מפלצת אמריקאית: כך מתמודדת פורד אקספלורר החדשה עם הכבישים הישראליים

בפורד אקספלורר ST הספורטיבית יש שפע של מרחב, אחיזת כביש מצוינת ואבזור יוקרתי • אולם, מדובר ברכב עצום, השוקל 2.2 טון ולא ברור למי הוא מיועד בימינו

פורד אקספלורר ST / צילום: יח''צ
פורד אקספלורר ST / צילום: יח''צ

אחרי המון ניסיונות, יצרני הרכב האמריקאים הצליחו לבסוף לגלות מה היא נוסחת ההצלחה של טסלה בשוק הרכב העולמי. הסוד הזה אינו נוגע למחקר ולפיתוח וגם לא ללוגיסטיקה, אלא לנוסחה הייחודית, שפיתחה טסלה כדי לכבוש ליבם של משקיעי שוק ההון. היא כוללת שימוש רצוף במילות מפתח חיוניות, דוגמת "אנרגיה ברת קיימא" ו"נהיגה אוטונומית", בנייה של ציפיות "גדולות מהחיים" לעתיד הרחוק, חשיפה מוקדמת מאוד של דגמים עתידיים, ושלל גימיקים תקשורתיים ברשתות החברתיות.

הנוסחה הזו, שהביאה את טסלה לשווי של טריליון דולר ולמכפיל רווח של כ־354 (נכון לתחילת ינואר), עובדת גם עבור המתחרות. אחת הבולטת מבניהן היא פורד - מי שנחשבה עד לפני שנתיים לאחד מסמלי "העולם הישן". עם זאת, בתחילת 2021, מנייה החברה זינקה בכמעט 150%, והביאה את החברה לשווי בורסאי של כמעט 100 מיליארד דולר.

ג’ים פארלי הצליח לטפח היטב את המניה באמצעות הכרזות תכופות על "העתיד החשמלי" אליו צועדת פורד, לרבות חשיפת טנדר חשמלי, וכוונות להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בתחום. לכן, לא מעט משקיעים סבורים ש"פורד היא טסלה החדשה".

אחד הדגמים הבולטים בהקשר זה הוא פורד אקספלורר ST - הרכב הספורטיבי והחזק ביותר במשפחת ה-SUV המצליחה של פורד, שנחת כאן בשנה שעברה.

בגודל של שני רכבי מיני

חיצונית, ל-ST יש פרופורציות של SUV קלאסי, והוא תופס שטח כביש של שתי מכוניות מיני ממוצעות. בנוסף, לדגם יש שלל עיטורים חיצוניים קרביים דוגמת גריל מושחר, חישוקי 20 אינץ’ בעיצוב ייחודי ופגוש אחורי קרבי, שמתוכו מבצבצים ארבעה פתחי מפלט קולניים.

זה לא בדיוק הדימוי שהחברה מתיימרת להציג. עם זאת, את הקהל הישראלי זה לא ממש מעניין, והגרסה האגרסיבית ביותר במשפחת האקספלורר זוכה אצלנו להרבה כבוד, ששמור לכלים גדולים ומאיימים, שאף אחד לא רוצה להתעסק עם בעליהם.

נוחה עם בטיחות מעגלית

תא הנוסעים דומה בעיקרון לאקספלורר, המוכר עם תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת. יש בו שפע של מרחב אפילו בשורת המושבים השלישית. בדגם קיים תא מטען בנפח סביר, כאשר כל המושבים מאוישים. רוכשי הרכב יכולים לבחור בין תצורה לשבעה נוסעים עם ספסל מתקפל בשורה השנייה, או בתצורה לשישה עם שני מושבים אישיים ונוחים בשורה השנייה. אנחנו היינו ממליצים על התצורה השנייה, מכיוון שברכב כל כך חזק, היושבים בספסל השטוח מאחור נידונים לבחישה מתמדת בכל פניה מהירה.

רמת הגימור והאבזור של גרסת ה-ST כוללת, בין השאר, מושבי ספורט קדמיים, שתומכים היטב בגוף תחת עומסי פניה כבדים, לוח מחוונים דיגיטלי עשיר במידע שלצידו מסך אנכי "צף" וגדול נוסח טסלה, מערכת קול רצינית של B&O עם שלל רמקולים ומערכת בטיחות עם עשרות פיצ’רים ששומרת על הרכב ב-360 מעלות, ומגיבה אקטיבית על איומים מלפנים, מאחור או מהצד.

 

למרות מערך התצוגה הדיגיטלי, פורד הקפידה לשמור על כמות מכובדת של מתגים פיזיים גדולים וברורים לטובת מי שמתקשה להתמודד עם תפריטי מגע. הבאג היחיד בהנדסת האנוש הוא אותו מתג רוטורי לשליטה בהילוכים, שאפילו הממציאה שלו, ריינג’רובר, כבר הותירה אותו מאחור.

