקט מורכב זה, המבוסס על שיתופי פעולה מקצועיים בין משרד הכלכלה והתעשייה למשרדי ראש הממשלה והפנים".

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, אמר: "הכוונה לפטור מפעלים ומבני תעשייה מהצורך לקבל היתר בנייה על פעולות שכיחות או על שינויים ותוספות היא מבורכת והיא בהחלט צעד בכיוון הנכון מצד המדינה לייעול הליכים וקיצור משכי הזמן בענף. משך הזמן שלוקח לאשר שינויים כמו תוספת סככה, או הקמה של מבנים טכניים כאלה ואחרים לוקחת כשנתיים במקרה הטוב - לו"ז שמפעלים לא יכולים לחיות איתו. אנו קוראים כבר זמן רב למקבלי ההחלטות מצד אחד לבצע קוסטומיזציה של היתרי הבנייה, לא להחיל הליך רישוי מלא על כל עבודה ושינוי אלא לבצע רישוי שמותאם למהות העבודה שרוצים לבצע, בין היתר ע"י הגדלה של מגוון עבודות הבנייה הפטורות מהיתר".

צ'ודנר מוסיף: "לגבי הקמת מרכזי היתרים אזוריים במקום דיונים בוועדות המקומיות, לא בטוח שזהו צעד נחוץ ואולי ואף מדובר במהלך דורסני. לכל רשות יש את הצרכים והשיקולים שלה הנוגעים לתכנון ובנייה שלוקחים בחשבון, בין היתר, את האינטרסים של תושבי כל עיר. לכן, חשוב להשאיר את קבלת ההחלטות בידי הוועדות המקומיות (כמו יתר הפטורים) מה גם שלא בטוח שמהלך מסוג זה יוביל לשינוי משמעותי".