האם מניות האנרגיה יישארו לוהטות ב־2022?

הנה כמה מהאפשרויות לגבי קרנות סל הקשורות באנרגיה עבור משקיעים שוריים

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

על פי רוב המדדים, 2021 הייתה שנה טובה להיות בה משקיע באנרגיה. על פי מחקר של חברת Morningstar Inc, האנרגיה הציגה ביצועים טובים יותר מכל תחום אחר בקרנות, וזרימת הנכסים לקרנות האלה גדלה (נטו) ב-11.4 מיליארד דולר. כשכלכלות ברחבי העולם החלו להיפתח מחדש הביקוש לאנרגיה זינק, והניע קפיצה גם במניות האנרגיה.

אותן מניות עשויות להיות בעמדה להציג ביצועים טובים גם השנה, כשהביקוש לאנרגיה נותר גבוה. מצבורי נפט וגז מוגבלים גם צפויים לשמור על המחירים גבוהים. מחקר מהעת האחרונה של בנק UBS רומז על כך שהנפט עשוי להישאר מעל 80 דולר לחבית ב־2022, בדומה למחירו היום.

משקיעי אנרגיה יכולים להשתמש בקרנות הסל להשקעה בתיק מגוון של יצרני דלק מאובנים וחברות אחרות, או שהם יכולים לבחור קרנות שמתמקדות בתחומים מסוימים בתעשייה. עמדות בסיכון רב יותר זמינות בקרנות ממונפות, וקרנות INVERSE, המכוונות להציע ביצועים טובים בכיוון הפוך מהבנצ'מרקים שלהן.

הנה כמה דוגמאות, כולל כמה מהמבצעות הטובות ביותר של שנה שעברה.

קרנות מדד פסיביות

כמו בכל תחום בכלכלה, קרנות סל פסיביות בעלות נמוכה זמינות גם באנרגיה. בקרן הסל Vanguard Energy יש יחס הוצאה של 0.10% והיא עוקבת אחר מדד האנרגיה MSCI US IMI Index 25/50. התוצאה היא סל נרחב של השקעות בחברות גז ונפט, חברות פחם והתשתית התומכת בהן, כולל שירותי צנרת אנרגיה, שינוע אנרגיה ואחסון אנרגיה. הקרן סיימה את 2021 בעלייה של 56.2%.

הקרן Energy Select Sector SPDR של State Street Global Advisors, העוקבת אחר מדד האנרגיה Energy Select Sector - בנצ'מרק רחב שכולל חברות דלק המייצרות דלק מאובנים וכן חברות המספקות שירותים תעשיות הגז והנפט - סיימה את השנה בעלייה של 53.3%. בקרן יש יחס הוצאה של 0.12%.

קרנות המתמקדות בנושא מסוים

למשקיעים הרוצים חשיפה ממוקדת באופן צר יותר לתחום האנרגיה, יש כמה קרנות תמטיות המשקיעות בתחום ספציפי של התעשייה. בקרנות האלה לרוב יחס ההוצאה גדול יותר מאשר בקרנות הפסיביות הגדולות.

הקרן First Trust Natural Gas עוקבת אחרי מדד ISE-Revere Natural Gas Index, הכולל חיפושי גז טבעי וחברות ייצור. בקרן יש יחס הוצאה של 0.60% והיא משקיעה בחברות גדולות, בינוניות וקטנות. גז טבעי לעתים קרובות נתפס כ"דלק מגשר" בזמנים בהם אספקה של מקורות דלק אחרים מצטמצמת וכשהכלכלות עושות את תחילת מעבר האנרגיה שלהן לדלקים מתחדשים. שתי המגמות האלה היו חזקות בשנה שעברה והקרן סיימה את 2021 בעלייה של 98.4%.

בקרן הסל Invesco Dynamic Energy Exploration & Production, מתמקדים בגילוי וייצור של נפט וגז. יש לקרן יחס הוצאה של 0.63%. כשהביקוש לאנרגיה זינק בחזרה ב־2021, הקרן סיימה את השנה בעלייה של 103%.

הוצאת דלק מהאדמה אינו הנושא היחיד הזמין למשקיעי אנרגיה. בקרן הסל VanEck Oil Services יש חשיפה ל־25 החברות הגדולות ביותר והנסחרות ביותר בארה"ב. אלה חברות המספקות את המכונות לעיבוד הנפט, החברות המתחזקות את ציוד הקדיחה והעיבוד והחברות שעושות את העיבוד עצמו. שירותים הקשורים בנפט נוטים להיות נושא יותר שמרני בתוך תחום האנרגיה, בגלל שמניות החברות האלה פחות תנודתיות מהמניות של יצרניות דלק. מחירי הקרנות והביצועים שלהן משקפים את התנודתיות המועטת הזו: בקרן הסל יש יחס הוצאה של 0.35% והיא סיימה את 2021 בעלייה של 21.3%.

קרנות מורכבות

יש גם כמה קרנות המספקות חשיפה מורכבת יותר לתחום האנרגיה. קרנות סל ממונפות ו-INVERSED גדלו בפופולריות שלהן בקרב המשקיעים בשנים האחרונות. עם זאת, הקרנות האלה נוטות להיות הכי יקרות, ובעוד שהן יכולות להציג רווחים עצומים בגלל מינוף, זו חרב פיפיות והן גם עלולות להציג ירידות גדולות מאוד. עבודה עם יועץ יכולה לעזור למשקיעים לעשות את השימוש הטוב ביותר בקרנות הסל האלה.

הקרן Direxion Daily S&P Oil & Gas Exploration & Production Bull2 X Shares נועדה להיות מוחזקת כקרן לטווח קצר. האסטרטגיה מכוונת לתת החזר כפול מההחזרים של מדד S&P Oil and Gas Exploration and Production Select Industry, אבל אם המדד יורד משקיעים עומדים גם בפני הפסד כפול בגודלו. הקרן היא אחת מקרנות הסל היקרות ביותר בתחום האנרגיה, עם יחס הוצאה של 1.17%. היא סיימה את 2021 בעלייה של 130%.

הקרן MicroSectors U.S. Big Oil Index 3X Leveraged עוקבת אחרי מדד MicroSector US Big Oil של יצרניות נפט ואמורה לספק החזר גבוה פי שלושה מההחזר היומי של המדד הזה. הקרן הזו מהווה סיכון גבוה יותר מרוב הקרנות בתחום קרנות הסל של האנרגיה ונועדה להיות השקעה לטווח קצר. יש לה יחס הוצאה של 0.95% והיא סיימה את 2021 בעלייה של 165%.