הוותמ"ל אישרה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית במתחם שלמה המלך בלוד

התוכנית כוללת הריסה של 982 יח"ד ובנייה של 3,613 יח"ד • מדובר בשכונת שיכונים הממוקמת בגבול הדרומי של העיר, עם הרבה בנייה לא חוקית, הרבה דיור ציבורי, רמת תחזוקה ירודה ואתגרים חברתיים

מתחם שלמה המלך בלוד / הדמיה: HQ אדריכלים
מתחם שלמה המלך בלוד / הדמיה: HQ אדריכלים

הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה להפקדה תוכנית להתחדשות עירונית במתחם שלמה המלך בדרום העיר לוד (תמ"ל 2012). התוכנית הינה על שטח כולל של 237 דונם, וממוקמת בגבולה הדרומי של לוד צמוד לרמלה, מערבית לכביש 40 ושדרות ירושלים, מזרחית לרחוב יוספטל ומדרום לשדרות שלמה המלך. התוכנית כוללת הריסה של 982 יחידות דיור והקמה של 3,613 יחידות דיור במבנים של 10 עד 25 קומות. תמהיל הדירות מגוון.

בהיבט התחבורתי, התוכנית מסתמכת על התחבורה הציבורית העתידית שתתפתח בשדרות ירושלים, הציר החוצה את המתחם ומהווה עורק תחבורה ראשי בעיר: ה"קו החום" של הרכבת הקלה, נתיב "מהיר לעיר" ותכנון לקו המטרו. כמו כן, התוכנית מאפשרת הקמת ציר תנועה חדש בכיוון מזרח מערב, בנוסף למערכת שבילי אופניים בתוך השכונה שיתחברו למערכת העירונית ברחובות הראשיים, מדרכות רחבות ומוצלות ומערכת שבילים להולכי רגל.

הדמיה: HQ אדריכלים
 הדמיה: HQ אדריכלים

בן מיוסט, ראש החברה הכלכלית לוד מסביר שקידום התוכנית היה מורכב מאד משום שמדובר בשכונות שיכונים וותיקות, עם הרבה בנייה לא חוקית, דירות עמידר, רמת תחזוקה ירודה ואתגרים חברתיים: "אנחנו לא מאפשרים פעילות של מאכערים, ולכן כל נושא ההתארגנות של הדיירים היה באחריות שלנו. אנחנו עברנו כניסה כניסה וארגנו נציגויות. במתחם הזה יש 12 מתחמי איחוד וחלוקה כדי להגביר את היתכנות מימוש ההתחדשות. בגלל שהיה ואקום של שנה וחצי שבהם הוותמ"ל לא היה יכול לדון בתוכנית, עדיין לא סגרנו עם יזמים. מצד שני, ברגעים אלה יש הליכים מתקדמים של מכרזים לבחירת יזמים. האתגרים של התוכנית היו לייצר מהלך שבו הדבר הזה יקרה. חלק מהמתחמים כלכליים כבר היום וחלק דורשים קרקע משלימה. אימצנו מודל שרמ"י הציעה שבו יועברו חלק מדירות עמידר לשכונות חדשות וכך להאיץ את ההתחדשות".

התוכנית המקודמת על ידי עיריית לוד והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, תוכננה על ידי HQ אדריכלים.