יומיים לפני הדיווח על קפיצת מדרגה בעסקיה, מניית טונדו זינקה ב-20%

הפתרונות הטכנולוגיים של טונדו סמארט, שהונפקה לאחרונה בת"א עם הכנסות זעומות והערת עסק חי, ישולבו בפרויקט בו זכתה אלקטרה להסבת גופי תאורה לטכנולוגיית LED • הזכייה תסדר לטונדו הכנסות בהיקף של כ-40 מיליון שקל עם אפשרות להגדלה בהזמנות

106 אלף גופי תאורה יוסבו ל-LED / צילום: יח''צ
106 אלף גופי תאורה יוסבו ל-LED / צילום: יח''צ

זכייתה של חברת הפרויקטים והנדל"ן אלקטרה  במכרז גדול של נתיבי ישראל בתחום החשמל והתאורה, שהיקפו עד 600 מיליון שקל, מסדרת קפיצת מדרגה משמעותית לפעילותה של חברת הטכנולוגיה הצעירה טונדו סמארט . זאת בזכות שיתוף פעולה שלה עם אלקטרה במכרז, כשלושה  חודשים לאחר הגעתה של טונדו לבורסה בת"א  עם הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים וסימני שאלה לגבי המשך קיומה. 

מדובר במכרז הכולל הסבה של גופי תאורה לטכנולוגיית LED, מתן שירותי אחזקה למערכות ומתקני חשמל ותאורה וביצעו עבודות יזומות בכלל שטחי המדינה לתקופה של 5 שנים, עם אופציה של נתיבי ישראל להאריך את ההתקשרות בין הצדדים עד ל-5 שנים נוספות.

לפי העדכון שפרסמה טונדו, מדובר בזכיה במכרז שתסדר לה הכנסות בהיקף של כ-40 מיליון שקל, "עם אפשרות הגדלה בהזמנות לכ-75 מיליון שקל אשר ישולמו בהתאם לאבני הדרך שנקבעו במכרז התלויים בקצב התקדמות הפרויקט".

טונדו סמארט, שנוסדה בשנת 2018, מפתחת, מייצרת ומשווקת בקרי תאורה  לניהול ושליטה ביישומי עיר חכמה, המבוססים על טכנולוגיית "האינטרנט של הדברים" (IoT). את הבקרים שלה היא משלבת על בסיס תשתית התאורה והחשמל הקיימת במרחב הציבורי.

בחברה הסבירו, כי "הפתרונות הטכנולוגיים של החברה הוגשו ע"י אלקטרה במסגרת הפרק הטכנולוגי של המכרז, והחברה התקשרה בהסכם עם אלקטרה ולפיו החברה ואלקטרה ישתפו פעולה במסגרת הפרויקט".

עוד ציינו בטונדו, כי בחירת ההצעה של אלקטרה, הכוללת את הפתרונות הטכנולוגיים שמספקת החברה "הינם הבעת אמון חזקה בחברה" המאששת את היותה "בחזית הטכנולוגיה", וכן מעריכה, כי "השתתפותה כספק בפרויקט יהיה צעד משמעותי באסטרטגיית החברה להרחבת היקפי פעילותה ומבסס אותה כגורם המוביל בפתרונות העיר החכמה בישראל".

מניית טונדו מגיבה לעדכון בעלייה חדה היום, אחרי שבשני ימי המסחר שקדמו לעדכון שלה אודות הזכיה במכרז (חמישי ורביעי של השבוע שעבר) הציגה המניה זינוק דו-יומי של יותר מ-20%. לאחר העליות האחרונות מניית טונדו משקפת לחברה שווי הנע סביב כ-80 מיליון שקל.

"חסכון אנרגטי משמעותי והתייעלות תפעולית"

בקרי התאורה של טונדו, לפי הסבריה, "מאפשרים בתיפקודם הבסיסי שליטה ובקרה חכמים בתאורת העיר, לרבות ניהול חכם של תיזמוני הדלקה, כיבוי ועוצמת תאורה", ובכך מסייעים ב"חסכון אנרגטי משמעותי והתייעלות תפעולית בממשק אחוד". בעלי השליטה בטונדו הם היו"ר יאיר גמליאל, מיכה בן עזרא, יאיר גמליאל, בני משפחת סעדי ובהם המנכ"ל גיא סעדי. 

