"קללות, השפלות והערות מיניות": סקר אנונימי חושף את סביבת העבודה בתאגיד השידור

יום לאחר שמועצת תאגיד השידור אימצה את המלצות ועדת פרוקצ'יה, ועד עובדי התאגיד מפרסם סקר אנונימי שנערך בקרב 250 עובדים שהעידו על התרבות הארגונית השוררת בו • הממצאים מדאיגים

אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'
אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'

יום לאחר שמועצת תאגיד השידור אימצה את המלצות ועדת פרוקצ'יה, ועד העובדים של התאגיד מפרסם היום (ג') סקר אנונימי שנערך בקרב 250 עובדים (מתוך 900) שהעידו על התרבות הארגונית השוררת בו.

מנתוני הסקר עולות טענות כי סביבת העבודה אינה מתנהלת בכבוד ונוהגת בזלזול והשפלה כלפי העובדים. על-פי העדויות, הנהלת התאגיד אינה קשובה ואינה מגיבה לצורכי העובדים. יש אי-אמון בין ההנהלה לעובדים.

לפי הסקר, גם במישור המקצועי קיימת בעיה קשה - העובדים מרגישים שאין אופק קידומי ומקצועי, ועובדים חשים שהם ממודרים מפעילויות מקצועיות ו/או אינם מתוגמלים כראוי. התקבלו גם תגובות ממנהלים שתיארו התנהלות פוגענית שמוכתבת להם מלמעלה, כזו אשר מייצרת היררכיה ושכבות. 

צעקות, קללות, נידוי וחרם

על-פי הסקר, 83% מהמשיבים חושבים שהנהלת התאגיד אינה קשובה ומגיבה לצורכי העובדים, 92% לא מרגישים שיש בתאגיד אופק מקצועי והזדמנויות לקידום, 79% חשים שהם לא מקבלים תמורה הוגנת על עבודתם, 81% לא מרגישים הכרה והערכה ממנהלים, 73% מרגישים שממדרים אותם מפעילות הקשורות לתפקיד, 84% מרגישים שהארגון אינו בנוי על רמת אמון גבוהה בין מנהלים לעובדים,  87% אינם רואים בהנהלה מודל לחיקוי, 71% מרגישים שהמנהל אינו מתעניין בהם כאדם, 37% אינם חשים ביטחון בסביבת העבודה, ו-67% חשים שסביבת העבודה אינה מתנהלת בכבוד. 

הרוב טענו כי בתאגיד ישנה תרבות פוגענית, חלקם תיארו עבודה שמתנהלת בצעקות, קללות, "ירידות", השפלות, נידוי, חרם, הערות מיניות, סכסוך עם המנהלים שמוביל לשנמוך מקצועי, איום בפיטורים, התנכלות, פחד ואיומים, מניפולציה, הפעלת לחץ וביקורת מתמדת.

68% השיבו שממדרים אותם ממידע ומסביבת העבודה, 63% העידו על לקיחת סמכויות ו/או שלילת קרדיט, 41% סיפרו כי מאיימים עליהם בפיטורים, 74% דיווחו על תחושה של "מחפשים אותי" ו"בודקים אותי באופן קטנוני", 53% סיפרו על תחושה שמנסים להכשיל אותם ומייחסים להם כישלונות שאינם באחריותם, 32% תיארו תחושה שהממונה מציב להם יעדים ומשימות בלתי אפשריות באופן שבועי, 97% תיארו תחושה שהם לא מקבלים הכשרות מקצועיות, ו-44% חשים שמתעלמים מרגשותיהם ומדעותיהם. 

הסקר בדק את אותן ההשפעות של סביבת העבודה בתאגיד על העובדים ואת התגובות הרגשיות והפיזיות של המשיבים. מהתשובות ניכר כי אופי העבודה הפוגעני משפיע באופן פיזי ורגשי על עובדים. חלק מהעובדים מתארים את הקושי התפקודי היומיומי שנע בין רמת קושי קלה ועד לרמה קשה שגורמת לכדי החמרה במצבם הבריאותי, 44% מרגישים מאוימים במידה רבה, ו-26% מרגישים מאוימים במידה בינונית. 43% מרגישים שישנה החמרה במצבם הבריאותי במידה רבה, 42% מרגישים רע כשהם חושבים על העבודה. 40% מגיעים לעבודה בחוסר רצון במידה רבה, 26% מרגישים חסרי ערך, 32% מרגישים שביטחונם ירוד במידה רבה, ו-34% מרגישים שביטחונם ירוד במידה בינונית. מבין הנשאלים, 22% דיווחו כי הם נוטלים תרופות נגד חרדות ודיכאון במידה רבה, ו-9% במידה בינונית. 

הוועד: "מצפים להחלטות נחרצות" 

ועד התאגיד, שהעביר היום את דיווח על הסקר לעובדי התאגיד, כתב בתגובה: "נוכח הממצאים של ועדת פרוקצ'יה בצירוף ממצאי הסקר שעניתם עליו, ועד עובדי התאגיד מביע תמיהה על כך שממצאי ועדת הבדיקה לא הגיעו למסקנות לגבי מיצוי הדין עם הפוגעים ולא נתנו טיפול קונקרטי לפגיעה בעובדים. כמו כן, לא הייתה התייחסות מספקת לאחריות של משאבי אנוש כמי שאמור להגן על העובדים מפני התעמרות, הטרדות מיניות והתנהלות פוגענית.

"קראנו את החלטות מועצת התאגיד, שהחליטה לאמץ את רוב ההמלצות של ועדת פרוקצ'יה וקבעה לוח זמנים להגשת תוכניות עבודה לשיפור יחסי העבודה, אך נדמה כי ההחלטות אלה אין בהן כדי לחולל את השינוי ולהגן על העובדים ועל נפשם הפגועה, ואין בהן מסקנות אישיות כלפי מנהלים שכבר פגעו בעובדים וגרמו נזקים.

"מרגע שהופצו מסקנות המועצה, אנו מקבלים פניות רבות מעובדים אשר חשים מרומים ומצרים על כך שניגשו לוועדת פרוקצ'יה בהמלצת המועצה והולכו שולל.

"ועד העובדים מצפה לנקיטת צעדים משמעותיים נגד הפוגעים ולהחלטות נחרצות שיתנו מענה הולם לעובדים שנפגעו וחשים כי הם עובדים בסביבת עבודה אלימה, ובכך להפוך את תאגיד השידור למקום ששואף למצוינות ומהווה סביבת עבודה בריאה, בטוחה ונעימה לעובדיו".