לא רק בישראל: מחסור בבדיקות אנטיגן ברחבי העולם

תאגידי ענק התחייבו להגביר את הייצור, נשיא ארה"ב ביידן הזמין עוד בסוף דצמבר מאות מיליוני בדיקות מטעם ממשלת ארה"ב, אולם נכון לימים אלו נרשם מחסור בבדיקות אנטיגן במדינות רבות בכל העולם • ומה עושים בישראל כדי להבטיח כמות בדיקות מספיקה לציבור?

מיליוני ערכות אנטיגן שנחתו בנתב''ג / צילום: חיים צח-לע''מ
מיליוני ערכות אנטיגן שנחתו בנתב''ג / צילום: חיים צח-לע''מ

המחסור בבדיקות אנטיגן, ביתיות ומוסדיות כאחד, אינו ייחודי לישראל - מדובר בבעיה עולמית. תאגיד השידור האוסטרלי דיווח כבר בשבוע שעבר על מחסורים פיזיים בפרובינציית ויקטוריה. גם בריטניה מתחילה לסבול ממחסורים וכתבת הבריאות של תאגיד השידור האמריקאי NPR אומרת ש"יש כעת תריסר חברות עם אישור FDA שמוכרות בדיקות מהירות בארה"ב, וכולן מגבירות את הייצור. אז האספקה גוברת, אבל בכמה וכמה מהר הן יהיו זמינות - זו השאלה המרכזית".

ואכן, תאגידי ענק התחייבו בימים האחרונים להגביר את הייצור. חברת Abbott הכריזה שהיא תגביר את ייצור הבדיקות המהירות שלה מ-70 מיליון בחודש ל-100 מיליון בחודש, אך באותו ראיון של NPR צוטטה פרופ' מארה אספינל מאוניברסיטת אריזונה: "אני יודעת מה זה להגביר ייצור במפעל. אני יודעת מה זה להגביר ייצור למוצר כלשהו. אז כשמישהו אומר שהוא עומד לייצר 100 מיליון בדיקות בחודש הראשון - נו".

נשיא ארה"ב ביידן הזמין עוד בסוף דצמבר מאות מיליוני בדיקות מטעם ממשלת ארה"ב, אך ייקח עוד שבועות רבים עד שהבדיקות יגיעו לצרכנים. גם האתר הממשלתי, ממנו אמורים האמריקאים להזמין בדיקות, עוד לא באוויר. "לא נפתח את האתר עד שיגיע המשלוח הראשון", הבהירה דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי. ענקית הפארמה האמריקאית 'וולגרין', לעומת זאת, מעט יותר אופטימית. סמנכ"ל הכספים ג'יימס קיהו הבהיר למשקיעים ש"אנחנו רואים שהמלאי שלנו יהיה בעלייה החל מאמצע החודש, ככה שאנחנו מרגישים במקום די טוב לשלושה חודשים הקרובים". עם זאת, הוא סירב לנקוב במספרים ספציפיים.

מאמר במגזין The Atlantic קרא לאנשים "להפסיק לבזבז בדיקות קורונה" ולשמור אותן אך ורק למי שבקבוצות סיכון, מפתח סימפטומים בפועל, או חייב על פי חוק לבצע אותן.

בחזרה לישראל: ח"כ ושרת התחבורה לשעבר מירי רגב קראה בציוץ בטוויטר להטיל פיקוח מחירים על בדיקות האנטיגן, אך קשה לראות כיצד הגבלה כזאת תקל על המחסור הלאומי והעולמי בבדיקות כאלו. במסיבת עיתונאים שהתרחשה היום (א'), שר האוצר ליברמן התייחס למחסור בבדיקות ואמר ש"קיבלנו החלטה לחלק לילדים בבית הספר 3 ערכות חינם הביתה, ולפתוח את השוק ולהרחיב את נקודות המכירה גם לרשתות השיווק - זה יוזיל משמעותית את הבדיקות האלה". עד אותה החלטה, רק רשתות פארם היו יכולות למכור בדיקות.

האם די בכך כדי להבטיח כמות בדיקות מספיקה לציבור? קשה להאמין. באותה מסיבת עיתונאים, ליברמן הבהיר שמבחינתו הפתרון הוא פשוט הקלה בהגבלות: בעיניו, "תו ירוק לא עוזר לשום דבר. אין בו צורך. להערכתי אפשר להסתפק בתו סגול (מסכות ושמירת מרחק, ע.א) ולחולים אפשר להסתפק ב-5 ימי בידוד". כנראה שלפנינו תקופת חוסר ודאות, אך הגברת הייצור בכל העולם וירידת גל הקניות הראשוני כנראה תגביר את הזמינות שלהן ותאפשר התמודדות חלקה יותר עם גל האומיקרון.