כחברה צעירה, הכנסותיה של טונדו עד כה לא היו משמעותיות, הגם שהיא הציגה צמיחה ניכרת בהן ולצד זאת צברה הפסדים משמעותיים .

בסיכום ששת החודשים הראשונים של 2021 הכנסותיה של טונדו הגיעו ליותר מ-900 אלף שקל, לעומת הכנסות של כ-750 אלף שקל בסיכום שנת 2020 כולה, והכנסות של פחות מ-250 אלף שקל בשנת 2019. הפסדיה בשלוש וחצי השנים האחרונות (2018 עד מחצית 2021) הצטברו לכ-11 מיליון שקל והגירעון בהון העצמי שלה הגיע לכ-6.5 מיליון שקל .

מלבד הערת "עסק חי" בדוחותיה הכספיים לסיכום המחצית הראשונה של 2021, טרם ההנפקה בת"א ,  רואי החשבון של טונדו  הפנו את תשומת לב המשקיעים לצורך האקוטי של החברה במזומנים והעריכו, כי מקורותיה באותה עת יאפשרו לה להמשיך לפעול "לתקופה של כארבעה חודשים". במסגרת ההנפקה  החברה גייסה כ-17 מיליון שקל לפי שווי חברה של 67 מיליון שקל "אחרי הכסף".

לפי הנתונים שהציגה טונדו לקראת הנפקתה, שוק תאורת הרחוב נאמד במאות מיליוני גופי תאורה ועד שנת 2026 הצפי הוא כי 75% מגופי התאורה יוחלפו לטכנולוגיית לד ( LED ) וכ-25% מהם יהיו גופי תאורה "מחוברים/חכמים".

לגבי שוק הפעילות ציינו אז בטונדו, כי מדובר בתחום "רווי מתחרים וכולל גופים רבים מסטרטאפים ועד לגופי ענק כמו פיליפס", כשרוב השחקנים הם "בעלי נתחי שוק קטנים יחסית ופועלים בעיקר במדינת התאגדותם".

עוד הוסיפו בנושא, כי "ריבוי הגופים הפועלים בתחום מכתיב תחרות גוברת בתימחור המוצרים וברווחיות הנובעת מהם. בשלב זה החברה מתמקדת בהגדלת נתח השוק, ועל-כן מציעה את שירותיה במחירים תחרותיים".

בשלב הנוכחי, לפי טונדו, עיקר הכנסותיה מגיע ממכירת הבקרים ליישומי העיר החכמה, וחלק מכירות מערכות הניהול והשליטה בהם אינו משמעותי .

אלקטרה תבנה 14 בניינים בבת ים

אצל אלקטרה, ענקית הפרויקטים בניהולו של איתמר דויטשר, הזכיה במכרז של חברת נתיבי ישראל באמצעות החברה הבת אלקטרה תשתיות, ממשיכה את כיוון הצמיחה שלה, ומגיעה ימים ספורים לאחר זכייתה של אלקטרה תשתיות במכרז לתכון וביצוע קידוחי בארות מים, עבור חברת מקורות תמורת סכום שהוערך בכ-300 מיליון שקל, לארבע שנים וחצי.

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני
 איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

עוד מהשבועות האחרונים דיווחה אלקטרה, הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, על זכייתה  במכרז של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לרכישת מגרש ביהוד-מונסון תמורת כ-375 מיליון שקל וזכתה באספקת שירותי בנייה כקבלן ראשי תמורת קרוב ל-600 מיליון שקל בפרויקט להקמת 14 בניינים שיכללו כ-830 דירות בבת-ים. אלקטרה נסחרת בשווי של קרוב ל-9  מיליארד שקל, לאחר עלייה שנתית של 35% .