גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה של לונדון מציעה רישום מיוחד לחברות פרטיות

זו תהיה הבורסה הראשונה שיש בה מודל היברידי בו חברות פרטיות יכולות מעת לעת לגשת לשווקים ציבוריים בחלונות מסחר שאורכים ימים שלמים

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock
הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

החברה המפעילה את הבורסה של לונדון רוצה לטשטש את הקו המבדיל בין חברות ציבוריות ופרטיות, כחלק מתוכנית למשוך חברות טכנולוגיה הצומחות במהירות להירשם בבורסה הבריטית לאחר הברקזיט, עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי.

הבורסה של לונדון הציעה להקים שוק מיוחד שבו חברות פרטיות יכולות לסחור במניותיהן באופן ציבורי בימים מסוימים, כך לדברי אדם המכיר את הנושא ולפי ההצעות של הבורסה לרגולטורים שלה, רשות ההתנהגות הפיננסית ומשרד האוצר הבריטי, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל.

מניות של חברות פרטיות ייסחרו באופן ציבורי לתקופה שבין יום אחד לחמישה ימים בכל חלון מסחר, אחת לחודש או אחת לרבעון, או אפילו אחת לחצי שנה. החברות לא יהיו נתונות לאותה מידה של פיקוח רגולטורי כמו חברות הרשומות לגמרי, דרישות שכמה מייסדי חברות סטרטאפ אומרים שמרתיעות אותם מלרשום את מניות החברות שלהם.

"סוג הרישום החדש יהיה מדרגה בין חברות פרטיות לשווקים הציבוריים", נכתב במסמך ששלחה הבורסה של לונדון לרשות ההתנהגות הפיננסית ולמשרד האוצר ב־21 בדצמבר. "צריך לראות זאת כשיפור על פני האפשרויות הקיימות הזמינות לחברות המבקשות לגייס הון מבלי להטיל רגולציה שתפגע בצמיחה".

גם חברות פרטיות יוכלו לגייס בשווקים הציבוריים

מייסדי חברות סטרטאפ, העובדים שלהן ומשקיעי שלבים מוקדמים יהיו מסוגלים לגייס מזומנים על ידי מכירת מניות למשקיעים קמעונאיים ומוסדיים. חברות פרטיות גדולות יהיו גם מסוגלות לגשת לשווקים הציבוריים במסגרת ההצעה. חברות טכנולוגיה כמו אפליקציית הבנקאות Revolut, ענקית הקנה־עכשיו־שלם־אחר־כך Klarna וסטרטאפ החלפת הכספים Wise היו יכולות להשתמש במסלול כזה על מנת לגייס כסף עבור בעלי המניות שלהם, נכתב בהצעה מטעם הבורסה הלונדונית.

נציג של הבורסה אמר שישנו "פוטנציאל להוסיף מסלולים לשוק על מנת לתמוך במגוון הרחב ביותר של חברות דרך מעגל החיים של המימון שלהן, כולל סיוע להן לעבור מהשווקים הפרטיים לציבוריים ובחזרה".

התוכנית עדיין זקוקה לאישור רגולטורי ושינויים בחקיקה לפני שניתן יהיה ליישמה.

נציגים של רשות ההתנהגות הפיננסית ומשרד האוצר הבריטי סירבו להגיב.

לנודון נאבקת למשוך חברות צעירות וצומחות

ההצעה מגיעה בזמן שבריטניה מבקשת לעצב מחדש את השווקים הפיננסיים שלה לאחר שעזבה את האיחוד האירופי ב־2021. בנובמבר, הממשלה הבריטית נתנה לרשות ההתנהגות הפיננסית, ארגון השיטור הפיננסי הבכיר ביותר שלה, מנדט משני לקדם תחרותיות בתחום הפיננסי בנוסף לשמירה על יציבות פיננסית וההגנה על צרכנים.

לונדון נאבקה למשוך חברות צעירות וצומחות במהירות, וחברות טכנולוגיה לעתים קרובות בחרו להירשם בבורסות של ארה"ב או של אסיה. הפריחה מהעת האחרונה בחברות למטרת רכישה מיוחדת, או SPACs, קרתה ברובה בארה"ב. בריטניה שינתה את כללי ההירשמות לבורסה בשנה שעברה בניסיון להפוך את לונדון ליותר מושכת לחברות טכנולוגיה ול־SPACs.

בבורסה של לונדון נרשמת ירידה במספר החברות הרשומות כבר זמן רב, וב־2020 היו בה 1,989 חברות לעומת 2,365 חמש שנים קודם לכן. בשנה שעברה היה היפוך מגמה מסוים, כשמספר החברות הרשומות עלה ל־2,017.

במסגרת ההצעה של הבורסה של לונדון, חברות יורשו לנהל עסקאות פרטיות במניות בין חלונות המסחר הציבוריים. הן יוכלו לשתף מידע פנים עם בעלי מניות גדולים בתקופות אלה מבלי לגלות אותו לכלל הציבור, במסגרת ההצעה.

לקראת חלון מסחר ציבורי, יידרשו החברות להפיק "הודעה מנקה" הכוללת גילויים בעלי תוכן ממשי, שנועדו ליישר את המגרש, כך נכתב בהצעה של הבורסה.

הבורסה הלונדונית כינתה את הרעיון "MTF-lite", שכלול של מושג בשוק הפיננסי המכונה multilateral trading facility. אם תתקדם ההצעה, זו תהיה הבורסה הראשונה שיש בה סוג כזה של מודל היברידי לחברות פרטיות שיהיו יכולות מעת לעת לפנות למשקיעים מהציבור.

שווקים דומים בארה"ב לא זמינים למשקיע הפרטי

יש שווקים קיימים למניות המוחזקות באופן פרטי בארה"ב, המנוהלים על ידי נאסד"ק ועל ידי מספר סטרטאפים המתחרים בבורסה הזו, כמו למשל Forges Global ו־EquityZen.

אבל ערוצי המסחר האלה לא זמינים לרוב המשקיעים הפרטיים. במסגרת הרגולציות הקיימות של ה־SEC, הם מוגבלים למשקיעים שעברו אקרדיטציה - אנשים העומדים בקריטריונים מסוימים של בעלות על הון, כמו למשל שווי נטו של יותר ממיליון דולר לא כולל בית המגורים, או משכורת שנתית גבוהה מ־200 אלף דולר.

בארה"ב, ה־SEC עובד על תוכנית לאכוף יותר גילויים על הפיננסים והפעולות של חברות פרטיות בגלל חששות על היעדר פיקוח בתחום הצומח הזה של השוק, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל.

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה