בדרך לשווי של מיליארד שקל: יבואן הברזים שחוגג על הגאות בנדל"ן

בתוך 4 שנים ביצעה חברת חמת רכישות בכרבע מיליארד שקל, של החברות חזיבנק, אלוני ולאחרונה גם מטבחי זיו ופורמקס • הגדלת הפעילות והשיפור בתוצאותיה של חמת, על רקע גאות בענף הבנייה, תורגמו לזינוק של 120% במנייתה בשנה האחרונה

יואב גולן, יו''ר קבוצת חמת / צילום: רמי זרנגר
יואב גולן, יו''ר קבוצת חמת / צילום: רמי זרנגר

הגאות המאפיינת את שוק הנדל"ן למגורים בישראל, דוחפת קדימה גם תחומי פעילות משיקים ומשלימים, ובהם אספקת מוצרים לבנייה ולבית. כמגמה, חברות התחום נהנות כבר תקופה ממושכת מעלייה בביקושים, צמיחה בפעילות וכפועל יוצא מכך, כמגמה, גם מעליית ערכן בבורסה.

מבין חברות הענף, מי שבולטת כבר תקופה לא קצרה - הן בשיפור התוצאות הכספיות והן בביצועי מנייתה - היא חמת, שפעילותה בתחומי הייצור, יבוא ומכירת מוצרים לבית ומוצרי גמר בנייה נתמכת בכמה רכישות משמעותיות ובהרחבת הפעילות שהיא מבצעת.

אחרי שבשנים האחרונות הרחיבה חמת בצורה משמעותית את פעילות מוצרי חדרי האמבטיה והמטבח, הקרמיקה ועיצוב הבית, בעיקר באמצעות רכישת החברות חזיבנק ואלוני, היא מפנה כעת מיקוד ומשאבים לפעילויות בעיקר בתחום המטבח ונוספים, עם שתי רכישות משמעותיות תוך פחות משבועיים.

מדובר בהשקעה מצרפית של יותר מ-80 מיליון שקל שמתכננת חמת לבצע בכניסה לשותפות ושליטה בחברות מטבחי זיו ופורמקס תעשיות עץ - המשלימה מסע רכישות בהיקף של כרבע מיליארד שקל בארבע שנים.

כפי שחמת מסבירה בעדכונים לגבי העסקאות האחרונות, מדובר ב"חלק ממימוש תוכניתה האסטרטגית ליצירת מנועי צמיחה נוספים בתחומי פעילויות חדשים המשיקים לפעילותה". זאת "בדגש על פעילויות המתכתבות עם פעילויות הליבה של הקבוצה, ומיקודה בשוקי הבנייה למגורים והשיפוצים".

 תשואה של כמעט פי 3 לבעל השליטה גולן על השקעתו

את השנה שהסתיימה זה עתה סיכמה מניית חמת , שבשליטת היו"ר יואב גולן, עם עלייה חדה של קרוב ל-120%, המשלימה לה זינוק של כ-350% מרמת השפל שאליה הגיעה בחודש אפריל 2020 - רגע לאחר שיא משבר הקורונה בשווקים. כך שהמניה משקפת כעת לחמת שווי שיא של כ-1 מיליארד שקל.

 
  

הנהנה העיקרי מעליית ערך המניה הוא בעל השליטה גולן. כעשור לאחר שהשתלט על חמת עם רכישת מניות שהחזיקו קרן פימי וחברת כתר פלסטיק, גולן מסכם לעצמו תשואה "על הנייר" של כמעט פי 3 (190%) על השקעה של כ-200 מיליון שקל שביצע ברכישת השליטה בחמת. החזקותיו הנוכחיות בחברה, בשיעור של כ-55% מההון, מתקרבות לכ-600 מיליון שקל.

