גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק בזק-yes: השופטת תכריע האם הדלפת החומרים מהוועדה הבלתי תלויה מהווה עבירה

לפני שמיעת הראיות בתיק תכריע השופטת אגמון-גונן בשאלה האם העברת חומר מתוך ועדה בלתי תלויה (כמתואר בכתב האישום) מהווה עבירה ●  הנאשמים בפרשה מסרו היום את תשובתם לכתב האישום

שאול אלוביץ' / צילום: ניצן שפיר
שאול אלוביץ' / צילום: ניצן שפיר

שנה לאחר שהוגש כתב אישום בפרשת בזק-yes שהולידה את תיק 4000, היום (א') השיבו הנאשמים לכתב האישום בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק הנאשם גם בתיק 4000, הוא הנאשם המרכזי בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים בתאגיד. יחד איתו נאשמים בנו אור ששימש כדירקטור, הסמנכ"ל לשעבר עמיקם שורר, מזכירת החברה לינור יוכלמן, מנכ"ל yes לשעבר רון אילון, מנהל הכספים מיכאל ניימן וחברות יורוקום שבפירוק.

הדיון התקיים בפני השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט הכלכלי בתל אביב. זאת לאחר שהשופט חאלד כבוב הודיע לאחרונה כי הוא מנוע מלטפל בתיק. הסיבה לכך היא כי בפרשה מייצג עו"ד בעז בן+צור, המייצג גם את בנו של השופט, עו"ד ווליד כבוב, בתלונה שהגיש נגד עבריין המרמה אמיר ברמלי.

"לא ניתן להשתחרר מהתחושה שאנו נמצאים בתיק אזרחי מובהק. המדינה מנסה לקדם אג'נדה של איך צריכות להיראות עסקאות בעלי שליטה", טען עו"ד אלון רון, המייצג יחד עם עו"ד ז'ק חן את אלוביץ', וכפר בכתב האישום. גם יתר הנאשמים כפרו בכתב האישום.

השופטת אגמון-גונן הודיעה לצדדים כי היא תכריע, לפני שמיעת הראיות, בשאלה האם העברת חומר מתוך ועדה בלתי תלויה (כמתואר בכתב האישום) מהווה עבירה; זאת לאחר שהנאשמים טענו כי אין כל איסור פלילי בחוק בעניין. "זו שאלה משפטית. אין עניין של יסוד נפשי", ציינה אגמון-גונן והוסיפה כי הוכחות לא נדרשות בשלב הראשון, וכי לשם ההכרעה בסוגיה אם יש עבירה, היא תניח כי המתואר בעובדות כתב האישום נכון. ההכרעה תתקבל על בסיס טיעונים בכתב.

לפי האישומים השני והשלישי, לינור יוכלמן - ששימשה כמזכירה בשתי ועדות בלתי תלויות שהוקמו על-ידי בזק, כדי לאשר עסקאות חריגות עם בעלי שליטה (עם חברת חלל וyes שבעל השליטה בהן היה אלוביץ') - העבירה מידע לשאול אלוביץ', בנו אור ועמיקם שורר המיוצג על-ידי עו"ד ירון קוסטליץ.

הוועדות הבלתי תלויות נועדו לקיים בחינה עצמאית של העסקאות על-מנת לנטרל ניגודי עניינים. לפי תזת הפרקליטות, מדובר בתיק מרמה, במסגרתו הוצג מצג כלפי חברת בזק והציבור כי הוועדות התנהלות בצורה תקינה כאשר המצב היה שונה לחלוטין. לפי כתב האישום, בעלי השליטה והעניין אמורים להיות ממודרים מהמתרחש בדיוני הוועדה, ואילו יוכלמן הדליפה מידע חסוי, שכלל מצגות סודיות, ניירות עמדה וחוות-דעת, לשאול אלוביץ', לבנו אור ולעמיקם שורר שהיה דירקטור.

השלושה מואשמים כי עשו שימוש במידע שנתן להם יתרון תחרותי, וכי אלוביץ' אף הנחו את יוכלמן איך להשפיע על החלטות הוועדה, וכי הביאו לכך שמוסדות בזק אישרו את עסקת בזק-yes ועסקת חלל על בסיס מצג כוזב לפיו הליך המשא-ומתן נוהל באופן תקין.