רמת הגימור מכובדת עם חומרים רכים ואיכותיים ובידוד רעשים מצוין. אולם, חבל שהגוונים הדומיננטיים בתא נעים על המנעד שבין שחור לאפור כהה, ויוצרים אווירה של חדר בריחה. היינו גם שמחים להגה שמזכיר קצת פחות פורד פוקוס.

סלחנית פחות למהמורות

כבר עברו יובלות מאז פגשנו במנוע V6 בנזין רציני, שלא הוצמדו לו איזה מנוע חשמלי וסוללה נטענת. מנוע שלושה ליטר טורבו של האקספלורר הזכיר לנו מה אנחנו מפסידים. המנוע, שמייצר 400 כ"ס ומומנט של 54 קג"מ, פותח במחלקת הספורט המוטורי של פורד (ST), ומשמיע צליל גרגור עמוק ונעים תחת האצה, וקולות הדומים לפיצוץ מפלט, בעת הרפיה מדוושת התאוצה במצב התכנות הספורטיבי.

התיבה האוטומטית מספקת מגוון רחב של סגנונות נהיגה לבחירת הנהג: מצד אחד, בנהיגה רגועה, למשל עם המשפחה, התיבה "מדלגת" להילוכים גבוהים, ואפילו צריכת הדלק היא הגיונית (במונחים אמריקאים). לעומת זאת, מהצד השני, במצב הספורטיבי, כל קיק דאון מוריד שניים-שלושה הילוכים מיידית, וגורם לנהג לחייך ולנוסעיו להשמיע קולות מצוקה.

גם השלדה הרכה-מטבעה של האקספלורר נכנסה לטיפול במחלקת הספורט, ויצאה ממנו עם בולמים זעזועים מוקשחים, מוטות מייצבים עבים ובלמים במפרט של רכב מסלול. התוצאה היא איזון מוצלח מאוד בין נוחות להתנהגות כביש. המתלים אמנם קצת פחות סלחניים לבורות עירוניים, אך עדיין מצליחים לנטרל היטב את רוב מפגעי הכביש. עם זאת, נטיית הגוף בפניות חדוקות נמוכה משמעותית, אחיזת הכביש מצוינת תחת עומס, ופקודות ההיגוי של הנהג מתורגמות לשינוי כיוון בצורה מדויקת.

ב-385 אלף שקלים פורד אקספלורר ST מציע ביצועים והתנהגות כביש, שאינם נופלים מאלה של כלים עם שם מותג יותר מיוחס, שעולים 200 אלף שקלים יותר. ברמה העיקרון, אנחנו עדיין מתקשים להבין מי, בישראל ובעולם, צריך התנהגות ספורטיבית וכאלה ביצועים ב-SUV משפחתי ענק לשבעה אנשים, ששוקל 2.2 טון, ופולט CO2 כמו שלוש היברידיות ממוצעות. אבל עובדה שזוהי אחת הגרסאות המבוקשות ביותר במשפחת ה-SUV הנמכרת ביותר בארצות הברית, ואפילו בישראל הרכב כבר מצא 230 לקוחות. אז כנראה שפורד מכירה את נפש לקוחותיה טוב יותר מאיתנו. רק אל תספרו את זה למשקיעיה.

חלק מהמתחרות

שברולט טרווארס

הדור המחודש של "טראוורס" שומר על הממדים של קודמו, ומיועד לעד שמונה נוסעים. יש לו עיצוב פנים עדכני, מערכות בטיחות משודרגות ואופציה לגרסת RS קרבית. המנוע ימשיך להיות 3.6 ליטר עם 310 כ"ס, ותיבת אוטומטית בת 9 מהירויות.

שברולט טרווארס / צילום: יח''צ
 שברולט טרווארס / צילום: יח''צ

הונדה פיילוט

ה-SUV של הונדה מיועד לעד שמונה נוסעים. הוא נמתח לאורך 4.99 מ’, מתנשא לגובה 1.8 מ’ וניצב על בסיס גלגלים של 2.82 מ’. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 280 כ"ס. המחיר לדגם העילי כפול ההנעה מגיע עד כ-390 אלף שקל.

הונדה פיילוט / צילום: יח''צ
 הונדה פיילוט / צילום: יח''צ

קדילאק XT-6

400 אלף שקל עולה ה-XT6, הקרוס אובר של קדילאק, שמיועד לשבעה נוסעים. הוא נמתח לאורך 5.04 מ’, ניצב על בסיס גלגלים של 2.86 מ’ ומציג תא נוסעים עמוס בטכנולוגיות מתקדמות. המנוע הוא V6 בנפח 3.7 ליטר, שמייצר 310 כ"ס.

קדילאקXT-6 / צילום: יח''צ
 קדילאקXT-6 / צילום: יח''צ