גולן (73), הנמצא בדרך כלל "מתחת לרדאר", הוא איש תעשייה ותיק הפועל באמצעות חברת ניאור אחזקות, אשר "מחזיקה ומנהלת פורטפוליו מגוון של חברות ציבוריות ופרטיות". נוסף להחזקתה בחמת עוסקת ניאור, הפועלת מאשדוד, ביבוא, ייצור ושיווק מוצרי עץ לבנייה ונגרות ובמתן שירותי לוגיסטיקה והפצה.

משנים קשות לפריחת תחום עיצוב ושיפוץ הבית בישראל

בשנים קודמות התמודדה חמת עם לא מעט אתגרים, ובהתאם, תוצאותיה הכספיות היו פושרות, כמו גם ביצועי מנייתה. מלבד שחיקה בחלק מהפעילויות השוטפות, ובהן בתחום הברזים, כלים סניטריים ומוצרי צריכה מעוצבים בתחומי הפלסטיקה והאינסטלציה, תוצאותיה הכספיות של חמת נפגעו גם מהחלטה לסגור את מפעל חרסה בבאר שבע, שייצר כלים סניטריים, במקביל להפסדים שספגה ממפעל שהקימה בטורקיה, אשר החל לפעול ב-2018 בתחום דומה לזה של מפעל חרסה.

אולם, בשנים האורונות הפך הסנטימנט בתוצאות הכספיות ובביצועי המניה לחיובי. זאת כאמור, בתמיכת הרחבת הפעילויות, נוסף למהלכי "סידור" וארגון חלק מהפעילויות, צעדי התייעלות וכן משבר הקורונה, שלאחר שגרם לעצירת הפעילות למשך תקופה קצרה בשנת 2020, הוביל לפריחת תחום עיצוב ושיפוץ הבית בישראל, בדומה למקומות אחרים רבים בעולם.

כך, את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיכמה חמת עם עלייה של קרוב ל-20% בהכנסותיה לכ-600 מיליון שקל, לצד זינוק של כ-80% ברווח הנקי שלה בתקופה זו שהגיע לכ-60 מיליון שקל.

מלבד התמיכה מצירוף חברות נרכשות, חמת דיווחה גם כי זיהתה "גידול בביקוש למוצרי הקבוצה" וכן על עלייה במחירי המכירה של חלק ממוצריה, תוך שנרשמה עלייה במכירות "ללקוחות הפרטיים, בבנייה הרוויה, לפרויקטים מסחריים ולסוחרים בענף". כל זאת תוך צמצום משמעותי בהוצאות המימון שלה.

בסיכום שנת 2020 הציגה חמת זינוק של 55% בהכנסות לכ-700 מיליון שקל, בתמיכת צירוף עסקיה של חברת אלוני בתחילת אותה שנה, במקביל לדיווח על שיפור רוחבי בפעילות, צמצום עלויות תפעול וצעדי התייעלות שבהם נקטה.

כך, הרווח הנקי לאותה שנה הסתכם ב-51 מיליון שקל - פי 5 מרווח נקי של 10 מיליון שקל שהציגה בסיכום שנת 2019.

רצף רכישות שביססו השליטה בענף גמר בנייה לבית 

את סדרת הרכישות וההשקעות המסיבית האחרונה שלה החלה חמת כבר לפני כארבע שנים. בפברואר 2018 רכשה את השליטה בחברת חזיבנק, הפועלת בתחום יבוא ושיווק מוצרי קרמיקה ועיצוב הבית, בהשקעה של כ-75 מיליון שקל, וב-2019 השקיעה יותר מ-20 מיליון שקל נוספים כדי להפוך לבעלת המניות היחידה בחזיבנק, שנפרדה מהמייסד שלה, יחזקאל (חזי) בנק ובת-זוגו מרגלית.

פחות משנה לאחר מכן, בפברואר 2020 השלימה חמת עסקה לרכישת מלוא מניותיה של חברת שיש אלוני, העוסקת במסחר, יבוא, שיווק ומכירת ריצופים, חיפויים, כלים סניטריים, ברזים ומוצרי גמל משלימים לחדר האמבטיה והמטבח - מידיה של חברת אינרום הבורסאית, בהשקעה של כ-65 מיליון שקל.