"אנחנו במשפט פלילי. אין נורמה בנוגע למידע בוועדה"

בדיון נטען כי לא מדובר במידע סודי שהקנה לאלוביץ' וליתר יתרון תחרות, ושאסור היה להעבירו. "אנחנו במשפט פלילי. לא ניתן לדבר על חריגה מהנורמה, כי אין נורמה בנוגע למידע שקשור בוועדה. זו חוכמה שלאחר מעשה. בניגוד גמור לעיקרון החוקיות במשפט פלילי", טען עו"ד דרור מתיתיהו המייצג את אור אלוביץ'. עו"ד מתיתיהו גם טען כי המידע שיצא מהוועדה לא השפיע על החלטתה, זאת כי ערב מינויה המתווה נסגר בין מנכ"ל yes למנכ"ל חלל.

עו"ד בעז בן -צור, המייצג את לינור יוכלמן המואשמת בהוצאת המידע, הוסיף כי "אין איסור או הוראה חוקית להעביר מידע. הכפירה העיקרית מתייחסת לכך שהמידע שהועבר לא קשור לאישור העסקה. זה מתאים להליך אזרחי".

הסוגיה: האם ההתנהלות היא כחלק ממהלך העסקים הרגיל?

האישום הראשון המיוחס לשאול אלוביץ', למנכ"ל yes רון אילון ולסמנכ"ל מיכאל ניימן מתייחס לעסקת מיזוג בזק yes משנת 2015, אותה עסקה שבתיק 4000 נטען כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו זירז. במסגרת ההסכם נקבע כי יורוקום, בעלת השליטה בבזק, תהיה זכאית לקבל מקדמות על חשבון התמורה, ככל שתזרים המזומנים החופשי של yes יגיע למדרגות מסוימות בכל אחת משנות העסקה.

שאול אלוביץ' מואשם כי קיבל במרמה 115 מיליון שקל במסגרת העסקה, לאחר שבדוחות בזק הוצגו מצגי שווא שהתבססו על מניפולציות חשבונאיות שביצעו אילון וניימן לכאורה בחברה בהנחיית אלוביץ', כדי להראות שעמדה ביעדים. כתב האישום מתאר "תוכנית מרמה לדחייה שיטתית ורחבת-היקף של תשלומים לספקים ששינתה את מדיניותה הפיננסית של yes ויצרה מצגים כוזבים".

עו''ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו''ד פיני רובין / צילום: ניצן שפיר

הנאשמים דוחים את הטענות. לטענתם, מדובר בהתנהלות שהיא חלק ממהלך העסקים הרגיל. עו"ד אלון רון טען כי לאלוביץ' לא היה כל קשר לדחיית התשלום לספקים, וממילא מדובר בהתנהלות רגילה.

גם רון אילון, מנכ"ל yes לשעבר, טען באמצעות, עו"ד איריס ניב-סבאג, כי "נתוני תזרים המזומנים החופשי של yes היו גלויים ונרשמו בדוחות החברה בצורה נכונה", וכי "תשלומי המקדמות לא נגזרו אוטומטית מתזרים המזומנים שהופיע בדוחות הכספיים".

עוד נטען כי כל הגורמים היו מודעים לנתונים הרלוונטיים, וכי לא נוצרה שום טעות של תמונת מצב שגויה. סמנכ"ל הכספים של yes, מיכאל ניימן, המיוצג על-ידי עו"ד יעל גרוסמן, טען כי "ניהול תזרים ברמה העקרונית הוא לגיטימי ונעשה לטובת החברה. כל מה שנעשה היה גלוי, מתועד ומלווה בגורמים המקצועיים והמשפטיים".

באשר לחברות יורוקום המואשמת בכתב האישום, בדיון טען עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי, המשמש כמנהל המיוחד של אחת החברות יחד עם עורכי הדין אמנון לורך ואורי גאון, כי אין מקום לנהל את המשפט נגד החברות, שממילא אין להן כסף בקופת הפירוק. "התקדמנו עד לישורת האחרונה עם הפרקליטות. הגענו לנוסח מוסכם. הגשנו בקשה לבית המשפט לפירוק", אמר עו"ד רובין. השופטת תמכה בסיום ההליך בעניינן.

את הפרקליטות ייצג עו"ד אמיר טבנקין, המייצג גם בתיק 4000.

השופטת אגמון-גונן קבעה לוח זמנים המסתיים במרץ 2022 לחילופי הטיעונים, ולאחר מכן תתקבל החלטה.

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, שאול ואור אלוביץ', עמיקם שורר, לינור יוכלמן, רון אילון ומיכאל ניימן מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.  

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית