נוהרים לביטקוין: הפתרון של הטורקים לטלטלה בלירה

בטורקיה ובחלקים אחרים בעולם בהם המדיניות הכלכלית של הממשלות גורמת לחוסר אמון עמוק, האזרחים מאמצים את המטבעות הקריפטוגרפיים

הבזאר הגדול באיסטנבול. ''מטבעות הקריפטו מעניקים לטורקים תקווה'' / צילום: Associated Press, Emrah Gurel
הבזאר הגדול באיסטנבול. ''מטבעות הקריפטו מעניקים לטורקים תקווה'' / צילום: Associated Press, Emrah Gurel

הלירה הטורקית הפכה לכל כך תנודתית שהטורקים עזבו את המטבע המקומי לטובת נכסים שיש להם מוניטין של סיכון אפילו יותר גדול: מטבעות קריפטוגרפיים.

בעוד שהלירה התפרקה מול הדולר ברבעון האחרון של 2021, נפח המסחר בקריפטו בשימוש בלירה זינק לממוצע של 1.8 מיליארד דולר ביום בשלוש בורסות שונות, על פי חברת ניתוחי הבלוקצ'יין Chainalysis. הנפחים האלה עדיין קטנים לעומת התוצאות של סקר מ־2019 של הבנק להסדרים בינלאומיים שגילה כ־71 מיליארד דולר בעסקאות בלירה כל יום, אבל הם עדיין יותר גדולים מבכל אחד מחמישה הרבעונים שלפני האחרון.

הטורקים אוהבים במיוחד את המטבע היציב טתר (Tether) שערכו צמוד לדולר. הלירה הפכה בסתיו האחרון למטבע המדיני הנסחר ביותר כנגד הטתר, ועקפה בנתון זה את הדולר והאירו, על פי חברת הנתונים CryptoCompare.

הטורקים צלחו זמנים ארוכים של אי שקט כלכלי על ידי שמירת כספם בדולרים, באירו או בזהב. עליית מטבעות הקריפטו בשנים האחרונות הציגה קבוצה חדשה של כלים בהם ניתן לאגור ערך, אם כי מדובר בכלים הרבה יותר תנודתיים. מאז ספטמבר, הלירה איבדה 40% מערכה נגד הדולר. בהתחלה הביטקוין זינק בכמעט 40% מול הדולר עד תחילת נובמבר, אבל מאז ירד ביותר מ־10%.

באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה והבירה הכלכלית, פרסומות למטבעות קריפטו מופיעות על הרכבת החשמלית, לוחות מודעות ובאחד משני שדות התעופה בעיר. חנויות המוכרות ביטקוין צצו בגרנד בזאר, בסמטאות בהן נמצאים גם החלפנים המוכרים מטבעות זרים וזהב.

הקריפטו הפך למקלט

הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן גרם למערכת הפיננסית הטורקית להתערער בסתיו האחרון כשדחף לעוד ועוד קיצוצי ריבית על אף האינפלציה הגואה. המטבע מעט התייצב בשבועות האחרונים אחרי שהממשלה התערבה לטובת אנשים השומרים את חסכונותיהם בלירה, אבל רוב הטורקים נותרו זהירים וחוששים.

"המדיניות חסרת הפשר לגבי שיעורי הריבית, הקטנת האמון בסטטיסטיקות שפורסמו לגבי אינפלציה והחלטות פוליטיות... הפכו את הקריפטו למסתור בטוח, חרף העובדה שמטבעות קריפטו הם נכסים פיננסיים סיכוניים ותנודתיים", אמר קגאן סנאי, סוחר בן 27 בעיר בורסה בצפון מערב טורקיה.

סנאי אמר שהחל לסחור בביטקוין ב־2017 על מנת לעשות יותר כסף. יותר ויותר, הוא גם רואה בזה דרך להגן על הכנסתו בלירה נגד אינפלציה. כוח הקנייה של הלירה שהוא מרוויח כעובד בחברת ייצור בדים הצטמצם לצד העלייה במחירים.