כיום חמת חולשת על פעילויות בתחומי הייצור, פיתוח, יבוא, שיווק, הפצה ומכירה של מוצרים לעיצוב הבית ומוצרי גמר בנייה לבית.

לפי הסבריה של חמת, המוצרים העיקריים שהיא מציעה כוללים ברזים, כיורים, כלים סניטריים, מקלחונים, אביזרים נלווים לאמבטיה, חיפויים וריצופים מקרמיקה, גרניט פורצלן, שיש ופרקט, וכן מוצרי אינסטלציה שונים.

לקוחותיה הם בעיקר אולמות תצוגה בענף הקרמיקה, סוחרים סיטונאים ומפיצים, מוסדות, בתי מלון, קבלנים, לקוחות קמעוניים ופרטיים.

כעת על הפרק ניצבות כאמור שתי עסקאות שיאפשרו לחמת המשך התרחבות וצמיחה.

הפוקוס ברכישות האחרונות: עץ ומטבחים

רגע לפני סיומה של 2021 דיווחה חמת כי חתמה על הסכם לרכישת השליטה בחברת מטבחי זיו, אחת מהחברות הבולטות בתחום העוסקת בייצור, שיווק ומכירת מטבחים ומוצרים נלווים, וכעת דיווחה על הסכם כניסה לשותפות בחברת פורמקס תעשיות עץ, העוסקת בייצור ושיווק דלתות לארונות מטבח, אמבט ועוד.

במסגרת העסקה עם מטבחי זיו סיכמה חמת על רכישת 70% מהחברה תמורת 35 מיליון שקל, וכן קיבלה אופציה (Call) לרכישת יתרת ההחזקות בהמשך ובסכום שייקבע על בסיס תוצאות מטבחי זיו. לפי הנתונים שמציגה חמת, הכנסות מטבחי זיו למחצית הראשונה של 2021 הגיעו לכ-40 מיליון שקל, אחרי הכנסות שנתיות של כ-66-72 מיליון שקל שהציגה ב-2019-2020.

מטבחי זיו, שבשליטת אבי זיו, פועלת משנת 1991 בייצור, שיווק ומכירת מטבחים מעוצבים, וכן מוצרים נלווים למטבחים. לחברה, המעסיקה כ-200 עובדים, 7 אולמות תצוגה ברחבי הארץ, ופעילות הייצור שלה מתבצעת במפעל על קרקע בשטח של כ-24 דונם שבבעלותה בשדרות.

במסגרת העסקה של פורמקס תעשיות עץ, סיכמה חמת על רכישת 50% ממניות החברה מידי ארבעת בעליה המחזיקים בה בשותפות שווה, תמורת קרוב ל-50 מיליון שקל, כשסכום הרכישה הסופי ייקבע בהמשך על בסיס תוצאותיה הכספיות של פורמקס.

גם בפורמקס קיבלה חמת אופציית רכש (Call) ולמוכרים ניתנה אופציית מכר (Put) לרכוש את יתרת החזקות השותפים, בתמורה שתיקבע על בסיס תוצאותיה של פורמקס.

לפי הנתונים שמציגה חמת, הכנסות פורמקס בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הגיעו לכ-76 מיליון שקל, אחרי הכנסות שנתיות של כ-72 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2019-2020.

פורמקס, לפי תיאורי חמת, היא "חברה תעשייתית העוסקת בייצור ושיווק חזיתות (דלתות) לארונות מטבח ואמבט, ואלמנטים שונים לריהוט תחת המותג Formex".

נוסף לכך החברה מייצרת ומשווקת מטבחי חוץ מאלומיניום תחת המותג Alumex ומחזיקה בהסכם לייצור ארונות הזזה עבור המותג KLOSS. לפורמקס, המעסיקה כ-170 עובדים, מפעל ייצור בבעלות המוכרים בשטח של כ-18 אלף מ"ר באזור התעשייה תפן שבצפון הארץ.