גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות הביטוח מאיימות "לתקוע" את החקיקה לרכב אוטונומי

החברות מתנגדות לגלגל על "הפול" את הביטוח של כלי רכב ללא נהג שמבצעים ניסויים בישראל ● וגם: מה צריכה הממשלה לעשות כדי להעלות את שיעור הרכבים החשמליים בישראל? ● השבוע בעולם הרכב

הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הרכב החשמלי בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איגוד חברות הביטוח מתנגד לכוונת המחוקק "לגלגל" על "הפול" של חברות הביטוח את הכיסוי הביטוחי של כלי רכב אוטונומיים שעורכים ניסויים בישראל. כך עולה ממכתב של האיגוד לוועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה כיום בניסוח החקיקה שתאפשר ניסויים כאלה.

על פי החקיקה, בעל היתר לביצוע ניסוי ברכב אוטונומי, שלא השיג כיסוי ביטוחי אצל מבטח ישראלי, יהיה רשאי לרכוש בשלוש השנים הראשונות פוליסת ביטוח מה"פול" לפי דרישותיה של פקודת הביטוח, עם אופציה להארכת הכיסוי בשלוש שנים נוספות.

האיגוד טוען כי ביטוח מבוסס על הערכת סיכונים ולפיכך "חברת ביטוח - לרבות הפול - אינה יכולה לבטח פעילות ניסיונית כשאין מספיק מידע לגבי הסיכון הגלום בה. כפייה על הפול להוציא פוליסת ביטוח לכיסוי הפעילות האמורה לא הופכת את התחייבות הפול להתחייבות ביטוחית שכן היא אינה מושתת על עקרונות ביטוחיים ידועים ומוכרים".

האיגוד כותב כי "חברות ביטוח הפעילות בענף הרכב יודעות לבטח רכבים תקניים ולא רכבים ניסיוניים המבצעים נסיעות ניסיוניות. יתר על כן הפעלת רכב אוטונומי אינה מתכתבת עם פקודת רכב מנועי המושתת על שימוש של אדם ברכב ועל חבות הנוהג ברכב".

האיגוד טוען, שאם המדינה רוצה בכל זאת לכסות את הפעילות הניסיונית באמצעות כלים ביטוחיים, היא יכולה לבצע ביטוח כזה באמצעות "ענבל", חברת הביטוח הממשלתית, "במקום לגלגל על כלל הציבור עלויות של פעילות מסחרית המבוצעת למטרות רווח".

איך להעמיק את החדירה של כלי רכב חשמליים לארץ?

"שיעור החדירה של כלי רכב חשמליים מאופסי פליטות וכלי רכב היברידיים נטענים מופחתי פליטות הוא כמחצית משיעור החדירה בממוצע האירופי ויש מקום לצעדים ממשלתיים לעידוד העמקת החדירה שלהם", כך אומר אמיר זלצברג, ראש אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה.

על פי נתונים השוואתיים של המשרד, אף שמספר כלי הרכב החשמליים שנמכרו בישראל ב-2021 שילש את עצמו בהשוואה ל-2020, המספרים עדיין נמוכים ביחס לאירופה שם צמח נתח השוק שלהם מ-3% ב-2019 עד כ-16% מסך המכירות בסוף הרבעון השלישי של 2021.

לדברי זלצברג יש מקום להגדיל את המימון והתמיכה בהקמת עמדות טעינה במרחב הציבורי ובמקביל לפשט את הבירוקרטיה להקמת עמדות טעינה במרחב הפרטי. בתחום הרכב הוא ממליץ להאריך את הוראות השעה הקובעות את שיעורי מיסי הקנייה המופחתים על רכב חשמלי ולחייב יבואני רכב לעמידה ביעדי פליטות גזי חממה.

לדבריו המשרד גם תומך במתן תמריצים לבעלי מוניות לעבור רכב חשמלי, כגון המהלך להפחית את מחיר הזכות הציבורית למונית ("מספר ירוק") עם הנעה חשמלית, שאותו מקדם כיום משרד התחבורה בהתאם להחלטת הממשלה.

לדברי זלצברג המדינה צריכה לשמור על איזון בחדירת הרכב החשמלי בשל העלויות הסביבתיות שליליות הנלוות כגון עידוד לנסועה מוגברת. אולם ישראל עדיין רחוקה מאותו "קו אדום", שמחייב לנקוט בצעדים מצמצמים.

המשרד מבצע כיום גם עבודת מטה בכל הנוגע למיחזור הסוללות ברכב חשמלי בתום חיי השימוש שלהן אולם בינתיים אין עדיין בישראל תשתית למיחזור סוללות ליתיום לרכב ולפיכך הנהלים מתייחסים בעיקר לייצוא הסוללות בצורה בטוחה למרכזי מיחזור בחו"ל.

יצוין כי בימים אלה לוקח המשרד חלק בוועדה בין משרדית שאותה מובילה רשות המסים במטרה לבחון שיטות שונות למסות את רכב החשמלי ואת השימוש בו. בין השאר בוחנת הוועדה אפשרות "לגלגל" על יבואני הרכב עלויות סביבתיות, הנוגעות לרכב חשמלי.

UMI מחזירה לישראל את ה"אקווינוקס" וה"טראוורס" אחרי עדכון תקופתי

אחרי הפסקה לא קצרה חוזרים לישראל דגמי הפנאי של שברולט "אקווינוקס" ו"טראוורס" לאחר שעברו עדכון תקופתי וקיבלו אבזור משודרג. הקרוס-אובר אקווינוקס עבר עיצוב מחדש של החרטום והזנב בדגש על הגריל, הפגושים והפנסים.

תא הנוסעים עבר מספר שינויי עיצוב ומצויד כעת בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה בכל הדגמים, שכוללת בין השאר זיהוי הולכי רגל, חיישני חנייה היקפיים, מצלמה היקפית ועוד. למבחר נוספה גרסת RS ספורטיבית שכוללת בין השאר חישוקי 19 אינץ' מושחרים ועיצוב קרבי יותר של הפגושים. המחיר מתחיל בכ-173 אלף שקל ומגיע עד כ-188 אלף שקל לגרסת ה-RS.

האח הגדול טראוורס עבר שינויי עיצוב בולטים יותר והוא יוצע עם בחירה בין תצורת ישיבה ל-7 או 8 נוסעים. גם כאן ניתן למצוא חבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת כסטנדרט ואבזור תקני עשיר יותר. המנוע, בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס, נותר ללא שינוי. טווח המחירים נע בין כ-260 אלף שקל ועד 360 אלף שקל לגרסה המפוארת כפולת ההנעה.

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?