אמות | בלעדי

לא מסתפקת בצריפין: אמות לוטשת עיניים לרכישת מתחם הלוגיסטיקה בפלמחים

גלובס חשף לאחרונה את דבר המגעים שמנהלת גב-ים לרכישת מתחם התעשייה והלוגיסטיקה מידי חברת איי.אי.אס של חיים גייר תמורת כ-1.5 מיליארד שקל • מאמות לא נמסרה תגובה

פארק תעשיות פלמחים / צילום: מצגת החברה
פארק תעשיות פלמחים / צילום: מצגת החברה

גוברת ההתעניינות במתחם התעשייה והלוגיסטיקה של חברת איי.אי.אס באזור התעשייה פלמחים. בגלובס נחשף לפני כחודש דבר התעניינות כמה גופים, ובהם ענקית הנדל"ן המניב גב-ים, ברכישת המתחם תמורת סכום שהוערך בכ-1.5 מיליארד שקל - כפול משוויו בספרי איי.אי.אס (750 מיליון שקל). כעת, ככל הידוע, מצטרפת גם אמות לרשימת מתעניינים ברכישת המתחם. מאמות לא נמסרה תגובה לידיעה. איי.אי.אס הכחישה בעבר כי המתחם בפלמחים עומד למכירה.

ההתעניינות של אמות בנכס של איי.אי.אס בפלמחים מגיעה מספר חודשים לאחר שהשלימה רכישת נכס דומה, הפארק הלוגיסטי צריפין, בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל. את הפארק רכשה אמות מידי החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית.

מתחם פלמחים הוא הנכס המרכזי של איי.אי.אס, הנמצאת בשליטת היו"ר חיים גייר, והוא כולל שטח של כ-300 דונמים בסמוך לקיבוץ פלמחים, המיועד לפעילות תעשיה ואחסנה, וכן למתקני התפלת מים ותשתיות תומכות.

כיום תמהיל השוכרים בשטח הענק מורכב משלושה גורמים עיקריים - חברת מתקן התפלת מים, שוכרים שונים מענף הרכב ושוכרים מתחום הבנייה והתשתיות, בעיקר של שטחים לא בנויים ובעיקר לתקופות קצרות ובינוניות. שיעור התפוסה בו משנת 2019 עומד על כ-90% לפחות, והוא מונה כ-15 שוכרים, שלפי איי.אי.אס מאופיינים בחוסן כלכלי גבוה.

דוחות איי.אי.ס חושפים חלק מהפוטנציאל העתידי הגלום בו לראייתה, "בין היתר לאור מיקום הפארק בקרבה לאזורי הביקוש במרכז הארץ ולצירי גישה מרכזיים ולאור התוכניות החלות בו", מה שעשוי לסייע להסביר את המחיר הגבוה הנדרש עבורו.

איי.אי.אס פועלת "להשבחת המתחם על-ידי קידום תוכניות בניין עיר שישפרו את זכויותיה (לרבות גובה מקסימלי ותכסית) וכן ישפרו את דרכי הגישה למתחם ואת מתקני התשתית בקרבתו ".

איי.אי.אס החלה ברכישת נתחים מהקרקע בשנת 2005 והמשיכה בהגדלת החזקותיה באזור עד להיקף הנוכחי עד שנת 2013 והיא מקדמת "מספר מהלכים שמטרתם שימוש מיטבי במתחום פלמחים", בהם השכרת שטחים לא בנויים, הליכי פיתוח המתחם וכן "תכנון ובחינת שימוש מיטבי ארוך טווח", לצרכי תעשייה, מרכזי תעסוקה, מבנים לוגיסטיים ומתקני תשתיות.

תחום המרכזים הלוגיסטיים הוא אחד מתחומי הפעילות הלוהטים בשוק הנדל"ן המניב המקומי, והוא הפך ל"זהב החדש" של הענף, כפועל יוצא של הגידול באוכלוסייה ושל העליה בקניות אונליין ובתנועת הסחורות, ורשם קפיצת מדרגה מאז פרוץ משבר הקורונה שהגבירה מגמות אלה.

בשנים האחרונות אמות, שבשליטת חברת אלוני חץ, הגדילה משמעותית את חלקה בתחום, ולפי הנתונים שהציגה בדוחותיה הכספיים האחרונים תחום הלוגיסטיקה היווה בסוף חודש ספטמבר כ-30% מסך שווי נכסיה, ומנה 36 מבנים, בעוד קרוב ל-50% משווי נכסיה הוא מתחום המשרדים, והיתרה בעיקר מסחר וסופרמרקטים.

מתחם הפארק הלוגיסטי בצריפין, הממוקם לא רחוק מבית החולים אסף הרופא ואשר את רכישתו השלימה אמות בסוף חודש ספטמבר האחרון משתרע על שטח של כ-274 דונם, עיקרם מיועדים לאחסנה ומלאכה.

כיום המבנים הלוגיסטיים הקיימים בו מושכרים בתפוסה מלאה ל-28 שוכרים, ומייצרים דמי שכירות שנתיים של כ-56 מיליון שקל, אולם לפי אמות, "בשווי הנכס מגולם נפחי בנייה וזכויות בנייה לא מנוצלים ".

מלבד מתחם צריפין, בחודש יוני האחרון השלימה אמות רכישת מחצית ממרכז לוגיסטי באזור קיבוץ חפץ חיים, לא רחוק מגדרה, תמורת כ-70 מיליון שקל,

עוד בתחום, בין נכסיה הבולטים של אמות היא משכירה לענקית קמעונות המזון שופרסל מרכז לוגיסטי במודיעין, בהיקף של כ-43 אלף מ"ר, שהחל להניב לה הכנסה ביולי 2020, ואשר היקף ההשקעה הצפוי בו נאמד בכ-420 מיליון שקל, בשותפות עם שופרסל.

כפי שהסבירה אמות בדוחות לסיכום שנת 2020, "בתחום הלוגיסטיקה נמשכו הביקושים הגבוהים לשטחי אחסנה, שאפיינו את שנת 2019, גם בשנת 2020". הללו, הוסיפה, "הושפעו ממגמת הגידול העקבי במסחר המקוון בשנים האחרונות, אשר מצריך אחסנה והפצה בהיקפים גדולים והולכים".

אמות נסחרת כיום בבורסה בשווי שכבר אינו רחוק מ-12 מיליארד שקל, אחרי טיפוס שנתי של כ-55% שרשמה מנייתה. שוויה של איי.אי.אס עומד על כ-1.6 מיליארד שקל, אחרי שמנייתה התחזקה בכ-35% בשנה האחרונה.