הטורקים אימצו את מטבעות הקריפטו על אף איסור רשמי שהוצג בשנה שעברה על השימוש בהם כצורת תשלום במדינה. האיסור, שנחשף ללא אזהרה, "יצר חוויה טראומטית בקהילת הקריפטו הטורקית", כך אמר טוראן סרט, יועץ לבורסת הקריפטו הטורקית Paribu. הממשלה הבטיחה שתציג חוק קריפטו חדש שיישלח בקרוב לפרלמנט במדינה, אבל פרטי החוק ואיך ישפיע על המסחר במטבעות אלה לא ידועים עדיין, כך אמר סרט.

מטבעות קריפטו נעשו יותר פופולריים בטורקיה ובחלקים מהעולם המתפתח בהם חוסר האמון במדיניות הכלכלית של הממשלה גבוה. הניגרים משתמשים בביטקוין לתשלומים לאחר שהיו ירידות בערך המטבע שלהם ושליטה אדוקה של הגישה למטבעות זרים. אל סלבדור הפכה בשנה שעברה למדינה הראשונה שהכירה בביטקוין כמטבע עובר לסוחר, לאחר עשרים שנה בהן הכלכלה שלה הייתה קשורה לדולר האמריקאי.

בטורקיה, חלק מאי האמון נמתח אל מעבר ללירה. שני שליש מהפקדות הבנקים הטורקיים הן במטבעות זרים, בעיקר דולרים ואירו. בנקים טורקיים מלווים חלק מהדולרים האלה לבנק המרכזי ולממשלה, שהשתמשו בהם כדי להתערב בשווקי מטבע זר כחלק ממאבק כושל לייצב את הלירה.

לו הייתה קורית בהלה למשוך דולרים, בנקים טורקיים היו נאלצים לקבל בחזרה חלק מהדולרים האלה על מנת לקיים את דרישת המפקידים, וישנה שאלה מסוימת אם הממשלה בכלל מסוגלת להשיג את הדולרים האלה. בתסריט של המקרה הגרוע ביותר, ישנם אנשים החוששים שהממשלה עלולה להכריח את הבנקים להמיר הפקדות דולריות ללירה.

זה דוחף חלק מהאנשים להחליף דולרים המוחזקים בבנקים ודולרים במזומן במה שמוכר כמטבעות יציבים (stable coins), מטבעות שערכם צמוד לערכם של מטבעות מסורתיים כמו הדולר, כך אמרו כמה מחזיקי חסכונות טורקים. יותר ממחצית המסחר נגד הלירה בדצמבר כללה את הטתר, כך נמסר מ־Chainalysis.

"מטבעות הקריפטו מעניקים לטורקים תקווה"

מטבעות יציבים כמו תטר משמשים גם כשער כניסה למסחר בפוזיציות במטבעות תנודתיים יותר כמו ביטקוין ואתריום. בבורסת הקריפטו הטורקית Bitlo הורגשה עלייה במספר הסוחרים החדשים ברבעון האחרון כשערך הלירה ירד, כך אמרה אסרה אלפיי, מנהלת השיווק של החברה.

"התנודתיות של הלירה הטורקית והאינפלציה העולה שהורגשה בחודשים האחרונים הובילו את המשקיעים שלנו לראות במטבעות קריפטו השקעה רווחית בטווח הארוך וגידור כנגד האינפלציה בטווח הקצר", אמרה.

אגה טולואיי, סטודנט בן 24 העובר הכשרה להיות מלח, נכנס ביום שני ל־Caspicoin, חנות קריפטו בגרנד בזאר, על מנת לבדוק מה העמלה על קניית אתריום עם החסכונות שלו בדולרים. הוא מתכוון להשתמש בטתר כדי לרכוש מטבעות קריפטו אחרים.

"מטבעות הקריפטו מעניקים לאנשים טורקים תקווה כי הם מרוששים והם רוצים לעשות כסף. זה נראה לטורקים כמו כסף קל", אמר.