גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניר אייל גדל בבית דל אמצעים לאבא נהג אוטובוס. היום הוא המהנדס הראשי של נתיבי איילון

ניר אייל בילה שעות רבות באוטובוס בילדותו, וכבר אז היה עד למצב התחבורה הציבורית ● עכשיו הוא האיש שאחראי לשפר ולייעל אותה: "התפקיד הזה הוא הייעוד של חיי. הדבר המרכזי שצריך לטפל בו הוא האמינות שלנו בעיני הציבור"

ניר אייל / צילום: איל יצהר
ניר אייל / צילום: איל יצהר

ניר אייל גדל בחיפה לשושלת של חברי אגד. סבו עבד על האוטובוסים כמכונאי, אביו ודודו נהגו בהם בתקופה שעשו משמרות של 17 שעות מאחורי ההגה. כשהיה נער, פעמים רבות נשאל אם גם הוא רוצה לעבוד בקואופרטיב התחבורה. "היו שואלים אותי כל הזמן", הוא מספר, "ותמיד אבא שלי היה עונה שלא".

אייל אמנם לא גדל להיות נהג אוטובוס, אבל עם כזו היסטוריה משפחתית לא פלא שהיום - כמהנדס התנועה הראשי בחברת נתיבי איילון - הוא אחראי שנוסעי התחבורה הציבורית יוכלו להתנייד בצורה נוחה וזריזה.

אייל, שמונה לתפקיד ב־2020, מודה שיש עוד הרבה מה לעשות עד שזה יקרה. "יש לנו בעיות חמורות של אוטובוסים שמאחרים בשעות העומס - ושעות העומס הן כל היום. כשנסיעה אורכת שעתיים במקום שעה, לבי יוצא אל הנהג והנוסעים. זה לא השירות שהייתי רוצה לתת".

מה גורם לעיכובים התדירים בתחבורה הציבורית?
"בתורה של התחבורה הציבורית מלמדים שיש שלושה סוגים של עיכובים. הראשון הוא עיכוב בדרך, שאותו פותרים נתיבי התחבורה הציבורית. העיכוב השני הוא בתחנות, ואת זה פותרים בעלייה מכל הדלתות, האפליקציות ושיטות הסליקה החדשות. העיכוב השלישי הוא ברמזורים, ואת זה אנחנו מתכוונים לפתור במתן עדיפות לאוטובוסים. לפי התכנון, אוטובוס שהטכנולוגיות יזהו כי הוא מתעכב או עומד בקריטריונים אחרים יסומן ויקבל עדיפות. ואז הרמזור שיזהה שהוא מתקרב יעשה כל מה שהוא יכול".

ישנו גם סוג רביעי של עיכוב, כשהאוטובוס פשוט לא יוצא מתחנת המוצא שלו.
"כן, זו באמת בעיה, שקורית בגלל מחסור בנהגים. לפני כחודש עליתי על אוטובוס שעובר במחלף ראשונים ונוסע לרדינג בתל אביב. לפי האפליקציה, הנסיעה הייתה אמורה לקחת שעה. בפועל היא ארכה יותר משעתיים. הנהג באמת מסכן, הלכה לו ההפסקה, הוא מורעב וצריך לשירותים, ועכשיו הוא צריך לעלות על הנסיעה חזור כשהוא באיחור. העדפה מתקנת ברמזורים תביא את האוטובוסים יגיעו בזמן ותאפשר לנהג זמן מנוחה".

"התפקיד הזה הוא הייעוד של חיי"

נתיבי איילון היא חברה ממשלתית הכפופה למשרד התחבורה. מלבד הנתיבים שהיא קרויה על שמם היא אחראית לתכנון וניהול פרויקטים תחבורתיים בעיקר בגוש דן. בין השאר עוסק אייל בפרויקט "מהיר לעיר" לסלילת רשת נתיבי תחבורה ציבורית בין ערי המרכז, בתוכנית המקבילה "אופנידן" לרישות הדרכים בשבילי אופניים, בפיתוח מרכז התנועה המטרופוליני ובמיזם להוספת נתיבים מהירים לתל אביב הכוללים חניוני חנה וסע. הוא גם משמש כיו"ר רשות תימרור, האמונה על כלל התכנון התנועתי בחברה, ומוביל את האג'נדה של קידום התחבורה הציבורית וצמצום השימוש ברכב הפרטי.

"התפקיד הזה הוא הייעוד של חיי, ולא במקרה", הוא מצהיר. "כשהייתי ילד לא הייתה לנו מכונית, אבל כבן לחבר אגד קיבלנו נסיעות חופשיות בכל הארץ. תמיד העסיק אותי הנושא של התחבורה. אחרי שהשתחררתי מהצבא רציתי ללכת לאוניברסיטה. זה לא היה ברור במשפחה שלי, כי אין אצלנו אקדמאים". כך, מתוך מצב כלכלי ומשפחתי רעוע, בעבודה קשה ובסיוע מלגה, סיים אייל תואר ראשון בהנדסה אזרחית בטכניון בהצטיינות. ב-2016 הצטרף לנתיבי איילון והתקדם בשורותיה לתפקידו הנוכחי.

אתה פועל לשיפור התחבורה הציבורית, אבל בדרך מכעיס נהגי רכב פרטי וראשי ערים שמתנגדים להפקעת חניות ונתיבים לצורך נת"צים.
"זה באמת מאוד קשה. אנחנו אנשי מקצוע ונעזרים במומחים מכל העולם, אבל כשמתעסקים בפרויקטים שנוגעים ללב, אי אפשר להפיל על ציבור משהו שהוא לא רוצה. חלק מהאתגר הוא להראות את הטוב בפרויקט. אבל קשה מאוד להסביר לבעל חנות, שנורא חשובה לו החניה מול העסק שלו, שעדיפה לו מדרכה רחבה ומוצלת עם שביל אופניים ותחנות אוטובוס, שיביאו תנועה של אנשים שיכולים להיות לקוחות פוטנציאלים.

"ראש עיר צריך לתת דין וחשבון לבוחרים, ומנגד רוצה למצב את העיר כמוקד תעסוקה. לשם כך היא צריכה להיות נגישה תחבורתית. יש רחובות שגדה אחת שלהם היא עיר א' וגדה שנייה - עיר ב'. אני יכול לנסוע באוטובוס הלוך בנת"ץ ועם תחנות משודרגות, ובדרך חזרה הקו נראה כאילו הוא בתחתית סדר העדיפויות. העניין המוניציפלי הוא אתגר לא קטן".

אבל מבחינתו הדבר המרכזי שדורש טיפול כאן הוא האמינות. "זה מה שחסר לנו. קריטי שאם כתוב באפליקציה שהאוטובוס מגיע ב־16:04, הוא יגיע בזמן. אנשים בונים את הלו"ז שלהם לפי זה ורוצים לדעת מתי הם צריכים לצאת ומתי יגיעו ליד. זה האתגר האמיתי".

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?